Jump to content

Knekt korn Sabatti Jakt


mengis

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte meg en Sabatti Jakt i går. Desverre var jeg litt uheldig da jeg skulle bytte ut det kjedelige kornet på hagla med en easy-hit skinne. Prøvde først å skru ut kornet med fingermakt, uten hell. Deretter prøvde jeg en knipetang, men i det jeg tok tak i kornet så knakk det rett av, uten at jeg hadde brukt store krefter. Kornet knakk, og bolten ble stående igjen nede i løpet. Veldig lite av den stikker opp, så jeg fikk ikke nok tak på den til å løsne. Leverte inn hagla, men fikk beskjed i dag om at de heller ikke klarte å få ut kornet. Er dette noe en børsemaker fikser lett?

 

Det skal være sagt at jeg fikk tilbud om en ny hagle på stedet, men jeg takket nei. Hagla jeg valgte ut skilte seg ekstremt ut fra de andre på treverket. Mørkt og livlig treverk, mens de andre så ut som de kom rett fra møbelfabrikk. Derfor er jeg veldig lite lysten på å bytte hagla.

Link to comment
Share on other sites

Dra innom et hvilken som helst mekanisk verksted. De har helt sikkert en søylebormaskin og et lite bor som de kan borre ut kjernen av av kornet med, restene trekkes da ut med en spesiel utdrager (grisepikk). Vi gjør stadig vekk slike ting på jobben hos meg, enten det er skruehoder som har blitt runde eller det er fastrustede skruer i kikkertmontasjer osv. Uansett størrelse på skruen er fremgangsmåten den samme. Et større mekanisk verksted har muligens senkegnistmaskin som gjør jobben veldig proff, men koster da noe mer. Å få borret og dratt ut dette kornet bør ikke koste deg mer enn maks en 100 lapp skulle jeg tro.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

 

De som solgte meg våpenet fant i dag ut at kornet ikke er skrudd fast, men limt fast. Ikke rart det knakk. Men jeg får et nytt magnetsikte av dem som jeg kan bruke på jakta før jul. I tillegg skal de sende hagla til børsemaker over nyttår, så borrer han ut kornet og gjenger opp slik at jeg får satt på easy hit skinna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...