Jump to content

Gaupejakt. Tips og Triks


MikiN1486

Recommended Posts

Nå nærmer det seg gaupejakt igjen folkens og tenkte i den annledning og poste en tråd om dette.

Hadde vært fint å fått igang en diskusjon om detta temaet siden kattedjevelen er noe som angår de fleste av oss er på forumet.

Håper at folk vil komme mange nyttige tips og triks før jakta så de av oss som ikke har jakta så mye gaupe før kan stille litt bedre forbredt til 1 feb.

 

Morten!

Link to comment
Share on other sites

Tror dette kan utdypes i det uendelige . Skal jeg komme med mine hovedfaktorer for gaupejakt er jo dette et rotteræs da kvoten liten. Først lokalisere spor gjerne ei uke i forveien deretter følge den opp hver dag for og se om den går ut av området (uten og skremme) , slik følger man helt til dagen før jakta da ringes den inn i et område . Jaktstartmorgen gå's samme ring for og se om den har gått ut . Hvis ikke er det en fordel og være noen poster og plasser disse strategisk . Har den gått ut må den ringes på nytt og så samme prosedyre . Jokeren er en god rask påhengende hund som ledes inn i området på sporet og slippes så nær dyret som mulig eller etter den er støkt ut . Ha noen få poster som kan være bevegelig men mengden må sitte i ro .

Men til syvende og sist er en skikkelig jager til hund det viktigste er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Men til syvende og sist er en skikkelig jager til hund det viktigste er min erfaring.

 

Nytter lite med en god hund hvis ringen er utett. Tror det er her de fleste gaupene slipper unna - ringene gås for dårlig. Jeg har ikke vært med på så mange gaupejakter, men i 9 av 10 tilfeller har gaupa gått ut av ringen uten at sporerne har klart å fange det opp.

Link to comment
Share on other sites

Jo da det kan skje men i lokalt område vet man stort sett om de spesielle plassene og selv om den går ut av ringen kan den like godt komme tilbake bare nermeste postrekke sitter i ro men dette er terrengavhengig . Klart hundejakt krever terreng som gjør at hunden tar seg fram over alt , der det er bratt og mye stein/ulendt terreng er det klart en mann som sporer gjør bedre jobb da men det blir lite trykk på katta og hun blir mere observang.

Våre områder er ypperlig med hund og er nesten bombesikre noen steder. Uansett er dette meget intr. jakt. :D

Hvis de som ringer mister i 9 av 10 tilfeller da må du bytte ut noen 'Jibrag ' , det skjer nesten aldri hos oss , det som har hent er at den har gått ut av ringen hvis den gå's for trangt eller med for mange folk . Vi bruker kun 1 eller 2 mann til og ringe .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...