Jump to content

Perfekt revefelle?


Mikkel

Recommended Posts

Jeg ble litt usikker på de innleggene over, men dyret som går i denne fella får samme opplevelse som en hund i bånd !

Dette er ikke en "snare" som strammes mer og mer etter hvor urolig byttet er.

 

Problemet er at rev ikke er vant til "å stå i band". Og jeg trur nok reven blir veldig stresset av å ha denne løkka rundt halsen til tross for at den ikke strammes.

Link to comment
Share on other sites

Snarefangst av rev blir brukt endel rundt omkring i verden, blandt annet til forskningsfangst. Har selv såvidt vært med på forsøksfangst av rev med halssnare. Ingen av revene som ble fanget under forsøket ble skadet. I Sverige har det iallefall inntil nylig vært lovlig med fotsnare på rev. Er enig i at en skadefrekvens på 30% er for høyt, men dette gjaldt coyote. For rev var frekvensen lavere. Nettopp dette systemet skal være trygt å bruke i områder hvor det ferdes bikkjer og husdyr. Hvis det produsenten sier stemmer, kunne jeg gjerne tenkt meg å prøvd noe sånt, såsant det hadde vært lovlig. Men det blir det nok aldri...

Link to comment
Share on other sites

Denne kan nok fange bra den men får den neppe godkjendt her og er i tvil om denne er human hvis reven blir desperat/redd tror jeg den kan skade . Skulle ei ny felle bli godkjendt burde det være fotsnare etter som man ser i Sverige har alle god erfaring med dem men uansett må alle slike sett ha ofte ettersyn. Fotsnare burde bli godtatt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med fotsnare slik jeg ser det er den teoretiske muligheten for at reven kan begynne å gnage på foten for å komme seg løs. Sånn sett er det sikrere å feste snara rundt nakken på dyret. Selvfølgelig vil reven hoppe og sprette noe fryktelig i starten, men det vil jeg tru den gjør idet revebåsen klapper igjen også.

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at det er hunde eiere her som reagerer på denne snaren, hvorfor?

 

Jeg har harehunder selv som spiser alt de finner å de hadde gått i disse fellene uten å blunke :)

 

Jeg ville jo 100 ganger heller fått hunden min i en slik snarefelle en de "gode" gamle svanehalsene eller revesaksene som er fuldt lovlige her i norge!!

 

Fotsnaren (lulesnaran) fra sverige burde helt klart vært lovlig i norge..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Legger merke til at det er hunde eiere her som reagerer på denne snaren, hvorfor?

 

Jeg har harehunder selv som spiser alt de finner å de hadde gått i disse fellene uten å blunke :)

 

Jeg ville jo 100 ganger heller fått hunden min i en slik snarefelle en de "gode" gamle svanehalsene eller revesaksene som er fuldt lovlige her i norge!!

 

Fotsnaren (lulesnaran) fra sverige burde helt klart vært lovlig i norge..

 

Rune

 

Hvor har du det fra? Såvidt meg bekjent, så er revesakser ulovlig og har vært det ganske lenge...

Link to comment
Share on other sites

skal være sagt at jeg ikke har sett å "kjent" på denne saken som er vist her,men er ikke noe tillhenger av sånt fangst snarer alikevell en del for sjangsen at en hund kan gå i det,men med reven som blir stående fast i en del timer,,,,nei vil heller ha krutt bak mine former for fangst :mrgreen: har tenkt på bås,å heller det en snare,,,,,, men det er nå meg,,,, :)

Link to comment
Share on other sites

§ 30. Arter det kan drives fangst på

 

Innenfor fastsatte jakttider, fangsttider og fellingsperioder kan det drives fangst på følgende viltarter: bever, bisamrotte, beverrotte, grevling, mår, villmink, røyskatt, gaupe, jerv, rødrev, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke, fiskemåke, lirype og fjellrype etter regler i § 31 til § 36.

 

0 Endret ved forskrift 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

 

§ 31. Tillatte fangstredskaper

 

a) Følgende typer fangstredskaper er tillatt til levendefangst av vilt:

- bås til grevling, rødrev og mårhund av typene Värmlandsk tunnelfelle, Smålandsk revefelle, Nyåkersfellen og Øster-Malmafellen, eller som er konstruert og virker på tilsvarende måte. Slike båser skal innvendig i fellens fangstrom inklusiv fallemmer være dekt av et heldekkende solid materiale.

- bås til jerv og gaupe når fylkesmannen har gitt tillatelse for den enkelte bås. Båsens konstruksjon, plassering og tilsynshyppighet skal fremgå av søknaden.

- fangstbur til grevling, villmink, røyskatt, mårhund, ravn, kråke, skjære, svartbak, gråmåke og fiskemåke.

b) Følgende typer fangstredskaper som avliver viltet er tillatt:

- slagfelle til mårhund, bever, mår, villmink, bisamrotte, beverrotte og røyskatt. Kommunen kan på nærmere fastsatte vilkår gi tillatelse til bruk av slagfelle til fangst av rødrev og grevling. Slik tillatelse skal være personlig.

- fallem, flak og fallstokk til mår, villmink og røyskatt.

- snare til lirype og fjellrype.

 

Slagfelle, fallem, flak og fallstokk skal virke slik og ha slik slagkraft at det vilt som fanges blir drept øyeblikkelig.

 

Slagfelle til fangst av mår og villmink skal ha en slagmekanisme som slår ovenfra og ned mot dyrets kranium/nakke, eller som med et sakseslag slår mot dyrets kranium/nakke.

 

0 Endret ved forskrifter 1 sep 2005 nr. 960, 14 mars 2006 nr. 304 (i kraft 1 april 2006).

Link to comment
Share on other sites

At revesakser er lovlig i norge har jeg ikke noe tru på. skal se litt i lovverket.

 

http://www.dirnat.no/attachment.ap?id=9540

 

"De slagfellene som brukes til fangst av rev og grevling er åtesakser. Kommunen

kan etter søknad gi tillatelse til bruk av slagfeller til fangst av rødrev og grevling, jf.

instruks for godkjenning av slagfelle til rødrev og grevling vedlegg A5."

Link to comment
Share on other sites

Mye spennende fangstredskap som brukes rundt omkring ja. Er garantert lettere å få reven til å ta tak i en liten godbit som tilsynelatende ligger fritt på bakken, enn å få den til å gå inn i en bås. Hvis man skulle ha brukt denne mest mulig skånsomt for reven, skulle ikke snaren vært ankret bom fast, men heller vært festa til et "anker", slik man gjør med luleå fotsnaren. Snaren festes til en stokk som ikke er tyngre enn at reven akkurat klarer å dra den med seg. Når reven går inn i tett vegetasjon vil stokken hekte seg opp, og der blir reven. Reven skal vistnok roe seg kjappere da, enn om den skulle vært tjora fast midt ute på et jorde. Om morgenen er det bare å spore opp reven, og avlive den med egnet våpen.

Link to comment
Share on other sites

Softcatch har jo blitt godt akseptert av dyrevernfolk i unaiten, men det er ikke et kvalitetsstempel i mine øyne. Den kjennes iværtfall godt over fingertuppene! :wink:

Hjelper lite at beinet ikke knekker om fella står i 3 dager utten tilsyn.

OT! De godkjenner jo det meste uansett (som giftfangst, dødsstraff, bigami... ) og merkelige lover har de jo nok av, som:

* Forbud mot å skyte hare fra båt eller fiske med hendene (Kansas)

* Forbud mot at dyr parrer seg innen 500m fra skoler, vertshus eller religiøse symboler (Califuckingfornia)

* For å bruke musefelle må man ha jaktkort (California)

* I Illinois er det straffbart å elske under jakt, og å gå på fisketur på bryllupsdagen.

* Dødsstraff for å salte en jernbaneskinne (Alabama)

* Forbud mot seksuelt samkvem med piggsvin (Florida)

* Det er forbudt å utføre oral sex mens man har på seg lebestift av lav kvalitet, fordi lebestift av denne typen kan forårsake kreft i penis :lol: (Pennsylvania).

NOK om det... ehem!

 

I human fangst og regelverk ligger vi ca 100år foran "siviliserte" land som Australia, mye av USA og resten av nordamerika.

Enkelte deler av kloden står enda i middelalderen og har stedvis stygg fangst den dag i dag, ofte helt uregulert.

Jeg synes i utgangspunktet ikke vi trenger å gå baklengs inn fangstframtida med å se til andre lands regelverk, men

det skjer jo en utvikling på fellefronten, og enkelte remedier kan være perfekt i spesielle miljøer. Spesielt steder der hvor skyting ikke er aktuelt og død bifangst er uønsket.

Enkelte bymiljø har store revestammer, og der kan jeg godt se at snara i første innlegg kan være snedi dersom tilsynet er godt og det føres god kontroll med fangsten.

Svensk fotsnare er jo også dokumentert effektiv og human med god røkting.

For å få til en utvikling kreves først og fremst at DirNat(?) får forespørsler om utprøving og godkjenning av nye feller, for dette skjer ikke av seg selv.

Vil tro dette er enklest når ei felle har dokumentert gode resultater og human fangst i utlandet, og at noen stiller seg til disposisjon til utprøving (og evt innkjøp av x antall feller?).

Bør være bunnseriøs fangstmann eller forening med tyngde; Men er det noen som ser for seg at NJFF sentralt har guts til å ta tak i dette?

Man må vel regne med at en naturforvaltnings- eller veterinærstudent og et par-tre byråkrater henger over skuldra i testperioden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

luleå fotsnaren. Snaren festes til en stokk som ikke er tyngre enn at reven akkurat klarer å dra den med seg.

Skulle jeg drevet fangst av rev, så hadde jeg helt klart gått for Luleå-snaren, hvis den hadde vært lovlig i Norge. ( Har prøvd å finne videosnutter (googlet/youtube) av snaren i praktisk bruk uten hell) :( Jeg vet det finnes videosnutter av snarebruken, håper noen finner dem og poster de her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye spennende fangstredskap som brukes rundt omkring ja. Er garantert lettere å få reven til å ta tak i en liten godbit som tilsynelatende ligger fritt på bakken, enn å få den til å gå inn i en bås. Hvis man skulle ha brukt denne mest mulig skånsomt for reven, skulle ikke snaren vært ankret bom fast, men heller vært festa til et "anker", slik man gjør med luleå fotsnaren. Snaren festes til en stokk som ikke er tyngre enn at reven akkurat klarer å dra den med seg. Når reven går inn i tett vegetasjon vil stokken hekte seg opp, og der blir reven. Reven skal vistnok roe seg kjappere da, enn om den skulle vært tjora fast midt ute på et jorde. Om morgenen er det bare å spore opp reven, og avlive den med egnet våpen.

 

At fotsnarene brukes med "anker" skyldes nok mest at de fleste fangster på innspor rundt åpne åteplasser. Kan se ut som om den omtalte fellen har et bruksområde som kanskje fordrer litt mer enkeltvis utplassering og at bruk av anker derfor blir mindre aktuelt.

 

Fordelen med den omtalte fella kan synes å være at den er mer eller mindre uavhengig av snøforhold, som nok må sies å være den største begrensningen med fotsnarene. Likevel tror jeg nok det vil være enklere å få gjennomslag for bruk av fotsnarer i Norge, med tanke på svenske erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
skal være sagt at jeg ikke har sett å "kjent" på denne saken som er vist her,men er ikke noe tillhenger av sånt fangst snarer alikevell en del for sjangsen at en hund kan gå i det,men med reven som blir stående fast i en del timer,,,,nei vil heller ha krutt bak mine former for fangst :mrgreen: har tenkt på bås,å heller det en snare,,,,,, men det er nå meg,,,, :)

 

Men en som virkelig kan bruke fotsnarer er veeeeldig mye mer effektiv en revebås, kan heller ikke se at reven blir noe mer stresset av å være fanget rundt beinet en å være innestengt i en kasse :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...