Jump to content

Sig X-Five/X-Six til militærfelt/grovfelt/grovpistol?


Lærlingen

Recommended Posts

Mens man venter på at datoen for den første våpensøknaden krabber stadig nærmere, så må man jo i tillegg til å skyte seg opp på et anstendig nivå, planlegge, samt gjøre litt research på hva som er egnet til de øvelsene man har tenkt å delta i.

 

Selv om jeg i utgangspunktet når jeg begynte med dette ikke så for meg at jeg skulle bruke masse tid på å stå og trøkke inn tiere og niere på bane, så har jeg overraskede nok (for meg selv i alle fall) blitt bitt av presisjon dilla, og fører statistikk på progresjonen som en nerd.

 

Dette har medført at jeg har innsett at jeg kommer til å bruke mye tid på bane, og blir nødt til å legge litt penger i en .22 match pistol av best mulig kvalitet.

 

I tillegg har jeg (også ganske overraskende for meg selv, da revolver aldri har vært min greie) kommet frem til at en S&W 686 nesten er obligatorisk og utrolig fin å skyte med.

 

I tillegg til disse to så har jeg jo også lyst på ”årnt’li” pistol, så en bedre utgave av en 1911 i .45 har stått på ønskelista. Men så har det seg slik at den lokale skytebanen kun er godkjent opp til .38, og en 1911 i 9mm skurrer bite litte gran i mine ører. Er den ikke i .45 så er det liksom ikke en ordentlig 1911. Dette kan det selvfølgelig være delte meninger om, men det er bare en sånn ”synse greie”. Og da skal jeg også komme til poenget, jeg har begynt og snuse på en bra 9mm, og har sirklet meg litt inn på en Sig P.220/226 X et eller annet.

 

Jeg vil ha en pistol med høy presisjon, som jeg kan bruke både i feltløypa og til å øve presisjon på banen med.

 

Jeg har lest det som er skrevet på forumet om denne Sig’en, men hvilke utgave bør jeg vurdere. Jeg har medium store hender, vil en P.220S X-six med singel stack og 6” løp være mest egnet, eller kan en P.226 med dobbel stack også fungere? Er det vesentlig forskjell på presisjonen på 5” eller 6” utgaven?

 

Hvis noen har noen tanker og erfaringer å bidra med rundt dette så setter jeg pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skutt IPSC selv, så er vel ikke en X-Five helt ubrukelig i Standard, dersom du roter deg borti det der etter hvert. 8)

 

Da jeg skulle ta samme valg som deg og velge 9mm fra øverste hylle så sto det mellom:

SVI Infinity

STI Rangemaster/Targetmaster

Pardini GT5/6

Sig X-5/6

S&W 952-5/6 Performance Center

 

Kjøp den som gir god-følelsen :D

 

Ender du opp med en 6" så må du "desverre" investere i nytt løp og sleide, eventuelt atter en pistol om du skal leke deg i IPSC.

 

Kanskje noen vennlige sjeler på forumet her lar deg prøve pistolene deres så du ser hva du liker?

Jeg har en Pardini GT 6" du kan prøve om du stiller med egen ammo :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt med noen av SIGene. Derimot leser jeg Vapentidningen som for ca to år siden testet disse to våpen mot hverandre. De greide ikke å finne forskjeller verken i presisjon eller poeng i feltløypa mellom 5 tommer og 6 tommer. Sannsynligvis er forskjellen både hva gjelder løpslengde og siktelinjelengde mer av teoretisk enn praktisk betydning.

 

PS. Et par av norges aller beste luftpistolskyttere (presisjon) velger å skyte med våpen med både redusert pipelengde og siktelinje. DS

Link to comment
Share on other sites

Dette har medført at jeg har innsett at jeg kommer til å bruke mye tid på bane, og blir nødt til å legge litt penger i en .22 match pistol av best mulig kvalitet.
Meget fornuftig og helt i tråd med det som gies av fornuftige råd her på kammeret! :P
fører statistikk på progresjonen som en nerd
La ikke dette ødelegge for deg.. Denne kurven går ikke bare pent på skrå oppover!
godkjent opp til .38' date=' og en 1911 i 9mm[/quote'] Husk at våpensøking er blitt en strategi... Og at ikke alle klubber tillater 9mm til tross for at de tillater .38!

En BRA 9mm heter for eksempel Pardini GT9 6" :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har selv vurdert å prøve med noe kortere siktelinje på luft, etter at en toppskytter anbefalte det. I dag har jeg hele 370mm siktelinje, og det fungerer bra, men det kan ta motet fra en fattig stakkar når konkurranse nervene tar overhånd.

 

Det med 6” løp er vel kanskje litt sånn ”mye vil ha mer” greie?

Link to comment
Share on other sites

Satt og studerte sidene til sig litt

226 x6 kommer i tre versjoner

En lettvekter med lettmetallsramme på litt over 1000 gram

Den vanlige på ca 1300 gram

Men så dukket det opp en PPC modell på over 1600 gram, andre (og så ut til å være svart gode sikter ja)

Men hvor søren kommer de siste 300 grammene i fra ?

 

Noen som vet

Link to comment
Share on other sites

Hei Lærlingen!

 

Hvis du er i hallen på onsdag, kan jeg ta med min SVI Infinity - hvis du vasker deg på henda først :wink:

 

Den er riktignok i 9mm, men det er jo veldig mange fordeler med dette kaliberet: Du blir ikke lei deg hvis du mister en hylse i feltløypa, det er lov å bruke den på Aronsløkka. Du bruker ikke så mye bly når du støper kuler til den. Tilgangen til hylser er mye bedre enn til .45 ACP.

Link to comment
Share on other sites

... og hvilken flott X-Five det er! :wink:

 

Ja jeg har sett den, dessverre så er det hele 7 uker igjen til jeg kan sende inn våpensøknaden.:cry:

 

Men du kan jo fortelle hvordan grepet er med dobbel stack magasin opp imot medium størrelse hånd, jeg har lest meg til at noen syntes grepet er noe i rundeste laget?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har sett den, dessverre så er det hele 7 uker igjen til jeg kan sende inn våpensøknaden.:cry:

 

Men du kan jo fortelle hvordan grepet er med dobbel stack magasin opp imot medium størrelse hånd, jeg har lest meg til at noen syntes grepet er noe i rundeste laget?

 

Jeg har medium pluss hender og den passer bra til meg, andre med mindre hender har prøvd den med meget bra resultat. Vil også tro at Nill har forskjellige grepsplater som kan tilpasses.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...