Jump to content

Ladedata for 6,5 Nosler balistic tip varmint


243 winchester

Recommended Posts

For det første. Slutt å kjøpe Norma krutt, bruker du finne krutt kan du skyte dobbelt så mye.

Og våre finske venner har mer ladedata på nettet.

 

Ladeboken har data på MRP og 120 gr BT. 48,0 - 50,0K.

Så å begynne på 46 gr er lavt. ville startet en plass mellom 48 og 50 gr,

Med 50 gr er det en komprimert lading så det er vel nesten bare å fylle hylsa.

Link to comment
Share on other sites

MRP funker som snus på nesten alle kuler i 6.5x55, om det er det man har. Er ikke det jeg ville valgt i butikken til 100grs kuler, men hvorfor ha 1000 krutt i hylla?

 

med 100grs BT ville jeg begynt på 50 grs, og du ender på 55-57@ 73-74mm COL. Avhengig av i hvilken grad du vil ha fart på dem.

 

MEN IKKE BEGYNN DER!

 

46 er ikke et dumt sted å begynne, men ikke lad for mange patroner mellom 46 og 50grs iallefall. Tipper du får 800m/s med 46grs og 1000 med 55grs (Godt hjulpet av QL og erfaring med 107Scenar).

OG, nei, det er ingen som helst problemer med å få 55grs MRP nedi ei 6.5x55 hylse

 

 

K

 

@Moose Hunter, "ville ikke brukt det" med utropstegn :roll: ?

MRP funker faktisk utmerket til f.eks. 107gr Scenar. Ja det lager en utmerket munningsflamme, og så?

- og munningstrykket er sikkert for høyt for optimal BR presisjon, men ikke fortell kulene det - så går det nok bra.

Link to comment
Share on other sites

Ja tok det vel litt raskt i svingene her. :wink:

 

det jeg mente var at det finns bedre krutt for jobben, og vill du oppnå det opptimale med en så lett kule så er det bedre å bruke krutt som N-160 eller N-140. i allefall hvis det er ei rifle med kort løp(som de fleste jaktrifler har)

 

men får all del det virker sikkert! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg Kjell74, Bruker Rhino tilsvarende MRP ;-). Brukte MRP som ref, siden flere kjenner til det. Ender vel opp med smekk full hylse :-). De hadde ikke Rhino tilsvarende N-204 i hylla den dagen jeg var og handlet. Men skal vel og merke tilbake og handle kjappere krutt når det kommer. Men ikke pokker om jeg kjøper overpriset krutt ("gull korna") fra Norma :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ikke prøvd 100gr BT, men ladet endel 108 Lapua Scenar med moly. Med VV-krutt kan du sikkert ta data for 108 Scenar som utgangspunkt for den letteste BT'en. Jeg ser at i min gamle Nosler ladebok så har nettopp N-150 fått ei stjerne i margen som "most accurate powder tested". 40gr N150 gir ifølge dem 75%fylling og 3000fps, (lilja 23").

Jeg har brukt Norma5 og senere NC-100 til lading av 108Scenar. Litt for å være gnien, (skytterlags billigere...), men også for å få skikkelig fylling. (Mine kruttbokser har hatt max lad. 9grams= ca. 47gr. Både en snill 49gr dosis til trenings, og en 50+ "full fart" gir ypperlig presisjon med 108 Scenar moly.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...