Jump to content

Vinterjakt på rådyr


Primer

Recommended Posts

Hei.

 

Skal på rådyrjakt i morgen. og lurer på om det er noen som har noen gode tips om hvordan vi skal gå fram for å få en vellykket jaktopplevelse med forhåpentligvis rådyrfall? Vi har ikke hund.

Vi har ingen erfaring med jakt på rådyr så alle GODE tips er hjertelig velkommen. har en del spm. som kommer her:

 

-har det noe for seg å forsøke med lokking så seint på sesongen?

 

-postering smygjakt eller drivjakt(kansje litt vanskelig med 2-3 jegere)?

 

-hva tenkes om klokkeslett, når vil vi være best tjent med å komme oss ut i marka?

 

Området består både av åkrer, skog, hoggstfelt og myrer....

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Én driver/følger spor, resten kan poste 1/2 - 1 km lenger framme. Dønna dette? På dagtid står rådyra der ofte i tetta, den evinnelige sitkaskogen, eller de ligger i åssidene bak ei buske og følger med. Postene bør ha vinden i ansiktet, driveren vinden i ryggen. Ved drivjakt spiller ikke tidspunktet for drev noen rolle.

 

Rådyr vil ofte stikke oppom åsrygger og slikt når de blir jagd på, og følger ofte rådyrstiene i terrenget.

 

I grålysning og skumring er det postjakt som gjelder, se etter spor av dyr som har beitet, og finn en god post med bra skjul og vinden slik at området ikke værsettes. Posting ved trekkruter til og fra beiteplasser kan også gi uttelling.

Link to comment
Share on other sites

@Ranger

:lol: du nærmer deg men det er ennå litt lengre inn i landet.....neste forslag takk :D

 

@Melvin

så da er faktisk fakta at man kan springe rundt å leve som loshund for en dag :lol: kansje det blir løsninga. trur jeg sliter noe voldsomt med å få med jaktkompisen(grunneiern) min på det :lol:

men kan godt hende at det prøves

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hei. Du skriver jo i profilopplysningen din at du er fra Mo i Rana, men jeg vil tippe på at du jakter på enten hemnes, korgen eller bjerka? Syns tipsene fra Ranger er gode, får bare håpe at dere er alle mann. Da spiller kanskje ikke snølaget noen rolle, siden to posterer, men smygjakt er så å si umulig i skare. Men den største utfordringen min i alle fall, som enda er en fersk rådyrjeger, er å se forskjell på dyra. Jeg har flere ganger sett kje som er større enn mammaen sin, og her forleden felte jeg en 2 og et halvt åring. Den gikk med en rå, så jeg var helt sikker på at det var års-sønnen, men neida.

Hvilke dyr får dere ta ut?

Husk å tenk sikkerhet hvis dere skal drive med to med vinden i ansiktet og en med vinden i ryggen.

Skitt jakt:-)

Link to comment
Share on other sites

@IvoRei takk for tipsene :D

 

det var ikke et spor å se :evil: dyrene er som synket i jorden. men det blir ny runde uti uka :D

må kansje ta en annen del av valdet... men vi er litt redde for at dyra kansje har flyttet seg nærmere havet...

vi jakter foresten i Bardal så dere er nærme begge to når det gjelder gjettingen :D

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute en tur med svigerfar idag. I et terreng vi har vært mye før, så vi er rimelig godt kjent.(gården til "svigeronkel") Han har aldri jaktet der før, så det er noe vi har startet med nå i år. Har vel vært ute etter rådyr to ganger der før. Men først idag vi hadde "klaff". Posterte fra ca kl 8 til kl 10, uten resultat. Så gikk vi en tur til et stort jorde på den andre siden av gården.

Følger en traktorsti for å komme dit, det er litt kvist og is på veien, så det lager litt lyd. Når vi nærmer oss enden på veien som munner ut i jordekanten, ser vi to rådyr står ca 120/130m unna.

Geit og årskje, de var nokså like i størrelsen, men ser at det ene er litt større. Går umiddelbart ned på kne, og får varslet svigers som kommer et par skritt bak.

Idet vi runder hjørnet og får øye på de, så ser de imot oss, de har uten problemer hørt oss komme gående.

Der vi sitter og ser på dem nå er det litt busker og kratt imellom oss og dyrene. Vi venter til de tilsynelatende ikke er så oppmerksomme på oss lenger, og kravler litt frem, og det er nå helt åpent imellom oss. De stopper med beitinga, og stirrer på oss på ny. Jeg ligger og ser på de igjennom siktet, men holder igjen skuddet for denne gang. Når jeg ser tilbake på situasjonen hadde det gått veldig fint å skyte, dette kunne blitt mitt første skudd mot rådyr noensinne.

Men valgte som sagt å la de gå, litt grunnet "langt" hold(iallefall langt nok til at jeg synes det var på kanten), elendig vær(regn og slaps), og at de var oppmerksomme på oss og litt urolige.

 

Sto og beundret de fine dyrene en stund, før de hoppet lett videre, av jordet og opp i skogen.

 

Etter dette gikk vi en tur opp i skogen, tok en velfortjent matpause. Og kom ned ca der dyrene gikk opp. Veldig mye spor i området, som bekrefter det gårdbrukeren sier, at det er mye rådyr der.

Neste helg går turen tilbake, håper på mitt første rådyrfall da :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg lovet å skrive til dere etter jakten, Nå glemte jeg meg litt, men jeg og Jim Kenneth, min gode jakt-comrade, fikk to dyr da vi var ute sist onsdag. Stratergien vår var enkel, men effektiv, vi gikk på linje, med ca 100 meters mellomrom, enkelt og greit. Etter et par dyreobservasjoner fikk vi en god mulighet. Ei rå med et veldig lite kje spratt opp 100 meter foran meg, og håpet var jo at Jim Kenneth skulle få sjangsen på kjeet. Istedetfor bøyde råa av og hoppet over et gjerde, men kjeet var så lite at det ikke kom seg over. Det sto og "stanget" i gjerdet til jeg kom så nært at jeg så hele dyret, og peiset til det stående fra 40 meter. Dyret døde før det hørte smellen.

Dette giret Jim Kenneth bare enda mer opp. I tillegg var det bare en times dagslys igjen, så vi bestemte at jeg skulle ta dyret på skulderen og gå tilbake mot bilen, mens han jaktet seg mot nærmeste vei, slik at jeg kunne hente bilen og plukke han opp. Men jeg hadde ikke gått lengre enn 150 meter før jeg hørte det smalt bak meg. "dæven steike han va stor" fikk jeg høre over radioen. "e traff bra trur e, men han stakk fanme så du må kom å jølp me å leit"

Etter litt leting fant vi en kjempefin bukk i 18-19-kilos klassen liggende midt inne i en busk. Vi dro dyrene hjem, flådde og slaktet mens vi snakket sjit, og sitter nå igjen med fine desember-minner fra rådyrjakta.

 

Lykke til, og skitt jakt:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...