Jump to content

Ontario RTAK II med 1095 Carbon Steel


Gullars

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne kniven? Etter en del youtube videoer virker det som solide saker! Kan sikkert ikke måles seg direkte med Fallkniven.

 

1095 Carbon Steel , har forstått at det ikke er det beste stålet i verden, men hva sier dere?

 

Prisen for kniven er svindyr i Norge, men via netshopper ser jeg at man får den for under 1000 spenn noe for meg ikke er så gale!

 

Erfaringer? Meninger?

Link to comment
Share on other sites

1095 er et helt vanlig verktøystål, bl.a. brukt i de klassiske amerikanske feltknivene fra Ka-Bar og andre. Lett å sette opp, holder eggen greit, brekker ikke lett. Hvis du takler rust er dette et godt allroundstål.

 

I en stor kniv til hard bruk ville jeg mye heller hatt dette enn Fallknivens VG-10.

Link to comment
Share on other sites

(1095 er ikke regnet som et verktøystål, men et karbonstål, men dette er jo ikke så nøye. :) )

1095 er et mye brukt stål i USA, og i Skandinavia vil dette være tilsvarende UHB20C og SK9 som er mye brukt i smidde knivblader.

Det bør være seigere enn VG-10 og dermed egne seg bedre til større kniver.

 

Til røft bruk har jeg litt mer tro på 5160, som er brukt i flere av modellene til Ranger Knives, som også er eid av Ontario.

http://www.knifecenter.com/knifecenter/ranger/

 

Til under 1000-lappen er det jo ikke noe å tenke på hvis du liker designet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...