Jump to content

Hjemmelagd revelokk


sexppc

Recommended Posts

Min yngste sønn, Ivan, var i bursdag denne helga, og da han kom hjem lurte han på om pappa(altså meg) kunne få en balong til å hyle. Jeg hadde vært på julebord og formen var mildt sagt helt ræva, men hva gjør man ikke for barna.

Balongen ble blåst opp og når jeg holdt for tuppen og slapp ut luft kom jo en helt for jævlig lyd. Brått gikk det opp et lys i en for dagen treg hjerne. Denne lyden må være fantastisk for å lokke rev!

Så var det bare å sette igang, balongen ble tapet fast på en plastslange og tuppen på balongen ble klipt av. Så enkelt at selv far klarer det! Bet rundt slangen og holdt i balongen med begge henda. Når man blåser er det bare å strekke balongen i både lengde og bredde for å få frem den lyden man vil. Utrolig lett å få frem riktig lyd, mye enklere dette enn de fleste piper jeg har kjøpt. Her kan man få frem alt fra lave små klynk til de virkelig verste angst skrik. :mrgreen: Bare fantasien som setter grenser her.

Det jeg har brukt er en klar plastslange som er ca 10mm i dia, og som er 6-7 cm lang. Fint om den er litt myk slik at det går greit å holde den i klem mellom tenna. Balongen er av den lange pølseformede typen. Den blir tredd inn 2 cm på slangen og tapet fast, og så av med tuppen. Da henger det 4-5 cm av balongen utenfor slangen. Ferdig! Tar 2 min å lage.

Bare måtte ut å teste. Etter 4 min kom en stor gulbrandet villkatt snikende rett mot meg, og ettersom jeg har prøvd å få has på den i hele høst så kneppa jeg den. Fin begynnelse syns jeg. Har ikke fått vært ute på fler tester pga drittvær de siste dagene, men skal teste denne ut skikkelig. Har lokka rev i noen sesonger nå, og føler at denne gir en helt perfekt lyd, vet at mikkel lar seg lure her. Har kalt lokkepipa Ivan, ettersom det var han som satte meg på tanken først :P

Link to comment
Share on other sites

Ååå, var det sånn den funka ja :lol:

Jeg trodde du blåste opp ballongen og brukte lufta til å lage lyder i slangen jeg :oops:

 

Det ser ikke så dumt ut, men jeg tviler på at lydnivået er like høyt som på open reed fløyter, men i blant kan det være bra det, hvis reven ligger nærme. Da hender det jo at de faktisk blir støkka hvis man blåser på hardt med "normale" fløyter.

Kanskje en fin fløyte å åpne standen med for å lokke inn eventuelle rever 100-250m unna? Forutsatt at den låter så bra som du sier da :wink:

(Må teste :mrgreen::mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

La denne ide`en ut på robsoft(svenske jaktforumet) og sjekk hva bebop skrev tilbake :D Dette var den første reven for Ivan! Jævelig moro.....

 

Sexxppc!

Genialiskt! Testade igår lördag med "Ivan". Träff på första. Det tog tre minuter så kom en räv fram i åkerkanten. Som du säger kommer det ett ohyggligt ångestläte från balongen. Eftersom jag inte testat alla pipor kan jag inte uttala mig trovärdigt - men nog fasen framkallar jag avsevärt mer lidande med denna "apparat" än med min Nordic (som jag upplever lite svårarbetat).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leste innlegget ditt i midten av Desember, og dette måtte jo prøves :shock: .

 

Etter en seanse med tape, ballong og plastrør, var herligheten ferdig :D. Dagen etter var det søndagsjakt etter tiur som stod for tur. Ved første hvile tok jeg frem blæra, og lagde de verst tenkelige angstskrik. Det kom ikke noe rev. Så pakket det sammen, og la den i lomma. Etter ca 5-10 minutters gange, hørte jeg en ravn i det fjerne. Blåste litt til, for å se om det var noe reaksjon. Ravnen passerte på 50 meters hold. Hadde den gjort det uten bruk av lokk....... Neppe :wink: .

 

Søren ikke dum du *flir* :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Sånn ser revelokken Ivan ut!

 

Må bruke begge henda noe som mindre bra, men når jeg får tenkt en stund så kan det hende jeg får lagd en løsning på det. Enkelt er det i allefall, og bør prøves.

 

Har du prøvd ballongen begge veier?

Jeg ser for meg at det blir kraftigere lyd hvis den monteres andre veien.

 

Denne skal prøves ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Endelig har det blitt et skarelag hjemme, har venta i månedsvis på å få prøvd lokken. Satte meg ut kl 18 i går, venta til 18.20 før jeg begynnte å lokke. Etter ca 18 min kom en rev snikende og satte seg på ca230m. Et par forsiktige støt og den kom inn på 174m og satte seg. Død før den tok snøen! Faen for et kick. Første reven på Ivan for meg. Pen hanrev på 8,3kg. Kom dere ut og prøv, det er høysesong nå! :D

v6kaqb.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Venter enda på skaren her, meldt 5 grader på Torsdag,så da er det vel mulig det blir litt snærk på toppen :mrgreen:

 

Gratulerer forresten, skilla til å skyte skjønner jeg :wink: Er ikke barebare å ta en rev på det holdet :shock:

 

 

Enig i at 174m er opp mot smertegrensa, men med annlegg og nesten ikke vind så går det greit. Helt topp at reven satt, da blir det et mye høyere mål å skyte på. Kula synker 8 cm for mitt våpen, så jeg holdt i underkant på halsen og kula satt i motor-rommet den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en sako vixen i 6mmppc, vmax på rundt 1000m gjør en grei jobb. Med treff så blir reven veldig ofte liggende på plassen, så sjelden det blir no ettersøk. Forøvrig rev nr 92 med dette våpenet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er en til. Kalles haukepipe. Trolig en veldig gammel modell. Denne er lagd av bein.

Den har en smal plaststrimmel inni en ca 2mm høy spalte. Kan justeres i mange toner ved å senke eller løfte klossen som klemmer fast membranen, tilte mens man blåser eller lage lyder med tunga. Skikkelig raspende lyd. Blir best lyd med syltynn bjørkeneverstrimmel faktisk. Hele greia er ca 3-4mm tykk.

Kan lages av trematerial på noen minutter. Lag en og prøv den etter reven :) Den kan holdes med tennene også for å ha hendene fri.

 

phpsnARkKAM_-_Kopi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bra Vestmann!

Må prøve å lage en sånn, har dilla på alt som man kan mekke sammen på egenhånd! Ivan er ikke akuratt no rakettforsker prosjekt, men føler lyden er jævli riktig, det store minuset er at man må bruke begge henda. Merka at det ikke var no fordel når reven satt og så mot meg på 230m og jeg måtte lage mer lyd for å få den frem. :cry:

 

Gir Ivan terningkast 5+ på lyden og 3 på brukervennlighet.

 

Rev går det i allefall å skyte med den! Blir en tur i kveld å hvis det bare er lyst nok.

Link to comment
Share on other sites

Hehe :)

Der har du jaggu tatt Gammelmikkel Sexppc :)

Ja håper at noen vil prøve denne gamle lokketypen min også. Den har et middels volum den, så man ikke skremmer vettet av noen. Artig at du vil teste den. Ble vist hvordan man lager den for mangfoldige år siden av en eldre kar. Lurte på om det gikk å lage en lengre versjon med flere klosser bortover kanskje? Det blir lysere lyd jo kortere kloss man lager.

 

Om noen står fast under tillagingen så får dere gi en lyd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skinnet er vel ok litt bakover på denne, men ganske tynnslitt rundt framkroppen. Tar ikke vare på dette. Sekken er pakka så nå er det ut igjen. Gått rundt å værka lenge nå, så må benytte sjansen når den er her. Overskya ute, så jeg håper at lyset er bra nok.

Link to comment
Share on other sites

Ok, kanskje har den ligget i dagleie i vårsola og frosset fast i skaren, da river de av litt av dekkhårene også. Den har nok hatt en hard vinter. Men gratulerer med første rev på hjemmelagd lokk uansett. Imponerende konstruksjon :)

 

Kan tilføye om haukepipa at man må huske å skrå innsidene i sporet for klossen litt slik at den må presses på plass og sitter godt. Baufil, fil, slipestikke og skrustikke hjelper på finformingen. Har aldri hørt om denne lokken i bruk hos andre.

 

Spent på om det blir flere rever på Ivan-lokken. Hold siden oppdatert. Artig lesing :)

Link to comment
Share on other sites

Skinnet er vel ok litt bakover på denne, men ganske tynnslitt rundt framkroppen. Tar ikke vare på dette.
Ok, kanskje har den ligget i dagleie i vårsola og frosset fast i skaren, da river de av litt av dekkhårene også.

 

Tro neppe vårsnøen er synderen... Har mer troa på å legge sammen to pluss to av allerede nevnte fakta:

så jeg holdt i underkant på halsen og kula satt i motor-rommet den.
Jeg bruker en sako vixen i 6mmppc, vmax på rundt 1000m gjør en grei jobb.

 

Blir fort "tynnslitt" av sånt :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Da var det endelig såpass overskya så det gikk ann å prøve seg igjen. Etter ca 10 min begynnte 2 kattugler å bli ganske innpåslitene, ser på det som et tegn på at lyden er riktig. Fortsatte 5-6 min til da jeg ble var en svart skygge som kom bortover snøen. Kom sørfra med vinden så den tok en runde før den kom opp mot meg, satte seg på 60m og da var det ikke noe å vente med. Rev nr 2 var et faktum, en normal hanrev. Fatter var med som post i kveld, og han sa at dette var bare helt rått. Farlig jakt å begynne med, blir bare helt hekta. Sinnsykt moro!!!!!!!

PS. Lager Ivan med en finger av en latexhanske nå, syns den holder bedre+ at den ikke kleber seg sammen slik ballongen gjør.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne nevne at jeg også har testet Ivan, dette gjorde jeg med det samme sexppc lanserte ideen. Jeg satte meg egentlig bare på gårdsplassen å lokket oppover mot skogen, her er det et ca 300 langt jorde mellom. Dette var mest for å høre hvordan lyden var, så jeg hadde ikke så veldig håp om å få se noe (siden jeg satt på gårdsplassen :lol: ) Jeg lokket ca 15 min før jeg måtte inn i hus å gjøre noe annet, syntes det var god lyd i Ivan. Etter en stund kommer pappa inn å lurer på hvorfor jeg ikke var ute med rifla å skøyt reven som satt oppe på jordet :lol: Da hadde den tydligvis kommet utpå jordet å satt seg rett etter at jeg hadde gått inn, så det er tydelig at Ivan fungerer! Den skal testes mer fremover! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Høres helt rått ut :mrgreen: Tenkte å prøve å lage en. Men siden mann må bruke begge hender så tenkte jeg ut noe annet, samme ballong opplegget med slange, men visst man teiper fast to vanlige klesklyper på hver side burde det holde ballongen stram kanskje ? Bare noe jeg tenkte:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...