Jump to content

hjelp til udredning af drillinger fra sauer og suhl


jes

Recommended Posts

Er i sidste stadie for køb af tysk drilling fra sauer eller Suhl. Kaliberet jeg har valgt er 16/70 og 7x57r eller 7x65r.

Jeg køber på auktion hos egun.de eller hos en forhandler i Tyskland.

 

Men jeg har svært ved at læse mig til forskellen på de forskellige mærker og modeller.

 

Det jeg umiddelbart tror at jeg ved er:

Der er jo Sauer 3000. Går ud fra at det er den nyeste model, som immervæk er blevet produceret de seneste 30?? år

Før den hedder det stadig Sauer og ligner model 3000?, men hvad er forskellen?

Ved tidligere modeller, ser baskylen anderledes ud, med den forreste del som er den smalleste? Og hvad er forskellen så?

 

Så er der Suhl.

Der er mange Fortuna Suhl drillinger. Ofte med Flammehærdet baskyle. De ser lidt mere kantede og grovere ud. Er de lavet i det tidligere østtyskland? Hvordan er kvaliteten på Fortuna-drillinger sammenlignet med Sauer-drillinger? Havde en ide om at Sauer var det bedste navn, men er det noget jeg har misforstået?

 

Er der modeller / navne man bør undgå?

 

Så er der de almindelige Suhl. Syntes umiddelbart at der er flere varianter.

 

Er der Kammeret-læsere, der kan hjælpe med link eller måske navne på bøger, der er værd at læse.

Jeg har bestilt: J.P.Sauer & Sohn:suhl - Waffenstadt af Jim Cate, men der er venteliste.

 

Jeg vil blive meget glad for hjælp til at forstå forskellen på de forskellige modeller. Det ser umiddelbart ud til at det er det samme låse-system på disse modeller?

 

Jeg køber jo i Tyskland, så der er ikke Svensk omskifter eller andet. Der er sikring på siden og omskifter, hvor der normalt sidder en sikring.

 

Med håb om hjælp. Takker på forhånd for svar.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Der var rigtigt meget godt at læse på det svenske Robsoft forum.

Har faktisk investeret i en Sauer 3000 i kal 16-70 og 6,5x57r. Glæder mig til at få den hjem.

 

Er der nogle der kan hjælpe mig med info og meninger om 9x57R? Det er altså ikke en 9,3mm, men bare 9mm. Det drejer sig om en 8x57jr der er ændret. Jeg går ud fra at der er sat en ny foring eller løb i. Ved faktisk ikke helt, hvordan det er foretaget. Totalt tosset efter min mening. Det er sandsynligvis bare 8x57r hylstre der bliver udvidet? Men hvad med kuglerne. Er de til at få??

 

Takker for jers hjælp.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Hoppsan...så først denne nå jeg...

 

Sånn er det å være uten nettkjenning i 8 dager...

 

Gratulerer med ny drilling. Sauer 3000 er vel verdens mest solgte drilling .. Den kom i 1956, og produseres vel ennå.. 6,5x57R er et utmerket kaliber, men vær litt obs. på at tyskerne liker lette kuler.. Dette resulterer gjerne i litt slake riflestigninger i disse våpnene...

 

9x57 er et litt snodig kaliber, men jeg har faktisk vært borti et par mausere kamret for dette..

Kuler er såvidt jeg vet å få tak i ennå.

 

Av bøker som anbefales så er "The Drilling" av Norbert Klups regnet som det definitive oppslagsverk når det gjelder drillinger..

Link to comment
Share on other sites

Er der nogle der kan hjælpe mig med info og meninger om 9x57R?

9x57R finner du beskrevet i dette dokumentet:

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/B0E765375DA00143C2256FBE0032DD2A/$file/TABIIcal.pdf

 

Det står at kulediameteren skal være 9,08mm så da bør det gå å bruke .358" kuler (9.0932mm). Kuler i .358 finnes det godt utvalg av. Du bør selvsagt ikke lade for hardt, når kulene er litt store.

 

Hvis løpet er boret opp fra 8 til 9mm, kan det være fordi løpet var ødelagt, f.eks av rust. I sverige er det disse som er spesialister på slike jobber:

http://www.bossmakaren.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...