Jump to content

Mateproblem - 300WSM ?


Think!

Recommended Posts

Da denne patronen kom ble det spådd mateproblemer, i denne tråden blir slike problemer rapportert

 

Jeg vet om 2 låskasser som er laget for 270WSM og 300WSM, Sako 85 og Kimber 8400, har også disse kassene mateproblemer :?:

 

Jeg merker meg at i Sako 85 har 300WSM samme patronkapasitet (4 + 1) som fetter'n 300 win.mag, så da skulle det vel bare være hipps om happ hva en velger :?: (og Norma leverer begge i jakt match + jaktpatroner med samme kule). 300 Win.mag har belte og kritisert for kort hylsehals men har større utvalg i fabrikk ammo. Siden 300WSM ikke har belte er den vel lettere å lade.

 

Edit: lagt på farve på link.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eventuelle mateproblemer ble spådd og forekom sikkert når børsemakere skulle bygge om korte kasser som i utgangspunktet var bygd for standardpatroner som .308 Win eller andre basert på denne hylsa. Jeg har ingen personlig erfaring, men har heller ikke hørt eller lest om mateproblemer i våpen som er fabrikkbyggd for denne patronen.

 

Det er ikke vanskligere å lade .300 Win enn .300 WSM i utgangspunktet. Anken mot en beltepatron kontra en belteløs er at toleransene på beltepatronen ikke nødvendigvis er små nok når det gjelder avstanden mellom belte og skulder. Dette medfører at hylsa strekker seg foran beltet, noe som kan medføre kortere levetid på hylsa og hylseseparasjon. Dette kan imidlertid motvirkes noe ved å justere dia slik at skulderen ikke blir satt tilbake ved omladning. Alt etter som, men er avstanden mellom belte og skulder i kammeret for stort vil hylsa strekke seg ved første avfyring og du har starten på en separasjon som du ikke greier å ta inn igjen ved å la hylsa kamre på skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Browning leverer både BAR , A-bolt og den nye X-bolt'en i .270 WSM og .300 WSM. Winchester kamrer selvfølgelig også en rekke av sine rifler i disse kaliberne. Såvidt jeg kjenner til har ingen av disse produsentene spesielle matingsproblemer knyttet til disse kaliberne.

 

Når det gjelder ammunisjon får du bl.a. den suverene Winchester XP3 i begge disse kaliberne. Jeg har personlig testet flere .300 WSM i skytegelatin på korte hold og kula holder utrolig godt sammen selv i denne hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...