Jump to content

Rødpunktsikte spørsmål


skjeggern

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har prøvd å skyte litt pistol med et rødpunktsikte,og det ble mye bom.Så da har jeg noen spørsmål,og da er vell dere de riktige å spørre?

Etter 125 skudd og 100 bom (bommet ned til venstre,siktet ettehvert opp til høyere,da traff jeg 2 og 3 nede til venstre) prøvde jeg å juster litt og litt, uten at det egentlig hjalp noe.Etter litt evaluering og studering så tror jeg at jeg fant prikken med mitt dominerende (venstre)øye,og da kikket jeg langs høyre kant av røret,og det blir vell feil?

Man skal jo fokusere med begge øynene midt i røret?

 

Kan noen som bruker rødpunktsikte fortelle hvordan de klarte overgangen fra jern til rødpunkt? Er det bare masse skyting (ikke noe negativt det altså) som hjelper?eller er det noe men kan tørr trene med mellom skytetider?

 

Har prøvd å søke litt på hvordan man bruker dette utstyret riktig,både her og på nettet,men funnet lite som hjelper meg. Noen av dere som vet noen sider jeg kan lese meg litt opp om dette?

 

Tror vel at jeg kjøper et åpent sikte til den for å lære meg pistolen å kjenne,men håper dere har noen tips slik at jeg får testet rødpunkt siktet.

Link to comment
Share on other sites

For min del var overgangen fra std til open forholdsvis stor. Det å finne dotten trenger man en del tørrtrening får det går automatisk. Du må også beregne en del skyting. I tillegg oppfører jo en open pang seg annerledes og det tar litt tid å finne "timingen" i skytingen. Jeg tror det tok 1-2000 skudd før jeg følte det gikk "litt på skinner".

 

Jeg vil anbefale mye trening. Bare sitt og tørr tren hjemme. Klå og bli vant til pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke til propointen men det er lettere å skyte med rødpunkt ettersom man kun trenger å fokusere på 2 ting nemlig rødpunktet-blink fremfor baksikte-forsikte og blink.

Hvis du skyter Praktisk så anbefaler jeg at du skyter med begge øynene åpne. Jeg mener dette er en fordel innenfor praktisk skyting der ting går fort og man er i bevegelse. Viktig å holde oversikten.

Ledeøye vil ikke skape problem kun trening som må til ref innlegget til Cardinal

Link to comment
Share on other sites

Er du høyre eller venstre skytter?

 

Er dominant øye på "riktig side" i forhold til pistolen?

 

Det skal ikke være store forskjellen å skyte med begge øya oppe kontra med et lukket øye, bortsett fra når du skal få farta skikkelig opp.

 

Uansett, du skal ikke prøve å fokusere med begge øyene, på blinken, gjennom rødpunktet. Du skal la ditt dominante øye kikke gjennom optikken og fokusere på blinken, dotten skal "henge i løse luften" på en måde, uten å kreve fokusering. Når du kikker på blinken med ditt dominante øye så skal du automatisk fokusere begge øyene på denne.

 

Tenk deg en laserstråle fra hvert øye , gjennom rødpunkten, og mot blinken, hvis du tvinger øyene til å legge fokuset på siktet så vil strålene møtes i siktet, og fremme mot blinken vil de øke avstanden til hverandre jo lenger vekk blinken er, ideelt sett skal laserstrålene møtes på blinken.

 

Kikk litt rundt på dette forumet, er noen sider som heter "ask Grauffel" og "ask saul kirsch". Der ligger det endel tråder som tar for seg sikting med ett eller fler øyne, åpne eller optiske sikter:

http://ipsc.invisionzone.com/

Link to comment
Share on other sites

Er du høyre eller venstre skytter?

jeg skyter med høyre pekefinger, så da er jeg vel en høyre skytter?

 

Er dominant øye på "riktig side" i forhold til pistolen?

Hva er riktig side? Som det kansje skinner igenom så er ganske fersk som pistolskytter, ikke bare med rød punkt. :oops:

 

Det skal ikke være store forskjellen å skyte med begge øya oppe kontra med et lukket øye, bortsett fra når du skal få farta skikkelig opp.

 

Uansett, du skal ikke prøve å fokusere med begge øyene, på blinken, gjennom rødpunktet. Du skal la ditt dominante øye kikke gjennom optikken og fokusere på blinken, dotten skal "henge i løse luften" på en måde, uten å kreve fokusering. Når du kikker på blinken med ditt dominante øye så skal du automatisk fokusere begge øyene på denne.OK,analysen din stemmer 100%.Jeg siktet med begge øyene gennom rødpunktet.Her har jeg litt å lære..

 

Tenk deg en laserstråle fra hvert øye , gjennom rødpunkten, og mot blinken, hvis du tvinger øyene til å legge fokuset på siktet så vil strålene møtes i siktet, og fremme mot blinken vil de øke avstanden til hverandre jo lenger vekk blinken er, ideelt sett skal laserstrålene møtes på blinken.

 

Kikk litt rundt på dette forumet, er noen sider som heter "ask Grauffel" og "ask saul kirsch". Der ligger det endel tråder som tar for seg sikting med ett eller fler øyne, åpne eller optiske sikter:

http://ipsc.invisionzone.com/

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være slem, men hvor mye har du skutt med jernsikter før, og hvor bra traff du da? Treff ned og til venstre tyder på massiv avtrekksfeil/napp. Har noen andre skyttere prøvd å skyte med pistolen, og hvor treffer de? Har du tørrtrent mye med rødpunktsiktet - hvor blir det av prikken når du tar avtrekk tørt?

 

Jeg har ærlig talt problemer med å skjønne at man kan greie å bruke et rødpunktsikte "feil" så treffpunkt blir helt på jordet. At en uerfaren skytter kanskje stresser med å få prikken "riktig" og glemmer å ta et ordentlig avtrekk derimot kan jeg se for meg. Det kan hende at du leter feil sted etter problemet.

 

Forresten, om noe skal vel et rødpunkt være det minst problematiske av alt å skyte med om du er kryssdominant (høyrehendt/venstreøyd). Du har nok ikke kjøpt feil pistol og trenger ikke å lære deg å skyte med høyre øye. Bare flytt pistolen litt over mot venstre.

Link to comment
Share on other sites

har skyttere hos oss som både skyter med ikke "dominant øye"( skytter nr 1)

 

og skytter som har byttet avtrekkerhand pga av at dominant øye ikke stemmer med naturlig valg av avtrekkerhand (skytter nr 2).

 

Her er ingen mal, prøv litt og se, ta en runde på overnevnte forum og sjekk innleggene der.

 

 

som lille arne skriver, du kan ha avtrekksfeil, se litt på denne kjekke forklaringen her, lånt fra Bærum pistolklubb:

http://bpk.prosjektweb.net/treffbilder_/cms/129

Link to comment
Share on other sites

Som det kansje skinner igenom så er ganske fersk som pistolskytter, ikke bare med rød punkt. :oops: [/color]

 

Støtter Lille Arne, kan høres ut som avtrekksfeil. Satt rødpunkt på revolveren en gang, og det var en lek å skyte med. Og jeg er venstreskytter med høyredominant øye.

Link to comment
Share on other sites

dere har nok rett i det med avtrekk :oops: takker for alle svarene!

Jeg tipper det er begge de feila! :lol: bommene ble så store,ettervert siktet jeg oppe til høyre på blinken,da fikk jeg et par gode! samlinger nede i venstre hjørne.Det er jo såpass stor bomm at det er begge feila.eller?

Jeg får kjøpe meg en 22 cal til å trene litt med.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert at du må ha dotten midt i røret. På Aimpoint så treffer du uansett så lenge dotten er på målet uavhengig om den er godt ute til høyre eller venstre i røret.

Anbefaler deg å teste ut i benk.

Hva slags utstyr har du?

 

Det var dette jeg ble fortalt når jeg kjøpte zeiss rødpunkt, Men det stemmer ikke helt. Prøvde nå i stua med "anlegg" og treffpunktet vil flytte litt på seg. skulle man da skyte på 50-70m vil jo treff punktet flytte seg ganske mye. Men på denne avstanden vil man nok ha prikken i midten før man skyter. Slenger ikke opp børsa og drar av et skudd på denne avstanden uten å ta seg litt tid.

 

Er det vanlig at det ikke stemmer helt om man har prikken på høyre side i forhold til venste?

Link to comment
Share on other sites

The bright red dot is very easy to see and your eye instinctively aligns it with your target. Unlike the lenses in cheaper red dot sights, Aimpoint’s lenses transmit nearly 100% of all wavelengths of light. This means that colors appear natural and are not distorted. Because of Aimpoint’s unique double lens system, the sights are parallax-free, meaning that no matter where on the lens you see the dot reflected, your point of aim will be your point of impact.

 

Dette stemmer med mine erfaringer når det gjelder Aimpoint. Stor fordel når man skal få et hurtig siktebilde. Bare å klemme på når dåtten er på målet :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv en 4 - 5 rødpunktsikter, og minst i 3 forskjellige utførelser hvor det ene har 2x forstørrelse.

 

Disse funker kjempefint, har ingen problemer med å bruke dem når jeg først har fått de innstilt.

Skal ikke ha noe å si at dot,en ikke er sentrert heller, skal være nok at dot,en er på målet.

 

Eneste jeg kan klage på er at det med 2x har litt stor dot.

Men selvfølgelig kan det sikkert tidvis bli levert rødpunktsikter med feil, men vil tro at dine problemer kan komme av andre årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...