Jump to content

Slakting og Kjøttbehandling


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg har sittet og kost meg med boka "Hjortejegerne" de siste par dagene, masse artig stoff og veldig bra skildret og skrevet. Da jeg kom til "Slakting og kjøttbehandling" stusset jeg litt på billedserien om utvomming m.m. Det aller meste er helt flott men det med å sprette opp hele halsen for å kutte luftrøret og kutte og knytte spiserøret finner jeg litt underlig i felten. Det samme gjelder det å sprette opp helt til analåpningen og å skjære ut denne og skjære vekk penis. Disse oppåpningene vil jo føre til at der garantert vil komme masse skitt og smuss på kjøttet når man transporterer det hjem, spesielt om man drar det på bakken men selvsagt mindre om man bruker et kjøretøy. Jeg kan ikke se noen fordeler med å sprette opp så mye kun masse bakdeler ? Jeg har selv jobbet som slakter og husker jo at vi sprettet opp halsen slik når vi slaktet men da var vomma i og vi knytter for spiserøret for at vominnholdet ikke skulle renne ut når dyret ble heist opp etter bakbeina, vi flådde også av halve hodet og tok ut tunga på dette stadiet. Alt dette var under selve slaktinga og ikke i felt før transport.

Selv spretter jeg kun opp fra solar plexus til baller/jur og tar ut vom og tarm, videre skjærer jeg rundt mellomgulvet fører kniven fram til luftrøret og kapper dette inni brystet da kan man ta ut hjerte, lunger etc. helt enkelt. Jeg rører ingenting bak i dyret, skyver kun perlene i endetarmen mot tarmene og sliter av slik at der ca 20cm bak til de igjenværende perlene.

På denne måten har man kun et rundt 50cm snitt i dyret og det kan transporteres igjennom det meste uten at kjøttet blir nevneverdig tilgriset.

 

Jeg vet der har vært lignende diskusjoner her på forumet tidligere men jeg reagerte nå fordi at slik jeg leser i boka så er det lederen på Svanøy hjortefarm som står for dette.

 

Kanskje jeg er på villspor men som nevnt over klarer ikke jeg å se en eneste fordel men all denne sprettingen før transport, bare bakdeler.

Link to comment
Share on other sites

Eg gjer det på samme måten som CEA men eg syr også igjen buken bed 3-4 strips viss det er snakk om å drage dyret ett stykke, å ikkje berre bikke det inn på traktor skuffa...

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Da tror jeg vi leser det litt forskjellig?

 

På side 192, innleder de med å skrive:

Ved transport av helt slakt kan man nøye seg med fjerning av vom & tarmer

 

Dette er også gjentatt på side 201

 

Jeg leste og forsto det slik at resten av bildeserien er en måte å vomme på, selv om bildeserien er tatt i friluft. Kan godt hende jeg har missforstått her?

Forøvrig ei fin bok, som anbefales...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det nå at der står noe på den siden, jeg studerte bare bildene først. Man burde kanskje fulgt opp med flåbilder videre når det var det som skulle skje med dette dyret.

Hovedgrunnen til min reaksjon var at vi opp igjennom tidene har sett endel bilder som disse i tidskrifter etc. som skal vise hva man gjøre med felt storvilt før man starter transport, enkelte skjærer f.eks. vekk hele bukskinnet på brunstbukker.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kor lang tid kan det gå ifrå dyret er skote, til vomma bør/må vere ute?

Skyt mesteparten av hjorten på innmark eller utmarksbeite. Tykkjer då det er bedre å få dyra heim på slakteplass før utvomming, og at dette kan skje på ein reinsleg måte. Tek då ut vomma etter at dyret er heist opp, blodet som då er samla i brysthola renn då framover og slaktet vert reinare innvendigt.

 

Kan fort gå 1-2 timar før vomma er ute når eg gjer det slik, men tykkjer det er bedre alikavel. Er ein forsiktig går det lett utan å stikke hol, sjølv om vomma då er vorte ganske oppblåst.

 

Er dette for lenge?

 

Enkelte er svært opptatt av at vomma må ut med eingang pga at gassen i vomma set smak på kjøtet o.l.

Er dette reelt eller er det noke som heng at etter gammal tru?

Link to comment
Share on other sites

Siden denne tråden handler om kjøttbehandling, er jeg ute etter erfaringer med mørning av kjøtt etter at det er vacumpakket. Har kjøpt meg vacumpakker i år og ser at det til tider kan være fordel å mørne kjøttet etter det har blitt partert og vacumpakket. Har nå en hjortekolle hengende som jeg ble nødt til å flytte inn i kjelleren pga fare for frost i redskapshuset der slakta normalt henger. Det jeg lurer på er om kjøttet skal mørnes mye lengre i forhold til temperatur i vacumpakket tilstand enn når slaktet henger på vanlig måte.(70-80 døgngrader?) Ser jo at vakumpakket kjøtt i kjøledisken på butikkene har rimelig lang holdbarhet. Regner med at kjøttet har mørnet en del før det blir lagt i kjøledisken for salg. Noen som har erfaringer???

Link to comment
Share on other sites

Apropos utvomming/ slakting i felt synes jeg denne folderen er illustrativ og grei.

 

http://www.mediafire.com/?mtwgkmnexq2

 

Her hos oss har det bestandig vært praktisert oppskjæring i halsregion + self. buksprett.

Selv om dyret skulle transporteres ut.

Dvs. her må vist vi yngre trå til å lære de eldre jegerne....om utvomming.. :?

 

Noen som har en link som virker til lignende folder?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...