Jump to content

Bål som kamuflasje på jakt


Kriegh

Recommended Posts

På det elglaget jeg var med på i Nordland, var det vanlig praksis å tenne bål når vinden var ustadig eller ugunstig i forhold til driver.

Vi hadde med opptenningsved i sekken, og på alle de gamle faste postplassene var det bålrester.

En gang var det en poster som flyttet seg over 100 meter fra tildelt post til et annet sted, for der sto det en tørrstubbe som han satte fyr på... :roll:

Den brant forøvrig i flere døgn, dit kom det imidlertid hverken elg eller noe annet... :mrgreen:

 

Hvorvidt dette virket har jeg ingen formening om.

Vi både fikk, og fikk ikke elg på post med bål.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Det er en allmen oppfatning blant elgjegere ihvertfall at bål på post når det er kaldt og ufyselig ikke har noen betydning da elgen ikke oppfatter bålrøyk som truende/farlig.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikker en allmen oppatning at det er slik...og jeg har alltid hørt det er slik....MEN

 

Min erfaring, som langt ifra er fasit eller enstydgi, er ....de siste årene har jeg skutt klart flest elg i elglaget vårt....og har hatt sjeldnest bål på posten min....om det er tilfeldigheter eller ikke skal jeg ikke bombastisk konkludere med. Men har fundert litt på dette....(er sikkert flere årsaker som flaks og slikt med i bildet her men....)

Link to comment
Share on other sites

Siden dette er ett tema uten fasit, og med mange oppfatninger og generell synsing, tillater jeg med å bidra med min synsing også. Som alle andre, uten noe dokumentasjon.

 

Jeg tror at en varme gjør at luften stiger, og den til dra med seg menneskelukt oppover i lufta. Jeg tror ikke røyklukt generelt skremmer elgen.

 

Jeg tror imidlertid att ett bål med mye røyk gjør at elgen blir var det, ser bevegelsen i røyken. Jeg tror også at knitringen fra ett bål høres av elg. Jeg er overbevist om at knekking av kvister, kløyving av ved og ikke minst hugging av ved høres av elg. Alt dette gjør at elgen blir klar over at noe er der. Er elgen i drev, går den definitivt ikke til ett sted den vet at "noe" er.

 

Jeg tror derfor på at en liten varme som er startet og vedlikeholdes stille, med rolig brennende ved og uten for mye røyk ikke er noen ulempe på elgpost. Kanskje til og med en fordel. Men store bål, med knitring, kanskje mye røyk og blafrende flammer tror jeg alarmerer elgen. For ikke å nevne øksehogg....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...