Jump to content

kuler som velter og demper...


Ole_Netland

Recommended Posts

etter som at nå de fleste løpen mine er hos børsemakeren for montering av diverse dempere er det tanke som slår meg, kuler som ikke får en passende fart i forhold til kule lengde og rifle stigning, der er der jo en fare for at de kommer på tvers i skiva, når begynner disse å velte? tenker på dette med bruk av demper, ikke lyst på kulevelt i demperen :shock: tenker da feks på slikt som lette små pistolkuler i høy fart i 35 whelen. eller sub kuler i 308 / 30-06 som kanskje ikke stabelisere ideelt.

når skjer velten?

er velting regelmessig slikt at hvis jeg ser kula kommer greit i blinken 3 ganger uten demper så er det safe?

 

kanskje dumt spørsmål men jeg spør heller fremfor å sitte med sprengt demper eller sluttstykke i kjeften.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen som helst guru med sub ammo, men at kulen skal kunne velte i demperen ser jeg på som en umulighet.

 

Det er jo bafler hele veien i demperen, avstanden mellom disse kan ikke være stor nok til at kulen skal rekke å velte i demperen mellom to bafler, neste baffel vil evt "rette" opp kulen. Så i worst case scenario kan jeg tenke at kulen muligvis vil touche baffel, men finner også det temmelig usannsynlig. Får da være måte på ustabile kuler............

 

Eller er jeg helt på bærtur her nå????

Link to comment
Share on other sites

Etter high-speed footage fra SA army å dømme (det gjaldt 155mm Haubitz riktignok) tumler ikke kula før etter ca 15 meter, omsatt til jaktkaliber , ville jeg dele den avstanden på ca 20, eller rundt 75 cm.....

 

Men det var jo bare ett eksempel, mulig det er HELT annerledes i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...