Jump to content

Mauser - Hva er bra og dårlig


Think!

Recommended Posts

Det er en rekke mausere, men hvilken modeller egner seg best til ombyggings prosjekt og ikke minst hvilke skal en unngå ?

 

Slik jeg har forstått det så ble M98 laget til ca 1935, da kom det en kortere variant som heter M98k. Men hva med betegnelser som m59, 67, 69, 33/40 ?

 

Naturlig nok er det flest krigsvåpen. Kan en anta at krigsvåpen egner seg best til svalbard rifle (Tåle snø, kulde og stadige temperaturskifter mellom + - grader) og sivile låskasser egner seg best til jaktvåpen pga bedre tolleranser og glattere repetering.

 

Kongsberg banemauser - skiskytter gevær, er det et bra utgangspunkt for prosjekt (burde være laget for presisjon men hva med Svalbard forhold).

Link to comment
Share on other sites

Dette er på ingen måte mitt spesialfelt, men jeg kan prøve å belyse noe av det.

 

- M98 og Kar98K/K98/M98k er i utgangspunktet samme låskasse som lang rifle og karabin. Karabinutgavene hadde også nedbøyd hevarm.

- G33/40 er den såkalte bergkarabinen, men jeg er ikke sikker på hvilke detaljer som skiller på låskassen.

- M59 og M67 er kongsbergs betegnelser på skarpskytter/konkurrranserifler bygget på K98-låskasser. M69 er en ukjent betegnelse for meg.

- M83 er en jaktrifle Kongsberg bygget på G33/40 låskasser.

 

I tillegg finnes der en megde forskjellige produsenter, og der finnes sivilt produserte låskasser som ikke har utfresninger for lading med klips, noe som gjør kassen stivere i lengderetningen. Her regnes vel Fabrique Nationale som noe av det gjeveste.

 

Da sender jeg gjerne stafettpinnen videre til nnoen som kan mer om emnet :D

Link to comment
Share on other sites

The M69 is a Danish model.

 

It is really called Otterup M69, and is basically a Mauser 98 action fitted whit a Otterup/Schultz and Larsen 6,5x55 match barrel and fitted whit Diopter sights, new stock, and new trigger, and the bolt is also refurbished.

 

The M69 has been build on nearly all Mauser actions. Brazil Mod. 1908. Czech VZ.24. Mauser K98K. and so on, and so on.

 

The K98K Was normally whit a bent Bolt, where the M98 was a straight bolt.

 

The G33/40 is a really good actions for rebuilding to bigger calibers as 500 Nitro express. and so on

 

If i where to build a rifle in a new caliber such as 6,5x55. and in that group, and I wanted a very good action, whit out going into details about different plants i would choose a action that was NOT build in and after war time. 1914-1932 and from 1940-1945. 1939 is a okay year.

 

I have been lucky enough to buy 2 M69 build on Brazil Mod 1908, that was build at Mausers Oberndorf plant. It is 100% milled actions, no sheet metal (not even the follower) it was original chambered for 7x57 Mauser, so the basic size of the cartridge is good for medium calibers, and it is a very good action.

 

The rest has been say'd

 

Best Regards Riddersholm

Link to comment
Share on other sites

Large ring = mye gods der bolten låser ?

 

 

Stor utvendig diameter= ca 36mm

Small ring = ca33mm

..Men så har du også large ring(utvendig)/small ring(innvendig)=mye gods

og small ring(utvendig)/smallring(innvendig)

og smallring(utvendig)/large ring(innvendig) =lite gods

You are correct.

 

But the G33/40 was build of high Quality steel.

 

So what does a large ring mauser build in 1944 made of all lightpostes have in strengh comparis to a Small ring G33/40 build in 1942 of high quality steel from sweden :roll:

 

The Americans love to get thier hands on a G33/40 just to rebuild it to some insane powerfull caliber :cry:

Link to comment
Share on other sites

Du Riddersholm...

 

Jeg havde udmerket forstået dit Dansk.. :roll:

 

Men for å si det på Norsk: Det finnes utmerkede eksemplarer av M98 som ble produsert mot slutten av krigen...Desverre ble majoriteten laget av resirkulert materiale på en ytterst hastverksmessig måte. Det er derfor klokt å styre unna de senere produksjonene hvis en ikke er i stand til å avgjøre kvaliteten ved selvsyn.

 

G33/40 er en utmerket kasse..har faktisk kun en skjelden gang vært borti et tvilsomt eksemplar.. Ulempen med denne er dog at den ikke akkomoderer standardkomponenter til M98..

 

Personlig foretrekker jeg large ring mekanismer fra mellomkrigstiden når jeg skal bygge noe på en mauserlås... Simson, Suhl er det foretrukne for tiden :wink:

 

Men skal en først være kategorisk ved valg av alment tilgjengelige mauserkasser, så hersker det vel almenn konsensus om at Oberndorfproduksjon pre 1943 samt VZ24 skjelden er feil valg? 8)

Link to comment
Share on other sites

Ikke annet enn at m43 er en M98 large ring som ble adoptert av Spania under WWII. Spanjolene har vel hatt litt rykte på seg for dårlig stål og herding, men jeg mener disse kassene er OK. Men i utgangspunktet bør alle M98 kasser man ikke vet historien til sjekkes før bruk. God's nose hva de har vært igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Inden i nu helt går i eufori over disse guddommelige låse, er der lige lidt detaljer som bør overvejes før man begynder at udbygge dem til kalibrer, og i serdeleshed patronlængder som de ALDRIG har været designet for.

 

Problemet med Largering/smallring er ikke det mest relevante, med mindre det drejer sig om smallring /large tread(gevind)

Det største og mest væsentlige problem, er når mere eller mindre entutiastiske mirakkelsmede, begynder at fjerne modhold for især den nederste lukkeknast. Her har man ret store chancer for at reducere den reelle styrke ,med både 30%-60%.

Det er heldigvis sjældent at der sker alvorlige ulykker(formodentligt fordi disse våben kun bruges meget begrænset) efter at de er ombygget til monsterkalibrer.

 

Sikkerhedsmarginen på de fleste moderne rifler, er ofte mellem 200% og 300%

Sikkerhedsmarginen på en M98 ombygget til 375 er nok i omegnen af 60%

Sikkerhedsmarginen på en m98 ombygget til 416Rigby, er nok nærmere i omegnen af 10%-30%

Link to comment
Share on other sites

Som om vi mauserfantaster ikke har hatt nok med å forsvare oss mot ignorant, ja så kommer det forskyne meg en skeptiker til fra vårt kjære naboland i syd :lol:

Du vet, man kan bli euforisk over mange rare ting og de trenger ikke alltid være basert på strengt rasjonelle ting. Bl annet vil låten av en 70 talls V8 fukte øyne og øke puls på denne karen, men det er ikke dermed sakt at dette er det ultimate i kjøretøysteknologi :D

 

Ellers er jeg enig med deg i dine betraktninger om å holde seg til patroner kassa er konstruert for og de nevnte sikkerhetsmarginer er en nyttig påminnelse.

 

Til trådstarters spørsmål vil jeg vil jeg si at valg av kasse kommer seg alt an på bruksområdet og hvor mye penger du vil legge i prosjektet. En M98 fra forsvaret, M59 eller M67 er helt OK utgangspunkt for ei bruksbørse. Skal du ha ei customrifle med alle bjeller og fløyter, heter det vel, så bør du starte med ei kontraktskasse av et eller annet slag. Argentina, Brasil, Chile og Peru er stort sett gode greier. Grunnen til det er at du begynner på ei kasse som det ikke er slipt og eller modifisert på og også at det gjerne var litt strengere kvalitetskontroll på disse kassene.

Link to comment
Share on other sites

Originalt var COL 82 mm på 7,92 x 57, det norske forsvaret bygde dette om til 30-06 med COL 84,84 mm for senere å bygge om til 7,62 x 51 (308 win) med COL 69,85 mm. Oppstår det noen spesielle problemer når enn bygger om til 308win som er 12 mm kortere (er klar over at COl varierer utfra kuletype og hjemmeladninger). Når en bygger om til 308win er det lett å få tak i underbeslag med løst magasin med 10 skudd.

 

Hvor får en tak i gode mauser kasser utover finn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...