Jump to content

innskyting av kikkert!?


landstad

Recommended Posts

kjøpte meg en billig kikkert på e-bay, type "falsk" Tasco 6-24X50 . har montert den på salongen, med lav montasje så kikkertn ligger så å si helt nede til løpet, jeg prøvde å skyte inn på 100m. sidelengs ble det greit, men jeg skruvde helt opp til det ikke gikk mer! men likevel var jeg ca. 30cm under innertier! hva er galt? eller skal man bare kaste dritt`n?:P

Link to comment
Share on other sites

Et tips til, banalt enkelt.

 

Skyt mot en skive/blink, sikt selvsagt mot midten. Bruk godt anlegg slik at rifla ligger stødig.

 

Når du har skutt, og forhåpentlig truffet et sted i skiva (begynn gjerne på korte hold) så sikt atter på midten og skru på tårnene (turrets) slik at trådkorset flytter seg til hullet etter kula.

 

Det er viktig at geværet ligger helt i ro når man justerer. (bør spennes fast i benk etc)

 

Da skal du i teorien ha stilt inn kikkerten med ett skudd :)

 

 

Men teori og praksis stemmer ike alltid, så litt fininnstilling må gjerne til.

 

 

Men dette funker, prøv det :)

Link to comment
Share on other sites

bare vær forsikti da de bilige ofte faller ut av stiling selv ved svake støt:/

 

Min billige 8-32x56 gikk istykker før jeg fikk stilt den inn. Trådkorset roterte sammen med zoomen, og zoomen zoomet ikke :lol:

 

Så den er i retur as we speak :D

Link to comment
Share on other sites

hehe, ja det er en sjangse å ta når man kjøper billig kikkert! men topp når det funker... :)

 

jeg chimset med tre lag av øl-boksen, da var jeg 20 cm over innertier.. så ca. en halv meter differanse! og jeg chimset opp kikkert festene for å ikke berøre løpet, chimset de med sånn ca. 2mm! det utgjorde vel noen cm av den halv metern det og!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...