Jump to content

Opp den Blå Nilen.


einherje

Recommended Posts

I 1903 gikk det ut en ekspedisjon for å utforske den Blå Nilen. Sjef for ekspedisjonen var en amerikaner som het William Northrop McMillan. Han delte opp ekspedisjonen i to deler: Ene delen av ekspedisjonen seilte medstrøms fra Lake Tana i Etiopia mot Karthoum i Sudan. Andre del av ekspedisjonen skulle seile fra Karthoum, motstrøms mot høylandet i Sudan. Det som er interessant er at denne ekspedisjonen ble ledet av en innleid normann. Denne mannen bar navnet B.H. Jessen. Så kommer spørsmålene: Er det noen som vet noe om denne Jessen? Hvor i Norge var han fra, og hvor kan jeg finne mer info?

 

Ps. Ekspedisjonen ble mislykket. Også den neste som Jessen dro på i 1905 feilet.

 

Ikke mobb meg for å stille dumme spørsmål nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke at jeg har den tilgjenglig nå, så har jeg ett eller annet sted i bokhyllene en bok med en ekspedisjonsbeskrivelse fra en Nordmann på "norsk" ekspedisjon i det området du skisserer omtrent på den tiden du beskriver. Jeg kan lete etter den i romjulen og gi en tilbakemelding i tråden etter at jeg har funnet den.

 

Jeg tror jeg har skrevet om den i en eller annen tråd her på kammeret også, så det er mulig at du faktisk kan finne noe omtale av den før... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønte jeg det ikke? Han sa søk! :mrgreen::mrgreen:

Takk! Ville sette stor pris på om du fant noe. Jeg har funnet ut at det ble skrevet en bok om ekspedisjonene av den nevnte Jessen. Den kan sikkert fortelle mye. Bakdelen var bare at prisen lå på 1450,-. Pund altså.

 

Sofakriger

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Søkte på McMillan i forumet for å få noen skjefte-tips, og dette kom opp....

Ville bare si at jeg arbeider i det omtalte området for tiden, og krysser stadig Blå-Nilen på tur. Kan jeg bidra med en eller annen feltundersøkelse, så gi lyd :D

Link to comment
Share on other sites

Denne holdt faktisk på å gå i glemmeboken...

 

Den boken jeg skrev om tidligere i tråden heter:

 

"Stovildtjagt

Om sygdomme, folk og vilde dyr

Fra en reise gjennem det anglo-egyptiske Sudan til Kongo

av Doktor Harald Engelsen

med illustrasjoner og fotografier av forfatteren.

 

Forlagt av C. Andersen AS Forlag i Horten 1921."

 

Alt informasjon fra bokens oppslagsside...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Skjønte jeg det ikke? Han sa søk! :mrgreen::mrgreen:

 

Det gjorde jeg, mer som en ettertanke - og jaggu er ikke boken scannet og ligger HER... :mrgreen:

 

Dog uten illustrasjoner og scanningen er ubehandlet så det er litt ymse i forhold til sideombrekking, topptekster etcetera. Men teksten er tilgjenglig uten kostnad... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...