Jump to content

Hvilket retikkel bør man velge?


Grizzly

Recommended Posts

Det er et hav av ulike retikler, men hvilket skal man velge?

 

Ser at mildot er populært, spesielt for langhold. Hvilket retikkel egner seg til storvilt og hva er best til småvilt, og hvorfor? Hvis man ønsker et allroundretikkel, hvilket velger man da?

 

Jeg blir å kjøpe Bushnell 6500 2,5-16x42 så for meg står valget mellom mildot og multi-x, men fint om det kommer informasjon om andre retikler, deres anvendelsesområde og fordeler/ulemper.

 

Bushnells Multi-X

bushnell_multix_popup.jpg

 

Bushnells mildot

bushnell_mildot_popup.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å anskaffe et opplyst retikkel, men nå vet jeg ikke hva Bushnell har å velge i. Vil også anbefale deg Nikon Monarch, som er et godt sikte, til en ok pris.

 

Har brukt opplyst retikkel i 3-4 år nå, (Nikon Monarch m/"tysk 4" m/lys) og opplever det som en meget god "støtte" under dårlige lysforhold, samt i motlys. Også i situasjoner hvor kjappe skudd er påkrevd, er et opplyst retikkel å foretrekke. I år har jeg kjøpt Swarovski Z6i, med 4A-1 retikkel, so jeg gleder meg til å teste ut.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet i mange år med div. optikk. Etter å ha brukt opplyst retikkel de siste årene, er jeg ikke i tvil. Jeg hadde jeg heller redusert kravene til f.eks zoom, eller noe annet, og heller tatt et opplyst retikkel istedet. Men det er nå meg det da.

 

Lykke til uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt mye rart på jaktriflene siden første kikkertsiktet (en Bushnell 1,5-6x20) ble innkjøpt en gang på sekstitallet (i forrige årtusen) forøvrig første og siste Bushnell.

 

Preferanse når det gjelder retikkel har sikkert også noe med hvor godt syn en har, i tillegg til at en blir påvirket av markedskreftenes MÅ HA press.

 

Jeg har endt opp med Tysk # 4 i litt forskjellige utgaver på div Zeiss sikter som det desidert beste retikkelet for meg, til min jakt og til mitt syn.

Grove og godt synlige stolper med et fint kors i midten.

God til raske skudd på trange poster med lav forstørrelse, og plenty fint nok til skudd på lengere hold .

 

Elektroniske duppeditter har jeg holdt meg unna så langt, men bedriver en måneskinnsjakt på innmark etter hjort/rådyr, kan dette kanskje være en fordel ... ??

 

Har også et par Leupold VXIII sikter med Heavy Duplex som jeg syns fungerer bra.

De tynne plex retikklene hos de forskjellige fabrikanter, syns jeg blir for spinkle og de forsvinner lett mot mørk bakgrunn og i dårlig lys.

Men igjen, driver en småviltjakt med rifle og kun i dagslys vil nok en slik sak med tynne stolper kanskje være ok.

Til jakt på elg, hjort og rådyr, syns jeg som sagt at Tysk #4 er det beste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...