Jump to content

olje eller fett på utsida av chokene?


røde hunder

Recommended Posts

Heisann.

Da har jeg testa nyhagla , dvs brukt den på tre jakt-turer. Rypene falt uten lange avlivinger etterpå, så jeg må si at hagla "dreper" godt, og jakt smaker best når ryper og skogsfugl unngår mest mulig lidelser. Jeg trodde ikke det var mulig å beskrive hagleskyting som komfortabelt, men det var det faktisk! Smidig rekylopptak, svært, svært behagelig i forhold til min gamle hagle, som røska godt i skuldra, til tross for lavere vekt i den nye. Kjempevåpen så langt! Stokken har blitt ganske fin etter mye arbeid med stokkolje. Gruer meg til første ripe, men den kommer jo.

Så til spørsmålet: Jeg ble i en annen tråd på forumet anbefalt å bruke våpenfett på utsida av chokene etter puss, og betviler ikke kompetansen til den som ga meg det rådet. Men betyr det at våpenolje er uaktuelt på chokene, eller hva sier dere andre som kan noe om dette? Jeg har sett folk bruke begge deler, så jeg tenkte å spørre litt mer hva dere mener er best, fett eller olje?

Link to comment
Share on other sites

Har sett at det er mange som anbefaler eget choke-fett på dem, men jeg har aldri brukt det. Som en del av pussen etter jakta, skrur jeg alltid ut chokene og bruker vanlig våpenolje på dem. På denne måten holder jeg dem smurt, de går nydelig ut og inn og alt er bare bra!

Link to comment
Share on other sites

Våpenolje tørker ut over tid og har ikke nødvendigvis den beste preserverende evnen, spesielt hvis det er en kombo som skal smøre og/eller rense også. Det finnes spesielt fett for choker, men jeg har i alle år satt choke gjengene inn med militært våpenfett (grease) av den typen US army deler ut i små plastampuller med gult lokk. Disse koster et par dollars for et helt brett og har fungert fint for meg i ymse hagler. Jeg går ut i fra at man kan finne noe tilsvarende på postordre i Norge.

 

Fett utenpå chokene ser jeg ikke noe poeng i. Bruk olje eller rustbeskytter etter de er renset med nitro/plastsolvent.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun vanlig våpenolje på gjengene. Har aldri hatt problemer med å få dem av igjen.

 

Derimot "bannet jeg i kjerka" her om dagen! Skylte hele avtrekkermekanismen i varmt vann for å få vekk all skitten! :shock: Men jammen hadde jeg på mye olje etterpå og da, og lot det trekke inn overalt før jeg tørket over det jeg kom til... Det har for øvrig aldri vært våpenfett noe sted her, så regner med at det går bra!

 

Dette var sånn man fikk grisekjeft for av sjanten i grønnskjortetiden... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...