Jump to content

Test av hunder på bjørn


skauingen

Recommended Posts

Da er det bare å håpe at jeg rekker å teste jämten litt på grevling først, så stiller jeg opp:)

 

Bra tiltak av Sten Erik!

 

@Henrik123: Det er nok bare å komme se på. Men det går jo ann å sende Sten Erik en mail. Er ikke sikkert jeg får jämten min klar til det heller, men jeg skal opp ned ditt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Bør nok være mulig å se noe, men det er de to som styrer testene som bestemmer. Tror nok det er en fordel for hundene som skal testes, at det ikke er for mange forstyrrende elementer i forbindelse med testen.

 

Uansett er det jo altid hyggelig å treffe likesinnede for en prat over en kaffekopp :-)

 

Skauingen

Link to comment
Share on other sites

Et tips til dere som skulle ha trent mer på grevling først (Ca 80% av bjørnehund trening foregår på grevling i føle Rasmus Bostrøm). Kan være lite "utetid" igjen på grevlingen frem til april. Gå inn på www.langvind.no og bestil bjørneurin og prøv det til sporing. Du finner forøvrig det meste av hva du trenger til rovviltjakt hos Jon S!

 

PS: meld dere inn i Norsk Fangstmann! Medlemsbladet er bra!!!

 

www.langvind.no

Link to comment
Share on other sites

Får håpe dere legger opp til litt større område og kanskje muligheter for å flytte bjørnen litt, for på Elverum var det så mye hunder innom på bjørneområdet å skvettet og markerte seg, så for endel hunder kom bjørnen i 2 rekke :roll:

Men det var kjempe artig å se hvordan hunden reagerer da :P

Link to comment
Share on other sites

HyprJinta, det så bra ut det. har du vært i bjørnepark og testet?

 

http://www.aventyrsberget.se/default.as ... path=23794

 

Nei, har ikke det. Vi ble bare spurt om vi kunne komme med noen hunder for å teste bjørnen før arrangementet starta på jakt & fiskedagene i Elverum i august. Han hadde en kjempelos i grunnen. Hvordan han vil reagere på ordentlig bjørn vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Planen etter denne testen i Aurskog, er å teste de "riktige" hundene videre i bjørnepark. Junsele, hvor denne linebjørnen kommer fra har bjørnepark med mulighet for slik testing. Det er også "litt" nærmere enn Troms :D Der vil også de samme to hundetesterene kunne teste hunden igjen. Det er jo heller ingen tvil om at det er en test som virkelig er noe. Linebjørnen er jo bare en liten start. :D

Link to comment
Share on other sites

Linebjørnen er jo bare en liten start. :D

Så absolutt!

 

Hadde med 2 andre hunder også; en erfaren gråhund. Han så på bjørnen, og gjorde noen små, lekne boff, og signaliserte at han skjønte lunta.

Hund nr 2 har hatt bjørnlos for et par år sida, i fler timer. Han ville ikke lose på linebjørnen... Så ikke ha for store forhåpninger, folkens! Men det er jo moro å teste boffen sin :-)

Link to comment
Share on other sites

Linebjørnen er jo bare en liten start. :D

Så absolutt!

 

Hadde med 2 andre hunder også; en erfaren gråhund. Han så på bjørnen, og gjorde noen små, lekne boff, og signaliserte at han skjønte lunta.

Hund nr 2 har hatt bjørnlos for et par år sida, i fler timer. Han ville ikke lose på linebjørnen... Så ikke ha for store forhåpninger, folkens! Men det er jo moro å teste boffen sin :-)

 

Den testen som jeger og beger og elghundklubben hadde i Svingen (Litt nord for Elverum) i høst var vel ikke noen suksess etter det jeg hørte av de som var der.

Alt for lite område med altfor mange bikkjer som løp rundt og pisset og dreit slik at de hundene som skulle testes hadde mere fokus på dette en på denne bjønnedokka

Så adferden til bikkjene du hadde med Manne er ingen bombe da

Link to comment
Share on other sites

Den testen som jeger og beger hadde i Svingen i høst var vel ikke noen suksess etter det jeg hørte av de som var der.

Alt for lite område med altfor mange bikkjer som løp rundt og pisset og dreit slik at de hundene som skulle testes hadde mere fokus på dette en på denne bjønnedokka

Det betviler jeg ikke.

Jeg har ikke vært oppi der, men var på Prestøya onsdagen før jakt- og fiskedagene startet. Så hadde ikke mange hundene før oss. Men vil nok tro tilstandene er annerledes senere, klart hundene vil markere seg!

 

Vi hadde altså ingen store problemer med det, og Scott hadde en bra prestasjon. Drev nok på et kvarter (minst) før han ble avbrutt. Men da ville'n ikke være med!

 

Jeg vil nok se på detta som en artig test, men synes ikke det er kjempereelt. Kommer nok ikke til å jobbe noe videre med det, tror jeg..

Link to comment
Share on other sites

Den testen som jeger og beger hadde i Svingen i høst var vel ikke noen suksess etter det jeg hørte av de som var der.

Alt for lite område med altfor mange bikkjer som løp rundt og pisset og dreit slik at de hundene som skulle testes hadde mere fokus på dette en på denne bjønnedokka

Det betviler jeg ikke.

Jeg har ikke vært oppi der, men var på Prestøya onsdagen før jakt- og fiskedagene startet. Så hadde ikke mange hundene før oss. Men vil nok tro tilstandene er annerledes senere, klart hundene vil markere seg!

 

Vi hadde altså ingen store problemer med det, og Scott hadde en bra prestasjon. Drev nok på et kvarter (minst) før han ble avbrutt. Men da ville'n ikke være med!

 

Jeg vil nok se på detta som en artig test, men synes ikke det er kjempereelt. Kommer nok ikke til å jobbe noe videre med det, tror jeg..

 

Gjøres testen riktig er det en grei indikator på hvilken hunder som man kan ta med videre til en Bjørnepark og testes på levende bjørn, men det beste vil jo selvsagt alltid være en ekte bjørn i skogen.

 

Slik mange av disse prøvene er lagt opp (publikumssport) er det så langt fra virkeligheten som det går an å komme

Link to comment
Share on other sites

Den testen som jeger og beger hadde i Svingen i høst var vel ikke noen suksess etter det jeg hørte av de som var der.

Alt for lite område med altfor mange bikkjer som løp rundt og pisset og dreit slik at de hundene som skulle testes hadde mere fokus på dette en på denne bjønnedokka

Det betviler jeg ikke.

Jeg har ikke vært oppi der, men var på Prestøya onsdagen før jakt- og fiskedagene startet. Så hadde ikke mange hundene før oss. Men vil nok tro tilstandene er annerledes senere, klart hundene vil markere seg!

 

Vi hadde altså ingen store problemer med det, og Scott hadde en bra prestasjon. Drev nok på et kvarter (minst) før han ble avbrutt. Men da ville'n ikke være med!

 

Jeg vil nok se på detta som en artig test, men synes ikke det er kjempereelt. Kommer nok ikke til å jobbe noe videre med det, tror jeg..

 

Gjøres testen riktig er det en grei indikator på hvilken hunder som man kan ta med videre til en Bjørnepark og testes på levende bjørn, men det beste vil jo selvsagt alltid være en ekte bjørn i skogen.

 

Slik mange av disse prøvene er lagt opp (publikumssport) er det så langt fra virkeligheten som det går an å komme

"dommerne" sa at dem godt hadde tatt med Scott videre på ordentlig bjørn.

Men synes egentlig ikke at det sier noen ting om ekte bjørn. Noen hunder tør å gå på den fordi det er mye folk, ikke ordentlig bjørn, og har fører tett innpå. Men så jo at hund jeg vet har hatt bjørnlos ikke ville lose på denna.

 

Men klart, moro var det :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innlegg.

Har sett problemet med publikumsport i dette. Planen er å stenge området hvor testen er, for kun å ha ekvipasjen som er "inne" og om ønskelig neste som skal inn. (Kun mulig å observere fra lang avstand)

 

Dette vil alderig kunne måle seg med "the real thing", men er forhåpentlig en grei indikator :D

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer i forhold til test av hund med og uten bjørn:

 

Fikk sjansen til å teste ei lita svart elghundtispe på bjørn i bjørneparken Orsa for noen år siden. Systemet her i Hedmark var da slik at man måtte teste hundene i en form for funksjonstest ved Østlie hundeskole for en godkjenning der, før hunden fikk dra til Orsa. Vi hadde ikke vært hos Østlie, men plassen i Orsa ble plutselig ledig, og jeg fikk sjansen til å ta med den lille svarte uten funksjonstesten først. Jeg var nesten skamfull da jeg slapp det vesle dyret ut av bilen kvelden før testen, ho er for lita til å få 1. premie på utstilling, og jeg visste at alle de andre var godkjent hos Østlie. Testdagen kom, og Veida viste seg å være veldig tent og agressiv på bjørn. Nesten i overkant heit. Ho var desidert mest pågående av de 6-7 hundene som ble testet der. Av de andre hundene var det alt fra stødige urdde til de som rett og slett var direkte unnvikende og ikke ønsket å ha noe med dyret å gjøre. Veida ble godkjent ettersøkshund. Svenskene syntes det var moro med det lille svarte "krutpaketet" som de kalte henne etter testen.

 

Så ble det til at jeg testet henne hos Østlie i etterkant for moro skyld. Det var da en test som var mye basert på funksjonstest av hunder til militære formål. Det var mye brå bevegelser, støy, og uventede formål som dukket opp. Også elementer med test av jaktlyst og nysgjerrighet. Etter testresultatene å dømme var det en test som skiller klinten fra hveten i det å holde hodet kaldt, og avreagere. De hundene som går gjennom den testen er garantert stødig mellom øra, helt garantert! Men den inneholdt ikke bjønnelukt, eller figurer som etterlikner bjørn. Veida freeket helt ut etter 3. posten av 8-10 totalt. Denne testen ble helt klart alt for mye for henne, sjøl om ho gjorde det kjempebra på levende bjørn. Jeg tror jaktlysta har svært stor innvirkning på en hunds reaksjon i en slik test.

 

Veida er en uredd, tillitsfull og nysgjerrig hund. Ho er totalt jaktidiot, og jakter på alt. Veida tenner tvert når hun fra bilvinduet ser bjørnen som står utenfor skogmuseet, og det blir ful los i baksetet. Testen hos Østlie viser at ho ganske sikkert ikke ville fungert i krig:-)Jeg er ikke 100 prosent sikker, men jeg tror det er en kjempefordel for en test som skal sjekk ut om en hund kan være potensiell bjørnehund at det er med lukt, og siluetter av dyra. Da vil trolig de naturlige og nedarvede jaktegenskapene slå inn og få en positiv innvirkning på hunder som er egnet til formålet. Lukta og synet av bjørn har en sterk virkning på de fleste hunder.

 

Har ikke sluppet Veida på bjørn, men ho sporer bra. Ho er da mye mer årvåken og forsiktig enn når ho sporer elg.

 

Svart elghund er liten, men lett og spenstig. Har muligens arvet rovdyrskarphet fra gode gamle dager. Veldig morsomt å høre fra andre som har erfaringer fra svart elghund og bjørn!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...