Jump to content

Engelsksetteren min har blitt treskjeller


jegern79

Recommended Posts

Kom akkurat inn fra en flott jakttur med min NEG.

Opplevde på denne turen noe jeg ikke har opplevd før. Bikkja hadde drevet i fuglearbeid i et par minutter når jeg får se at han begynner å kikke intenst opp i veden. Så får jeg se han får syns-stand oppe i ei gammal furu. Jeg er da ca 100 m unna når jeg begynner å avansere mot standen. Men så skjer det utrolige. Han setter seg, og begynner å halse med godt målbruk. Det er ganske åpent lende, så jeg kommer ikke nærmere enn i overkant av 40 meter før røya flyr. Jeg holder skuddet, men hadde jeg hatt med kombien i dag hadde jeg fint kunne skutt røya på en 60 m hold. Dette for en engelsksetter som nå har blitt treskjeller :wink: Utrolig morro.

Hadde flere fine fuglearbeider etterpå, men dessverre stang ut ift skuddsjanser.

Flere her som har opplevd dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det du beskrive e ikke et ukjennt fenomen.

Had sjøl en hannhund såm losa fugel i trær,men ikke nåkk me det,han losa elg å. Et funn av en hund såm dessverre ikke blei avla på pga litt svake nærva i hus. Ta godt vare på den hunden,du får garanter mange fine tura me den frammover :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det du beskrive e ikke et ukjennt fenomen.

Had sjøl en hannhund såm losa fugel i trær,men ikke nåkk me det,han losa elg å. Et funn av en hund såm dessverre ikke blei avla på pga litt svake nærva i hus. Ta godt vare på den hunden,du får garanter mange fine tura me den frammover :)

 

kjære beretta682ge kan du være så snill å skrive bokmål

er jævla vanskeli å lese det du skriver på dialekt

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det du beskrive e ikke et ukjennt fenomen.

Had sjøl en hannhund såm losa fugel i trær,men ikke nåkk me det,han losa elg å. Et funn av en hund såm dessverre ikke blei avla på pga litt svake nærva i hus. Ta godt vare på den hunden,du får garanter mange fine tura me den frammover :)

 

Takk for det :)

Var utpå i dag også, og det samme gjentok seg et par ganger i dag og. Men dessverre var føret såpass skarpt at jeg ikke kom på haglehold. Han lytter tilogmed etter innslaget i god "spets-ånd"! Men fikk da etterhvert ei orrhøne etter en flott stand :) Flotte fuglejakt-forhold nå før snøen kommer. Virker som fuglen har roet seg etter laufallet, og trykker brukbart. Neste gang tar jeg med kombien i tillegg :wink:

 

Har forøvrig ingen problemer med å forstå det du skriver :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det du beskrive e ikke et ukjennt fenomen.

Had sjøl en hannhund såm losa fugel i trær,men ikke nåkk me det,han losa elg å. Et funn av en hund såm dessverre ikke blei avla på pga litt svake nærva i hus. Ta godt vare på den hunden,du får garanter mange fine tura me den frammover :)

 

kjære beretta682ge kan du være så snill å skrive bokmål

er jævla vanskeli å lese det du skriver på dialekt

 

 

Meget irriterende, selv for en nordlending... Er en grunn til at jeg sluttet med det selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Min forrige GS ble treskjeller etterhvert.

Starten var litt artig. Vi hadde jaktet i mange timer uten å finne fugl, så skremte han opp en mår som rant opp i ei lita furu som stod for seg selv. Da begynte skjellinga! Han stod på bakbeina og skrapet som ei katte oppover stammen og gjødde av full hals!

Senere opplevde jeg det flere ganger, han tok fugl i veden både på syn og overvær.

Spesielt i bratte lier fikk han lukt i nesa, stoppet og kikket for så å stå under det aktuelle treet og skjelle.

Han var av gode skogshundlinjer, blir nok noe sånt neste gang også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...