Jump to content

Mellomrør: 1" vs 30mm


Tor87

Recommended Posts

Fant ikke dette temaet diskutert, så da spør jeg...

 

Er det noe som helst merkbar forskjell mellom dimensjoner på mellomrør på kikkertsikter?

Jeg tenker da på mer enn bare det praktiske med at de trenger forskjellige ringer... Vil mindre diameter f.eks. gjøre noe med lysgjennomgang?

 

Lurer på å anskaffe en Zeiss conquest når penga tillater og må nok uansett ha nye montasjer pga større lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Diameteren på mellomrøret forandrer kun på en eneste ting (som Poacher sier) det er hvor langt en kan justere trådkorset i side og høyde.

Større rørdiameter - mer justeringsmulighet. En IOR 3-18x42 f.eks. har 35mm rør og kan stille 2.2m(!) i høyde @100m

 

Stort sett to bruksområder der dette er viktig

- langhold, type over 5-800m

- subsonisk ammo, ved skyting over 150-200m

 

På mange kikkerter er det bare i høyde de har tatt seg bryet med å endre mekanismen fra tidligere 1" modeller. Og enkelte, nevneverdig Leupold European, er det samme mekaikken inni som i 1" modellen - så der er eneste forskjell diameteren på røret.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har hatt (og har) div. Zeiss`er med 30 og 25,4 mm.

Med samme objektivstørrelse/forstørrelse - klarer ikke mitt øye å fange opp noen forskjeller vedr. "bedre i mørke".

 

Mulig at det har noe med synet å gjøre :?:

 

Siktet som jeg bruker nå - er en fast 7x50 (m/lys) på 45-70`en.

308`en har en 3-12x56 m/lys - men står stort sett i skapet :? - da jeg ikke ser noe bedre i den.

Men kjekt å ha :)

 

(men den skal ikke selges :wink: )

Link to comment
Share on other sites

"Er det Zeiss 7x50 m/lys du har?"

 

Skrev jeg ikke det :)

 

Som sagt - kan jeg ikke se forskjell i denne - vs. en annen.

Til min sjeldne åkerjakt - blir holdene i skymingen fra 30- 60 m, og har ikke noe problem med forstørrelsen.

 

Sånn ellers:

Tror jeg har hatt godt over 20 Zeiss`er siden -83, og har kun hatt et som måtte til "tuning" etter 5 års drift.

Det ble grått - når jeg så gjennom røret :?

 

Dette var en 2,5-10x52 av gammel type (-80 talls).

 

Også et av de gamle C siktene 1,5-4 (tror jeg det var) som jeg kjøpte 4 av - hadde støvkorn liggende inni.

Men kornene ble banket på plass (se annen tråd om dette).

 

Via jobb - har vi hatt 3-12x56 m/lys i mange år - og når siktene ikke er i privat eie - er behandlingen deretter.

 

Men null - problemer allikevel :)

 

Men vi har også brukt S&B uten problemer.

Og jeg har selv også et par - som har vært kjempe.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss`er med 30 og 25,4 mm.

Med samme objektivstørrelse/forstørrelse - klarer ikke mitt øye å fange opp noen forskjeller vedr. "bedre i mørke".

Er neppe noe galt med synet ditt, som sagt så er det ingenting som tilsier, hverken i teori eller praksis, at det skal komme noe mer lys gjennom en kikkert med 30, 34 eller 35 mm mellomrør enn en med 25.4(by act of congress)mm rør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...