Jump to content

Skyting av hund på tv 19.30 (Forbrukerinspektørene NRK)


carFun

Recommended Posts

Verdien på enkelt individet har ingenting med dette å gjøre. Det er det enkelte individs krav på rettssikkerhet som avgjør dette.

 

Forøvrig likestiller jeg det å ta en ekstremt dyr hund ut i terrengt til jaktbruk, som det samme som å ta en dyr Range Rover ut i terrenget for litt skikklig offroad kjøring. Man vet alltid at dette kan komme til å bli dyrt, og er en ikke villig til å ta risikoen for å få morroa. Ja da bør en la bilen få holde seg på asfalten, dere må jo ikke ut i terrenget å risikere å rive av understellet, da dette for dere er valgfritt (for ikke å snakke om at man kan bruke en modell som ikke koster skjorta om man skal ut og ta sjangser).

Dette i sterk motsettning til han som driver i skogen, han må ut i terrenget med verktøyet sitt, og ta risikoene for å tjene til livets opphold.

 

Om en hund er verdt en milion eller en femtilapp. Så er den alltid like mye/lite verdt for meg, det er en hund. Og skal behandles godt slik enhver form for husdyr har krav på. Om den så gjør noe den må avlives for, ja så må man avlive den. Om jeg må felle noen tårer eller ei, spiller ingen rolle (det er mitt problem). Så lenge man gjør det som er rett (og jaggu er det mange hundeeiere som ikke har den minste anelse om hva som er det rette).

 

Jeg er også en smule forbløffet at enkelte hundeeiere, ikke vill la bøndene få utøve sin nødverge rett. Samtidigt som de selv ønsker å få nødvergerett når deres hunder blir angrep av Ulv.

 

Nødvergerett for hund er forøvrig noe jeg støtter, da det kun virker rett og rimlig at man i gitte tilfeller der det er muligt, må få lov til å forsvare seg og sitt som ikke kan forsvare seg selv.

 

Jeg er overbevist om at det ikke tjener hundeeiernes sak, å gå i mot bøndenes nødvergerettigheter.

Spesielt med tanke på at dagens trend fra myndighetenes side, er at terskelen for å avlive hund er på vei nedover (spesielt i båndtvangstiden).

Link to comment
Share on other sites

Mens jeg først er i gang. :wink:

 

En annen sak er at det knappest er noen risiko for en hundeeier at en bonde skal komme til å skyte hunden han/hennes, hvor mange hunder blir skutt i nødverge i året av bønder? 1-5stk?

For det er jo klart, at det er en hel rekke med ulovligheter og tilfeldigheter som skal klaffe, før en i det hele risikerer at hunden blir skutt av en bonde.

 

La meg ramse opp noen:

1: Hunden må være ett sted den ikke skal være.

2: Den må gjøre noe den ikke skal.

3: På ett sted med husdyr som har nødvergerett som er større enn hundens.

4: Den må bli observert.

5: Der må nesten være en form for våpen tilgjengeligt der og da.

6: Og bonden eller den som kan agere i bondens navn, må være villig til å skyte.

 

Spesielt punkt 6 bør dere merke dere, for det er ikke tvil om at antallet skutte hunder i slike situasjoner, garantert er betydligt lavere enn antall tilfeller der de hadde kunnet bli skutt. Så langt muligt, våger jeg påstanden om at langt de fleste vegrer seg mot å skyte før de absolutt må. Og at de heller gjør som loven sier, og søker alle andre metoder først.

 

Men igjen, hundeeiere er også avhengig av godwill (og dette har jeg hevdet ved flere annledninger), og antallet løshunder som ulovligt raser omkring, ødelegger for alle.

 

I tilegg må jeg si at når man leser flammende innlegg mot oss blodtørstige saueeiere, fra hundefolk, så kan jeg ikke si at jeg føler for å gi hundene deres større sjangser enn hva loven krever.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...