Jump to content

Smith & Wesson Model 41 erfaringer


Sir.Robin

Recommended Posts

Har du sett på en ny en? Er jo en meget pen .22 pistol. Riktig klassiker. Eid en selv.

Har vært, eller er fortsatt noen negative meninger om funksjoneringen av og til. Har selv ikke opplevd det med min egen. Tenkte da at, oi, heldig med mitt eksemplar kanskje.

Men det har mer med brukeren å gjøre. Har opplevd at andre konsekvent ikke fikk min 41 til å mate. Så det kan være noe udefinerbart kilent med den likevel da som gjør at den kan være litt lunefull.

 

Men bortsett fra det, den er gedigen selv om den kanskje ikke kan hevde set mot siste mote stiftepistoler. Rent presisjonsmessig spent fast i en benk, tror jeg ikke man kan tyne frem noen forskjell.

Link to comment
Share on other sites

det er jeg som eier severin sin nå... den fungerer bra med std-ammo, har hatt to kamringsfeil på ca 2000 skudd.

 

har skutt med fem forskjellige, to av dem hadde alvorlige utkastproblemer.

noen mener at detter kan spores til utdrager eller utstøter, mens noen sette igang og klipper fjærer.

 

jeg finner den noe fortung, men ellers er den det nærmeste jeg klarer å komme en "optimal feltpistol" for meg. det eneste som evt kunne vært bedre er et marvel-kit til 1911..

Link to comment
Share on other sites

Det at prisen går ned er vel mer sammensatt. Det er en gammel, klassisk konstruksjon og den er kanskje dyr å lage slik den er tenkt uten å kutte alt for mange hjørner. Da jeg kjøpt min (brukt) lå ny-prisen på en 7 - 8 k. Så den falt litt mellom to stoler. For lik Ruger og Buck mark, men for dyr og langt fra ergonomien til de i toppskjiktet.

 

Kan være heldig å komme over gammelt lager som helst skal ut uten alt for store tap.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en gammel M41 som jeg kjøpte i -97. Jeg hadde ønsket meg en slik en i mange år og slo til da jeg fikk en god handel på en godt brukt en. Fantastisk presisjon, nydelig avtrekk og et grep som... definitivt er for stort for mine hender. Jeg har benyttet den til felt og skiveskyting. Av de .22 pistolene jeg har hatt har dette vært den mest drifts/ funksjonssikre. Jeg burte ha solgt den for lenge siden, men jeg har liksom ikke hjertet til det. Et nydelig våpen fra den tiden hvor M 41 og High Standard var kongene på haugen.

 

Jeg har ingen anelse om hvor mange skudd som har blitt avfyrt med den, men den har fungert som bare fy. Nå frister den en trist tilværelse innerst i skapet siden jeg ikke har hatt så mye tid til pistolskyting de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Slutter meg til hyllingskoret her. Også mitt eksemplar spiser det meste av ammunisjon og er særdeles presis. Det er mange som undervurderer denne pistolen fordi den ser ut som en pistol og ikke som et møbeltapetsererverktøy. Grunnen til dette ligger i tidligere forskjeller mellom amerikanske og europeiske konkurranseprogrammer. Model 41 er en håndbygget matchpistol i toppklasse. Sammen med Model 52 i .38 Special Wadcutter utgjør den Master serien, parallellen til Masterpiece serien av revolvere, forgjengerne til dagens Performance Center modeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...