Jump to content

Rifle til gås, skogsfugl og rådyr for nybegynner


oyshoy

Recommended Posts

Hei!

Jeg er fersk jeger som begynte å jakte høsten i år. Har virkelig blitt bitt av basillen, og tenker nå på å kjøpe meg en finkalibret rifle til gåsejakt, toppjakt og kanskje rådyrjakt.

Etter samtale med mer erfarne jegere har jeg kommet frem til at 223 vil være et passende kaliber. Tenker også å kjøpe et kikkertsikte til en billig penge.

Takknemlig for innspill på dette. Har blant annet kikket på pakken de selger på xxl til ca 6 tusen. Vil det være et passende alternativ hvis jeg får kjøpt den i riktig kaliber?

 

Mvh

Øystein

Link to comment
Share on other sites

kommet frem til at 223 vil være et passende kaliber

.223 ER et passende kaliber, de fleste her på forumet mener dog at 6.5x55 er bedre enn alt - til alt (unntatt elg som det er ubrukelig til).

Til de vil jeg si at alle argumenter som kan brukes for 6.5x55 (unntatt "storvilt"-argumentet, som likevel blir slått ihjel av "6.5x55 er ubrukelig til elg"- argumentet) kan brukes for .223 - med fordel .223. Slå den.

Dessuten, .223 er ulovlig på storvilt, så skal du jakte storvilt må du ha en rifle til :D Slå DEN!

 

Det er forøvrig skrevet 72 000 tråder om dette her inne, og vi har alle svart det samme i alle. Du kan eventuelt vurdere å bruke søkefunksjonen. For å sitere meg selv:

Det kan umulig være nødvendig å sette himmel og jord i bevegelse med 50 gr krutt for å ta livet av en tiur..

 

Er det ikke rart at alle hevder en MÅ ha 6.5x55 "for da kan en jakte storvilt også", mens resten mener 6.5x55 er helt ubrukelig til å skyte elg med? Uansett må du huske at 6.5x55 har bedre "drepeevne", er mer "vindstabilt", mere "flattskytende" og ammoen koster mye mindre og gud og faen vet ikke hva. Tenk om noen skulle klare å unngå å ha ei rifle i 6.5x55 i skapet - Gud Forby :wink:

 

Hør nå uansett ikke på erfarne jegere som du kjenner, men heller på en tulling som ikke har annet å gjøre enn å røre og vase på et nettforum.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Om du skal anskaffe deg en alsidig rifle i .223 til den bruken du beskriver, så er det et tips å studere bla disse trådene:

 

http://www.kammeret.no/portal/vapen/104-223remington

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762

 

Ellers er vel den allminnelige oppfatningen at en allsidig .223 bør ha en forholdsvis bratt riflestigning (stigning fra 1:9 eller brattere) slik at man kan stabilisere de tyngre kulene. Selv har jeg en Rem 700 Varmint med 1:12 stigning til omtrent det samme bruksområde som du beskriver, men jeg er mer komfortabel med et litt grovere kaliber til rådyr (.270 win).

 

Som det nevnes over er 6,5x55 et godt alternativ som gir deg muligheter utover det .223 gjør, men som gir mer smell, rekyl og dyrere ammunisjon dersom du ikke skal lade selv. Med 6,5x55 kan du jakte alt lovlig vilt i Norge.

 

Når det er sagt vil jeg si at jeg er veldig begeistret for .223. En patron som gir mye skyting for lite penger og som fungerer utmerket til trening såvel som småviltjakt. Dessuten er det en patron som er spennende å lade siden det finnes en oppsjø av ulike kuler å velge i mellom.

 

Lykke til med valget :D !

 

Edit: Skreve og lease feil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke helt hva slags pakke du har kikket på. Den eneste jeg fant på XXL.no var en Vanguard .30-06, og det er overkill. Hvis det er dette prisleie du kikker i, ville jeg sett på bruktmarkedet heller. Mye kurante våpen å finne der. Når du ser i det laveste prissegmentet i nye våpen er det UTROLIG kjipe stokker de leverer. Tynn tynn plast, som låter føles og er veldig billig.

 

Finn noe brukt til 4-6000 og sett på en OK kikkert i 2-10 eller 3-9 forstørring. F.eks Sightron, Nikon eller Leupold. Styr unna de aller billigste siktene. Det er en grunn til at de er billige. Legg i 2-3 tusen i siktet, og sjekk at det er nitrogenfylt og vanntett.

 

Når det gjelder kaliber er det ikke så utrolig kritisk. alt fra .223 oppover til 6,5 duger. Se hva slags rifle du kan finne. .243 finnes det en del av, de holder til din bruk.

 

 

Edit: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=29&t=29174

 

Sjekk denne. Din pris og kaliber som passer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...