Jump to content

Kaliber 270w + Elg?


jeger83

Recommended Posts

Har lest litt i gamle tråder om kaliberet 270w, ser at det er litt delte meninger om bruksområdet til dette kaliberet. Noen skriver at det er ideelt til reinsdyr, hjort og mindre viltarter som rådyr og rev. Hvorfor er det ikke anbefalt å nytte dette kaliberet til elg?

Fant ingen svar på det spørsmålet... Hjorten er vel norges mest hardskutte hjortevilt, så jeg ser ikke helt hvorfor noen mener at dette kaliberet ikke skulle kunne brukes til elg også..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt både elg og hjort med dette kaliberet. Treffer du der du skal med en god kule så går det veldig bra. Jeg har brukt Trophy Bonded med godt resultat. En kompis av meg har brukt dette kaliberet på sebra, et vilt som alle kan skrive under på at er hardskutt. Han hadde gode resultater med Barnes TSX. 270 Win anbefales på det sterkeste, også til elg!

 

Vil vel påstå at elgen er betraktelig mer hardskutt enn hva hjorten er, den veier jo over dobbelt så mye..

Link to comment
Share on other sites

Elg er mer hardskutt enn hjort. Det er det liten uenighet om desverre. 270W er et helt kurant elgkaliber. Som med andre kurante kalibre er kulevalg viktigere ved elgjakt enn ved jakt på de andre norske hjortedyrene.

 

Til Arrowmaker: 130grs kuler er ikke lovlig til bruk på elg i Norge eller Sverige. Du bør ikke skrive dette med mindre du kunne presisert at dette skjedde et sted dette var lovelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk skutt noen elger med 270 Win, og det i noe så "sprøtt" som ei kortpipet Steyr Mannlicher (helstokk) og med 10,1 gramms Lapua mega, som jo ikke en gang er "bondet". At dette gikk bra skjønner jeg bare ikke. I følge mange skal det jo langt bortimot være dønn uråd å felle så store dyr uten å bruke "superkuler".

 

Opplevd gjennomskudd gang på gang, og elgene la seg pent på ryggen med bena i været uten å spørre hvilke kaliber og hva slags type kule jeg brukte.

 

Et ok "all roundkaliber"? JA!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Vet jo at jeg er himla seint ute med svar her, men siden jeg selv kom borti tråden her 6 år senere, gjør vel andre det og.

 

Først og fremst: .270win er vel grovt sagt en 30.06 som er krympet til en 7mm kule. Det er altså et mer potent kaliber enn Norges "nasjonalkaliber" 6,5x55 :roll: . (Jeg er innvandrer så jeg har ikke selv 6,5 i blodet :wink: )

 

Jeg har selv en Heym SR20L i kaliber .270 win. Jeg har skutt alt fra villsvin til oryx og sebra med denne børsa. Jeg har aldri opplevd at ikke kula gikk hele veien gjennom. :mrgreen:

 

Det skal sies at jeg skyter med 140gr Swift A-frame. Hadde med et bra lager da jeg flyttet opp fra Danmark og dermed har jeg betalt under 20 kroner per smell og ikke norske fantasipriser. (Hva er det for øvrig med norske priser på rifleammo i andre kaliber enn "de tre store"? Er det toll a' la ost?)

 

Jeg har ganske visst aldri skutt en elg med den, men med de prestasjonene jeg har hatt inntil videre på "hardskutt vilt" er jeg ikke redd for å bruke den på elg heller - mangler bare litt flaks med det der elgjakt...

Link to comment
Share on other sites

(Hva er det for øvrig med norske priser på rifleammo i andre kaliber enn "de tre store"? Er det toll a' la ost?)

Norge er tynt befolket og langstrakt.

Problemene er omtrent de samme som i Alaska.

(Norge er hakket lenger nord enn Alaska - Sjekk kartet)

Husleiene er relativt høye og produkter som har lav omsetningshastighet

får relativt høye omkostninger for å være lønnsomme.

(Avansen regnes mot dyrebar hylleplass)

Ofte er dalene trange og det gjør det litt lettere for politikere å hindre nybygging av boliger som gjerne gir innflytting av fattigfolk som utgjør en belastning på kommunebudsjettet og velferdstaten.

Reguleringsiveren er stor.

Da blir det mangel på lokaler til næringsvirksomhet også.

Mangel på tomter er vanlig der det er kundegrunnlag til butikker

annet enn det mest grunnleggende.

Kjøpesenter krever gjerne del i omsetningen til butikker.

Mange politikere synes det er kjekt å regulere nybygging av kjøpesenter

for å holde oppe husleiene andre steder.

(Stollek for å unngå fattige innflyttere har sin pris det også)

 

Alternativet ville være å kryssubsidiere med ammo som har langt høyere omsetning. Kryssubsidiering er ikke ønskelig og lønnsomt i ett fritt marked.

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/ri ... s-9-4g-fmj

Billig hvis du kjøper litt.

 

Damen som drifter den Lokale REMA 1000 må begrense tilgangen

på de billigste varene for å klare husleia.

(Hvis hun skulle hatt bare kunder med mitt kjøpemønster så ville

hun lukket dørene og levert inn nøklene fluksens)

RIMI som er ett kvartal borte er gjerne 10-15% dyrere.

Noe av prisforskjellen skyldes mere sentral beliggelse og høyere husleie.

Begge butikker er under 15 minutter gange fra Oslo S.

Lønninger og skatter er omtrent de samme.

Det er for tiden mangel på billige egg i Norge.

Forhåpentligvis kommer leveranser fra Finland med egg fra kjølelager.

(Å ta leveranser fra f.eks Frankrike kan gi uante problemer med følsomme kunder

som blir syke av det minste av basselusker - Husk at klimaet i Norge

er stort sett kaldt og folk er ikke tilpasset klimaet lenger sør.)

Leveranser av frukt gir problemer det også.

Lenger leveringstid/lengre transport krever bedre sortering og bedre holdbarhet for å unngå svinn best mulig.

Rikfolk som betaler NOK 60 per kilo egg merker det neppe.

Forsyningslinjene er lange og tynne.

Transportkostnadene høye.

Ta en titt på kartet.

Logistikk i Norge er ikke lett.

 

Så nei - .270 er ikke plagsomt godt utbredt og prisene deretter.

Noe å tenke på hvis du kjøper ei rifle hvor pipa kanskje holder 3-4000 skudd.

 

Alternativet blir fort å lade selv.

Ta vare på hylsene - De kan komme godt med senere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

@totisesar

:lol: Min feil, jeg bruker sjelden desimaler - regner bare i hele dekar :P

 

@jim114

Den godtar jeg ikke på Sørlandet. Det er nå greit at ting koster litt mer i Norge (kronekurs, generelt kostnadsnivå og transport tatt i betraktning), men at prisen skal være dobbelt skjønner ikke jeg - slettes ikke her nede.

Sammenligning med ferskvarer som mat osv synes jeg ikke er helt i blinken i denne sammenheng. Ammo går vel ikke sånn ut på dato...

Kanskje det bare er jeg som er en gjerrig-Per. Jeg har jo tross alt tatt vare på alle hylser siden jeg overtok min .270 etter pappa for snart 17 år sida - på tross av danske priser :oops:

 

Jeg går uansett ikke tom foreløpig, så inntil videre ruller jeg bare med øynene :roll: og vurderer ladekurs. Jeg har en svakhet for kalibre som er litt på sida, dum som jeg er...

Link to comment
Share on other sites

...og vurderer ladekurs.

Noget kursus er det ikke marked for i ett langt og tynt befolket land som Norge. Kostnadene ville bli urimelig høye for de på Glesbygden.

Ladeboken ver 4

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ?index=1#0

Versjon 7 finner du hos din lokale kruttpusher.

 

Hvis Dansk er ditt morsmål bør du lese om Genladning på ditt morsmål for å unngå misforståtte ord.

Bruk ordboken flittig.

 

Eventuelle kursus finner du i Danmark.

 

Passende ladesett:

http://www.titanreloading.com/kits/lee- ... -press-kit

Tråder om hjemmelading finner du på kammeret.no

 

Genladning:

https://www.youtube.com/user/genladningDOTdk

 

Da gjelder det å komme i gang før vinterstormene senker seg over landet og synkefergene til Danmark får landligge.

 

Du finner tråder om privat import av ammo på kammeret.no

Husk å snuppe med leverpostei, sitronvand og Dansk Rugbrød hvis du stikker innom gamlelandet.

Vær Solidarisk.

Lei en varevogn.

La Danskene lide under etterspørselspress og inflasjonspress.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke til elg ? Fins ikke noe dyr i Norge som ikke faller for en velretta 270 kule.

Har skutt noen villsvin med 270 over noen år. Vilsvina er regna for å være noen hardskutte svin, rett og slett, de har "panserplater" i tillegg til bogblader. Kula fra 270en går rett gjennom begge panserplater, bogblader og alt mulig.

Vi har skutt villsvin med 6,5X55, 270 Win, 300 WinMag, 338-06 A-Square, 375 HH. Altfor få til å lage noen pålitelig statistikk, delvsagt. Eneste som ikke trenger gjennom er 6,5X55.

Vi hører til menigheten som ønsker gjennomskudd, whatsoever.

 

Jeg brukte tidligere 160gr Nosler partition, har nå skifta til 140 gr Barnes.

 

Men enig at du bør lade sjøl. Jeg bruker 110 gr kuler på skytebanen, har fått til samme treffpunkt som med jaktskudda.

 

Når det er sagt, fra en religiøs 270-skytter: Det er heller ikke noe i veien med å velge en 308, eller en 30-06, de vil gjøre cirka samme nytta. Eller en 7 mm RM, det er også en knallbra patron.

 

Det som er viktig; velger du rett og tar en 270, så bruk den på alt, and never Lock back .

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte mitt første 270 løp i 2010. Etterkvart som tiden har gått har eg blitt meir å meir fornøyd med kaliberet. Har prøvd det meste av kuler som er å oppdrive, men har enda på å bruke 140grs Accubond/ballistic tip, alt ettersom. Til jakt der dyra er innenfor "normale" jakthold, bruker eg 140grs swift a-frame. Alt eg har skutt med den har daua rimeligt kjapt, so kjapt at eg ikkje ser forskjell på om eg har brukt 6,5x55-308win-300wsm eller 375H&H som eg og jakter med. Har aldri jakta elg med den, men har skåte rundt 100+ hjort med den her på berget,en del rådyr, 50-60 storvilt i Afrika, alt frå springbukk til Eland. Villsvin i Polen, å rundt 30 hjort i Scotland. Gemsbukk har eg skåte 25stk av, eit vilt som blir påstått er hardskåtne...Bortsett frå nokre få skudd i nakke/hode er alt skutt i bog, med fluktstrekninger mellom 0-100m.Både Accubond og balltip har samme treffpunkt på 100 meter i mi børse, å følger kverandre ei god halv kilometer. Om eg kjem til å kjøpe samme løp igjen når dette begynner å bli skralt, er ikkje sikkert. Er sugen på ein eller annen 7mm kreasjon, då eg aldri har prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

@Jim114

 

Ha! Er det bare å løpe å kjøpe? :P

Kjenner et par stykker som lader selv her i egen glesbygd, de bør nok kunne hjelpe med litt veiledning. Miljøskadd som jeg er trodde jeg faktisk man måtte ha en slags sertifikat for blande krutt og kuler selv.

Takk for fine linker!

 

Jeg kan berolige deg angående solidariteten med våre nye landsmenn. Vi forsøker iherdig å tømme gamlelandet for forbruksvarer hver gang vi er å besøke familien. Frysen er stappfull av leverpostei og rugbrød og låven flyter over med sitronvann (og hjemmebrygget øl) :lol:

 

Enough OT - back to business:

@jeger83 - bra at du er fornøyd! Kan ikke klage over kaliberet selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...