Jump to content

Eezox som smøremiddel?


Goatboy

Recommended Posts

Det har vel blitt bevist at Eezox er glimrende som rustbeskytter.

Noen som har testet det på halvautoer og kan si noe om smøreegenskaper?

 

Kjøpte inn en boks nå og tok en runde på en pistol. Det blir jo f*** meg tørt!

Konsistensen minner ikke engang om olje, det flyter jo lettere enn vann.

Er vant til at pistoler, særlig 1911 skal "bade" i olje og er litt skeptisk.

 

På en boltrifle hadde jeg ikke tenkt over det, men holder denne tørrsmurningen på en pistol?

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, selv har jeg en 1911 som krever en passe dose relavtivt tykflytende olje på kontaktflatene. Jeg har ikke engang tenkt tanken på å bruke Eezoxen der. Regner det, tar jeg bare en pusselapp og smører inn pistolen med ekstra olje utvendigt før skyting.

 

På min Hammerli tørpusser jeg jo hele våpnet, for så å tørke over med oljefuktet pusselapp.

 

Men Eezox er jo nå engang slik, at den er tyntflytende på grunn av løsemiddler (som fordamper under og etter påføringen). Restene legger seg da ned i alle porer, og skal jo ettersigende gi en svært sterk og varig bæreflate.

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke prøver Eezox til noe annet enn riflene mine, er så enkel som at den har en god, men gjennomtrengende, og svært holdbar lukt. Som det fort tar ett par dager før den gir seg (= sette våpendelene ut i kaldluftsrom med god lufting over natten etter puss, samt at påføring gjerne skjer utendørs). Dette grunnet nevnte løsmiddler.

 

Men smøreegenskapene har jeg ikke tenkt så mye på. Vill vel fungere best på thigte våpen vill jeg tro?

 

Og her er hva Eezox selv sier. http://www.eezox.com/gun-care.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får svare meg selv her.

 

Etter at hele pistolen var satt inn med "vannet" ble den lagt bort i biter.

Etter ca ett døgn hadde det tørket og den verste lukta er borte. Anbefaler virkelig å bruke hansker når man driver med dette stoffet.

 

Så til poenget, pistolen ble satt sammen uten rekylfjær og min subjektive mening er at ting virkelig "føles" smurt. Dette sier selvfølgelig ingenting, men jeg kommer til å teste litt på banen for å se om den smurte følelsen varer.

 

Hva jeg håper å oppnå med dette aner jeg ikke :mrgreen: Pistoler får uansett field strip og ny olje etter hver økt.

 

Revolvere bliir derimot pusset litt mer vilkårlig, her har kanskje Eezox en misjon?

 

Rifler og hagler kommer uansett til å få en runde med dette stoffet så får heller leiligheten lukte i noen timer.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er viktigt å pusse alt en vil ha innsatt med Eezox skikkligt med Eezox først (vått), for så å tørrpusse disse stedene skikkligt.

 

Deretter har man på ett tynt lag med Eezox (ellers tørker det ikke til klebefritt som det skal).

 

Etter å ha gjort drittjobben engang, holder det gjerne (utvendigt løp mekanisme) med litt Eezox på pussefilla, og ett lett sveip med filla over det hele.

For da fjerner man ikke underlaget, men kun renser for fingeravtrykk, og bygger Eezox laget enda litt tykkere.

 

P.s. avtrekkerdeler må jo være perfekt å bruke Eezox på? (trekker jo ikke dritt eller støv).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Bruker fortiden Corrosion-X og er svært fornøyd med den.

Men jeg kunne tenke meg å teste Eezox mot Corrosion-X.

Hvem selger Eezox her i Norge?

Gammel tråd dette,men jeg tar den opp igjenn.

Jeg er også ute etter Corrosion X,men etter litt nett-leting,kan jeg ikke si jeg finner noen forhandlere i Norge. Noen som vet hvor jeg kan finne dette produktet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...