Jump to content

Gammel .44 Special ladning?


rubs

Recommended Posts

IKKE PRØV DISSE LADEDATAENE :!:

 

Hei,

Jeg kom over ladedata i .44 Special til en ladning som er brukt tidligere. Tror det er på midten av 1990 tallet.

Ladningen var "240grains blykule med 8,0 grains N-320 krutt".

Nå har jeg en diskusjon med venner om denne er trygg eller ikke.

Siden jeg ikke finner noe støtte for denne ladningen noen plass i dag så tror jeg at den er litt vel hard.

I ladeboken 5 er dette startladningen i .44Mag, og 9,0 grains er max.

 

Kan det hende at dette var en grei ladning i .44 Special tidligere, men at kruttet har endret seg siden den gang?

Er det noen der ute som har tilgang på "gamle offisielle" ladedata som kan støtte opp / avkrefte at dette var (er) en grei ladning?

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

God timing. Forbereder akkurat lading av 44 spec. Har ut fra din "oppgave" gått igjennom data jeg fant, som kunne være relevant. Vithavuori har ikke data for 44 spec før i 1995 og har ikke data for 240 bly, men av det som er kan uansett avledes at oppgitte ladning i i.h.t. deres data,er alt for høyt. Våpen Journalens Ladebok, har første gang i nr 2 og med lyman 429421 med legering som gav 248grs vekt hadde de 7 grs 320 som max i en S&W m24 4", mistenker at dataene ikke er skutt om, for det er akkurat samme som står i Ladeboken utgave 6. (slik jeg tolket Vithavuori dataene virket dette for hardt)

Nå er vi så heldige at i de seinere år, har amerikanerne også begynt med Vithavuori data i Lyman Pistol and Revolver handbook #3, oppgir de med kule som tidligere nevnt: 5,1 grs 320 med et trykk på 12000 CUP og hastighet 774fps. Dette er antagelig et trykk, som ligger en del under hva moderne våpen tåler. 44 Spec har 15500PSI som max trykk (CUP og PSI er vel ca likt i dette området)

Opplysning i min første Vithavuori tabell oppgav som en "tommelfinger" regel at en økning på x% gav en økning på 2x% i trykk, men 0,5x% i hastighet. Dette er innenfor normal trykk. DETTE ER TEORI, jobb opp!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå arbeidet fram et par ladninger for NEI sin utgave av 429421. I en legering 1-20 veier den 254 grs. Sizet til .431 p.g.a romme sylinder åpninger. I 4" S&W mod 24 gav 7,2 grs N340: 812 fps. 5.5 grs N320 gav 714 fps. Hylsemålingene indikerte litt høyere trykk for 320 ladningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en nusselig liten 624 3" Lew Horton S&W i 44 spl.

I starline44 spesial hylser bruker jeg 6 gr med Norma P5 bak en støpt 240 grains lyman kule.

Denne ladningen er fin ,med god presisjon.Denne ladningen er kraftig nok da den gir kraftig rekyl i denne revolveren.Samme ladning virker direkte slapp når jeg skyter den i min 629 6,5"classic

Link to comment
Share on other sites

 

Er det noen der ute som har tilgang på "gamle offisielle" ladedata som kan støtte opp / avkrefte at dette var (er) en grei ladning?

 

På forhånd takk.

 

Har ikke tilgang på "gamle offisielle" ladedata :D

 

Men, for meg i min 44 mag er det stopp ved 7,0 gr N320, da kan hylsene (starline) være harde å få ut . . :mrgreen:

 

Skal jeg lade hardere, har jeg 44 mag hylser

 

PS: kulen jeg bruker er : RCBS SWC245grains, støpt til ca 15 Bnh

Link to comment
Share on other sites

Triggerhappy, tror du det er noen god grunn til at hylsene henger i kammeret? Antar 44 mag ladningene ikke henger. Hvordan er da trykket på 44 spec ladningen kontra 44 mag? Sistnevnte har forøvrig en max trykk standard, som er nær 2,5 ganger så høy, som 44 spec. Jo, jeg har selv referert til slik ladning i VJ ladeboken, men også nevnt at jeg mener det er alt for hardt

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke det er så veldig mange som kan MER om ladning en C-patron...

 

Han prøver faktisk å gi et velmenende råd

 

Jeg har vel ikke sagt at en kan mer. . .

 

Men om du leser hva jeg faktisk skrev, så står det "for meg i min 44 mag" og det burde være et klart signal om at en burde kunne tenke selv og ikke starte på denne ladning.

Det står også: "da kan hylsene (starline) være harde å få ut"

Det står ikke at de sitter fast eller er umulige å få ut. . .

 

Velmenende råd er alltid velkomne, men les hav trådstarter faktisk spør etter og sett de i sammenheng med mitt første svar så skjønner dere hva mitt svar gjalt :D

 

 

Joda Patronen kan sikkert mye om lading osv, men det er det MANGE andre som kan også . . :wink::mrgreen:

 

(de har bare ikke slik utpreget trang til å sette andre på plass til enhver tid)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen,

 

Da tolker jeg dere også til å mene at den ladningen jeg oppgav i første innlegg er for drøy.

Takk for det.

 

Til koseskyting med .44 Special i min 629 har jeg ladet 200gr Berrys FP kuler i det siste.

Bruker da 6,6gr N320. Dette gir ca 200m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...