Jump to content

Rifle og håndvåpen presse?


zx6r81

Recommended Posts

Hei. Har skutt en del opp igjennom årene no og har utvalg i ulike håndvåpen og rifle kalibre, men til no har det aldri blitt til å lade selv på grunn av tid dessverre.

Dette var noe jeg tenkte å endre på å ser på markedet etter en ladepresse som kan dekke mitt behov for en del ulike kalibre. Er det noen som har noe forslag på presse som er fin til å skifte mellom ulike pistol og rifle kalibre og som har godt utvalg av diesett osv.?

Alle svar mottas med glede :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på det samme i en annen tråd, og ble anbefalt en LEE Turret presse, og det tror jeg vil vere riktigt

for mitt behov, da jeg vil ha kontrol med hver opprasjon.

 

Men jeg ser at vist man bare neck sizer, så kan man sikkert lade riflepatroner like effektivt som på håndvåpen patroner i en slik Hornady eller Dillon progresiv presse.....tror jeg. Hva som er best av dem er vanskeligt å si, men dillon er jo kjent som er godt merke for håndvåpen. Tror jeg ville valgt Blått eller Rødt ut fra hva som kunne gi best stabile ladninger fra kruttmålet...og ikke minst klare den mengden som kreves for dem riflekaliberne det er snakk om, og der har vel Dillon lagt føringene for hva som fungerer. Alt annet er mekanikk som stort sett fungerer.

 

Velg ut fra best kruttmål til desse pressene. Tror jeg ville tatt den innfalsvinkelen.

Link to comment
Share on other sites

Dillon er jo kjent for å vere No.1 til håndvåpen, og der tåler ikke man å ha for mye avik. Man kan selv

tenke seg hvor ille det ville bli vist en 9mm patron fikk for mye eller for lite av et raskt krutt.

 

Jeg ville holdt en knapp på Dillon ut fra slike vurderinger, men når man ikke har prøvd hvordan Hornady

pressa eller målet der er, så er det vanskeligt å si. Det kan jo faktisk vere motsatt når man kommer til store kruttmengder......at Hornady målet er bedre en Dillon målet, og at Dillon er best på små kruttmengder.

 

Hele kluet med lading er jo tilslutt å vite hva du har i hylsa. Resten er mekanikk.

 

Jeg gambler 65/35 i retning av Dillon, men det hadde ikke gjort noe om det var noen med Hornady erfaringer som hadde noe å meddele. Jeg er nyskjerring selv på akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har 2 Hornady presser, av typen Lock-N-load en Classic og en AP. L-n-L systemet fungerer helt topp for meg, det eneste jeg har å utsette på pressa er at det var litt plunder med tennhetteisetteren i starten. Har kjøpt flere dier på Ebay slik at jeg slipper å justere for de kuletypene jeg bruker.

 

Lader følgende kaliber i begge pressene: 308 win, 223 rem, 243 win, 3006, 7mm STW, 300 RUM, 9mm, 45 acp, og 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Bruker AP pressa til både pistol/revolver og rifle. Jeg bruker Classic pressa til å finne rett ladning samt små serier alt annet går i AP pressa.

 

Krutt målet er helt ok, men det er nok mest nøyaktig på finkorna krutt uten at jeg har gjort de helt store testene.

 

Jeg har kjøpt begge pressene og alt utstyret til dei i USA til langt under Norsk pris.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo vere at Hornady målet er noe bedre for grovt krutt og mye krutt.

 

Begge sier jo at dem virker best ved finere krutt, men det blir jo litt vanskeligt å vurdere

vist man ikke får noen eksempler på avik.

 

Tror Dillon opererer med slike sleider man må skifte ut avhengig av om det er store kruttmengder

eller små kruttmengder, så der vil det vere lurt å ha f.eks 2 kruttmål. Ett for Rifle og ett får håndvåpen.

Mange opererer med flere kruttmål til forskjelligt krutt også, så det ryker på en tusing ekstra for hver kruttmål man vil ha.

 

Hornady har vel bare ett mål som fikser alt tror jeg, men jeg er ikke helt sikker. Det kan vere at Horndy pressa er bedre som allround presse.

Link to comment
Share on other sites

En vil alltid få noe avvik på grovkorna krutt, men har ikke oppdaget at det har noe å si for presisjonen til daglig, mulig det gir utslag når en snakker om benkskyting og denslags presisjonsskyting. Det ble også gjort en test i Våpenjournalen da en fremdeles var oppe å gjikk som viste at en variasjon på noen tiendels gramm ikke hadde noen betydning.

 

Tok en liten test på 93 grs med N 160 og der var variasjonen 0,4 grs på det meste, samme vekt men med A 8700 krutt ga ikke målbare variasjoner.

 

Pistol krutt ala 110, 310, 320 ligger på 0,1 grs i avvik.

 

Har forøvrig brukt Hordady/ Pacific siden på 70 tallet uten noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Ja....kanskje det er Hornady pressa som skal bli min neste presse også.

 

Har vært på jakt etter noe som er bånnsolid og egnet til både rifle og

pistol, men har ikke landet på noe enda.

 

Det har stoppet på kruttmålet, for jeg er kresen på hva som går i hylsene.

80% av lading er nemlig å vite hva man legger oppi. Resten er mekanikk.

 

Kanskje det det med å finne ut av den optimale allround pressa burde vere en

test i et våpenblad......med spesiell fokus på kruttmålet.

Link to comment
Share on other sites

Dem eneste enstasjons pressene i markedet som da har sånn raske die-skift med bushings er da:

Hornady Lock-N-Load Classic og LEE Breech Lock Challenger.

 

Og vist begge er i aluminium, så er det bare prisen som avgjør valget. Hadde den Hornady pressa vært i stål,

så hadde den hatt et lite fortrinn i kvalitet, men da er vel den like puslete som LEE pressa.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere presser på markedet som det kan ettermonteres Hornady's Lock-N-Load system i. På bildet under har jeg systemet i en Lee Classic Cast, en større og mer solid presse en Hornady Lock-N-Load. Classic Cast'n er i tillegg i stål. :wink: Til kr 1000 er det svært mye presse for pengene, den anbefales.

 

normal_Hornady_L___L_(Small).jpg

 

Hadde den Hornady pressa vært i stål,

så hadde den hatt et lite fortrinn i kvalitet, men da er vel den like puslete som LEE pressa.

 

Nei, Hornady'n er vesentlig større i alle dimensjoner en LEE Breech Lock Challenger. Min har holdt det meste av 20 år med ganske så intensiv lading.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke høre på macchiato S.O.N, han er en slik råtass som river å sliter i alt som viser den minste motstand, som f.eks dårlig smurte stuttfeite riflehylser. Da blir'n rød i maska og kaster seg over sveiva på ladepressa med dødsforakt, er ikke rart noe knekker vettu.... :mrgreen::lol::wink:

 

Jeg skal gi deg råtass, jeg, tenker jeg... Jeg kan da ikke noe for at de lager disse enkeltstasjonspressene så tandre at de ikke tåler vekta av en voksen mann...

Link to comment
Share on other sites

zx6r81

 

har brukt dillon 550b til 9mm, 38/357, 44mag og .308 og den funker supert til alle. bare å bytte toolhead mellom hvert kaliber å dra i spaken... genialt enkelt. kruttmålet funker utmerket, har alltid matet ut rett mengde krutt. og hvis man har råd kan man ha ett kruttmål for hvert kaliber, så slipper man å justere det hver gang man bytter kaliber.

 

Tico

 

BLÅ PRESSE :!:

Link to comment
Share on other sites

Det som er med 550 pressa som noen nevner er at den er litt ustabil på kruttmengden.

Lader 32S&W Long, 9mm, 38spes, 357 Mag og 40S&W

Jeg kan personlig ikke si jeg har vært borti dette fenomenet.

 

Men når det er sagt har jeg en extra small krutt sleide (nødvendig for å lade 32S&W) for små mengder krutt, mindre en 1,7 grains.

Dette funker bra for meg.

 

Jeg vet også de har "magnum" krutt sleide for STORE ladninger. Denne har jeg ikke brukt selv men muligens noen andre har erfaring.

 

Jeg holder en knapp på Dillon 550 og ønsker meg en til.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner MÅ HA faktoren kom veltende innover meg.....går vel ikke an å fungere i samfunnet uten å ha en sånn løsning :-)

Er like godt å regne med at man river i filler den man har. Men nå har jeg oppskriften til neste enstasjons presse iallefall.

Og det blir selvfølgelig en LEE Classic Cast med Hornadys Lock-N-Load-bøssing, ikke sant? Kjempekombinasjon du neppe kommer til å slite ut...

Link to comment
Share on other sites

Har 2 Hornady presser, av typen Lock-N-load en Classic og en AP. Har testet begge pressene mine og der er "kroppen" i aluminium og resten i noe som er magnetisk, det samme gjelder innfestingen til diene.
Nei, jeg har ikke det, men Mildot har sagt at den er av stål :wink: Jeg har ei slik AP-variant, altså den progressive, og den er av aluminium

 

Da skylder vi på Mildot for å drive med feilinformasjon, hehe.... :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner MÅ HA faktoren kom veltende innover meg.....går vel ikke an å fungere i samfunnet uten å ha en sånn løsning :-)

Er like godt å regne med at man river i filler den man har. Men nå har jeg oppskriften til neste enstasjons presse iallefall.

Og det blir selvfølgelig en LEE Classic Cast med Hornadys Lock-N-Load-bøssing, ikke sant? Kjempekombinasjon du neppe kommer til å slite ut...

 

I den grad at dette konkurerer med prisen til en RCBS, eller noe annet, så må man jo dette vere det mest optimale på jord. Ringte litt rundt, og med prisen på pressa + Lock'n load kittet så kom det på rundt 1500,-.

 

(er det noen som har en vanskelig hylse å presse så jeg kan bryte sammen den challenger pressa mi )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...