Jump to content

Irrede kontakter på batterikontakt hodelykt


Jakrokann

Recommended Posts

Hjemme har jeg to Petzl Arctic som dessverre ikke har blitt brukt på noen år, og som har blitt lagret med batteriene i. Dette har ført til at batterikontaktene er irret, med det resultat at lykten ikke virker.

 

Jeg vil gjerne sette i stand disse lyktene igjen, de produseres jo ikke lenger, og til sitt bruk er jeg godt fornøyd med de. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan fjerne irr dersom dette er mulig? Dersom dette ikke er mulig er alternativet å forsøke å bytte batterikontakt, er det noen som kjenner til noen forhandlere av kontakter som kan passe?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet med ei billykt som var lekk. Brukte veldig fint sandpapir for å få vekk irret, så dersom det ikke er alt for galt og du kommer til, så er det verdt et forsøk.

 

Som regel er det vel kobber eller messing som benyttes som kontaktpunkt, og det skal litt til for at iret skal gå helt igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Gammeldags blekkviskelær (den blå typen som kjennes litt ru ut) er et gammelt tjuvtriks for å fjerne korrosjon på batterikontakter. Ellers er Larssans tips om fint sandpapir verd å prøve. Det finnes også spesialverktøy til dette, en slags glassfiberpenner etc.

 

Jeg ville vært forsiktig med å bruke iseddik (eddiksyre). Da må du ihvertfall rense nøye etterpå.

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=97&t=26058 - har ikke prøvd denne selv, men omtalen ser jo absolutt bra ut.

 

ellers er jo irr bare et belegg som resultat av en kjemisk reaksjon utenpå kontaktene, og som ikke leder strøm. får du skrapt/slipt dette av kommer du nok inn til metall igjen så lenge det ikke er veldig alvorlig. syrefri vaselin eller annet fett som ikke leder strøm, kan være fint til å beskytte kontaktene i ettertid for å unngå den kjemiske reaksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...