Jump to content

Nightforce NXS 2,5-10x32 vs Zeiss


UltimaRatio

Recommended Posts

Egentlig bestemt meg for en Zeiss 2,5-10x42 med retikkel 42 og kulebanekomp, men så kom jeg over denne modellen fra Nightforce: NXS 2,5-10x32 med belyst retikkel, mil-justering og mildot! Den er 100gr. tyngre desverre, men har jo mange flotte egenskaper! Noen erfaringer med denne kikkerten? Skal brukes på fuglerifla og vekt ER viktig, men men

 

2.5_10x32_1b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Når det gjelder Zeissen tror jeg du børe kikke på spesifikasjonene til retikkelet. På retikkel 42 er stolpene 20cm tykke. I tillegg er det 35cm fra senter av trådkors til sidestolpe. Dette gjør at retikkelet virker veldig trangt. Kikk heller på ret. 8. Her er stolpene 15cm tykke og avstand fra senter av trådkors til sidestolpe er 70cm.

 

Hvis du legger i mer penger kan du gå for 2,5-10x42 Variopoint med ret.60. Her er dag/natt-doten 2cm/10x på 100m og ikke medforstørrende. Stolpene er 7,5cm tykke og konstant 70cm fra senter av trådkors (medforstørrende). Dette er min favorittkikkert fra Zeiss.

 

Nevnte Nightforce har jeg ikke erfaring med. De pleier å ha veldig lite sysnsfelt. Sjekk dataene.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill Torf! skal sjekke dataene grundigere - som du sier så har Nightforce'en litt trangere synsvinkel - det som bekymrer meg også er skumringsverdien - selv om det blir mest jakt i dagslys.

 

Retikkel 42 har 1cm tykke stolper i trådkorset mot 1,5cm i 4 og 8. Tenkte det litt trangere (35cm vs. 70cm) gav meg flere muligheter for å estimere avstand via retikkelet - det er synd ikke denne kikkerten kommer med mil-dot el lign. Vurderer også en 2,5-10x50 med RapidZ5 men da er jeg straks med en mye tyngre kikkert!

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hva ble det til?

 

Selv har jeg kjøpt meg nevnte NXS 2,5-10x32 med mil/mil og zero-stop og satt det på en Kimber montana i .308win.

 

Er MEGET fornøyd! Hele kombinasjonen ble rett og slett rå. Veier vel omtrent 3kg, eller kanskje maks 100 gram mer.

 

Det lyktes ikke å få skutt noen villrein den ene langhelga jeg fikk til disposisjon, men jeg fikk sett gjennom den under varierene lysforhold mv. Til vanlig jakt er ikke 32mm noe problem i det hele tatt etter mitt syn, og jeg har brukt 56mm fra Zeiss.. Det er klart de store Zeissene er i en egen klasse i skumring, men det er de jammen med mtp størrelsen også.

Sammenlignet med min Zeiss V 5-15x42 var det minimal forskjell, og den er ikke så ulik 2,5-10x42 i praksis.

 

Den er trangere enn mange andre kikkertsikter jeg har brukt, men det var ikke noe problem når jeg prøvde å skille ut et enkeltdyr da flokken løp forbi i tett formasjon. Det var ikke siktet det sto på for å si det sånn!

Monterer du den "riktig" slik at siktebilder "sitter" med en gang når du kaster opp rifla så er ikke det noe du tenker over i hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...