Jump to content

Når feller elgoksen geviret?


Anders

Recommended Posts

Veit dette er et generelt spørsmål men...

 

Jeg skjøt en åtte takkers elgokse på fredag. Når jeg kom ned til dyret hadde begge gevirene falt av.

Trodde dette normalt var mye seinere på vinteren, men antakelig kan noen felle atskillig tidligere. Spesielt kan vel store okser felle tidlig. Dette var ingen kjempeokse, men geviret var ganske grovt, så det var langt i fra noen ung okse.

 

Det hører med til historien at dyret hadde en gammel skade, som det hadde gått verk i. Neppe fra skudd, men mer sannsynlig fra brunstkamp.

Dyret var i dårlig forfatning med lite fettreserver. Luktet også vondt av hele dyret. Dyrlege skal kikke på skrotten i dag og dyret blir nok kassert.

Link to comment
Share on other sites

Storoksene feller vanligvis geviret like før jul, iallfall på mine kanter (Namdalen), jeg har sett okser med gevir bare på ene sida i "juletre-sesongen".

 

Yngre okser utvikler geviret senere på året, og feller det da også senere, 1 1/2-års okser feller vanligvis i slutten av feburar. Men dersom "sykkelstyringene" er eldre enn 1 1/2 år, kan de jo felle tidligere enn det.

Link to comment
Share on other sites

Vanlighvis feller elgen geviret rundt juletider eller i januar. Er det litt størrelse på geviret kan man finne begge gevirene på en radius mellom 200-300 meter. Da elgoksen vil kvitte seg fort med den andre delen.

 

Her var det snakk om 4,5 meter.. :mrgreen:

 

Når det gjelder rådyr kan det variere veldig. Både geografisk og fra rådyr til rådyr. I ekstremtilfeller august. Motsatt fall har jeg sett en fin sekstagger med gevir inntakt i starten av januar.

Det normale er kanskje i disse tider..

Link to comment
Share on other sites

Etter mitt syn er dette temmelig varierende . Som flere skriver har jeg også sett at mange begynner og felle imot juletider og utover men for noen få år siden var det en snøfattig etterjulsvinter og da så vi faktisk et stort antall okser som hadde dem helt i slutten av februar.

Ikke vet jeg hva som kan gjøre dette så forskjellig .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...