Jump to content

Ammo til .223


Ustu'n

Recommended Posts

Det tror jeg svinger like fort som været skifter.

 

Har gjort gode kjøp hos Jaktdepotet og Winge Våpen. Alt fra 1,60 til 2,30 for trening. Dette var for 1 år siden. XXL hadde ved en anledning noe russisk wolf greier med stålhylser. Dem var billige. Hva som er siste årets priser vet jeg ikke, men det har et lag til å gå oppover og ikke nedover.

 

Jaktammo så betaler du for en pakke det det koster. Der er det mere viktigt og velge noe med god kule.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og Friluft i Arendal har hatt Bernaul til rundt 2 kroner smellen. Ellers ligger prisen på 4-6 kroner smellen.

 

XXL har Fiocci til 4.99. De har sluttet å selge Wolf

AmericanEagle ligger på rundt 4.50

Landrø har S&B til 5.70

 

Det virker som om det blir lengre og lengre tid mellom de gode tilbudene. For å løse problemet har jeg satt opp en progressiv presse kun for 223.

Med 62 grain kule og Norma 11 skytterlagskrutt får jeg prisen pr patron til:

 

Kule: 1.16 kr

Hette: 26 øre

Krutt: 75 øre

Hylse: Gratis

SUM = 2.17 kroner

 

Etter ca 2000 skudd har jeg da gått i null om du tenker på prisen for ladeutstyret. Så tror ikke jeg sparer noe penger på det før til neste år :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg handlet ammo kjøpte jeg 1pk norma jaktmatch, 1pk norma oryx og en 140pk s&b skjitammo.

Til opplysning så kostet 140pk med sellier & bellot det samme som en 20pk norma oryx. Men fra nå av kjøper jeg kun jaktmatch til trening/fugl. Regner med den er MYE bedre enn s&b ammoen.

Kunne gjerne tenkt meg å prøvd noe billigere jaktammo enn oryx, men vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg. Rogne i tr.heim har vel Federal såvidt jeg vet.

Kunne veldig gjerne tenkt meg å prøve v-max, meen det selges jo ikke ferdigrulla i Norge :/

Link to comment
Share on other sites

Lapua 69gr HPBT er ikke billig. Men om en er ute etter svært presis ammo og har ei rifle med 1:9" eller brattere stigning kan den være noe å prøve til småviltjakt.

I min rifle ligger 5 sk samlinger mellom 10 og 15mm med denne ammoen. Oppførsel i vilt er sånn omtrent OK- men har litt få skudd ennå.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja du kan bruke helmantel og hulspiss (ment til konkurransebruk) på rype. Det er dog ikke anbefalt å lade til maks effekt, da hastigheten på 223 kulene kan gi en sprengeffekt i dyret/fuglen.

 

V-Max er etter hva jeg har lest på forumet en meget bra patron til reven. Som oftest ingne gjennomskyting og god drepeevne.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Noen som har testet den fiocci ammoen i 223? Ser Norma leverer den til ca 3,5kr som er billigere enn xxl(som har pris garanti) Så kjøper du der er det bare å informere om prisen til norma så gir de deg rabatt eller åssen det virker?

 

Uansett til den prisen er det jo kurant å få tak i billige hylser og skudd til en rimlig sum penger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den fiocci ammoen i 223? Ser Norma leverer den til ca 3,5kr som er billigere enn xxl(som har pris garanti) Så kjøper du der er det bare å informere om prisen til norma så gir de deg rabatt eller åssen det virker?

 

Uansett til den prisen er det jo kurant å få tak i billige hylser og skudd til en rimlig sum penger :wink:

 

Sist jeg kjøpte Fiocci i 223 på XXL (Alnabru), hadde de disse på tilbud uten at det stod annonsert. Om jeg ikke husker feil, så var det heller ingen tilbuds prislapp i ammunisjonshylla, så de justerte vel bare prisen ned noe.

Har sammenlignet Fiocci, AmericanEagle, S&B og Winchester. Fiocci patronene kom dårligst ut i mitt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på XXL hadde de satt ned prisen på Fiocchi 223 ammo til 4.49 pr stk.

 

Presisjonsmessig er de helt ok. Det eneste negative er at hetta er litt crimpet, så man må bruke gradeverktøyet litt i hettelomma før ny hette settes inn. Ellers ok å lade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...