Jump to content

@#&?! avtrekket på Ruger MK II


Lærlingen

Recommended Posts

Som "læregutt" innen pistolskyting så er jeg fortsatt henvist til å bruke klubbvåpen et par måneder til før jeg kan søke om å kjøpe et eget.

 

I klubben vår så har vi et stort antall Ruger MK II som nybegynner og lånevåpen, og jeg syntes disse er helt greie å skyte med.

 

Men over tid nå så har den pistolen jeg bruker fast utviklet et forferdelig ”luggete” avtrekk, når avtrekket skal klemmes av så når avtrekket et punkt hvor det blir hardere, så glipper det litt, også må det trekkes litt til før skuddet går.

 

Dette roter jo til skuddplan og gjennomføring noe så helt for ille, men saken er at jeg har ikke lyst til å bruke et annet klubbvåpen. Jeg har skutt mye med det og siktet det inn, og det er overraskende presist, hadde det bare ikke vært for at avtrekket har begynt å lugge.

 

Så spørsmålet mitt er, hva er det som gir denne luggingen i avtrekket? Avtrekket var ikke slik for et par uker siden, da var det ganske bra. Er det sannsynelig bare en rens som skal til, eller er det mer avansert?

 

Det er jo ikke mitt våpen, men jeg vurderer å bruke neste trening på å rense våpenet hvis jeg får lov.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel aldri disse avtrekkene vært noe å skryte av umoddet, men en skulle tro et klubb våpen hadde gått seg till m.h.t. grader. En puss på Ruger MK 1/11/111 skader ikke, men er det en mulighet for at du begynner å føle avtrekkskarakteristikken bedre etter hvert som du blir mere vant med å kontrollere avtrekket?

Synes egentlig en av opplærings kveldene for nybegynnere, burde bestå i demontering, grundig puss og sammensetting. Har av og til gjort det i egen klubb og det har blitt positivt tatt imot.

Link to comment
Share on other sites

Har KUN opplevd dette med pistoler som ikke blir pusset regelmessig!

Og jeg har aldri opplevd at de ikke blir gode igjen etterpå.

Så jeg vil også anbefale deg å begynne der.

Og en liten innføring i demontering - puss - montering av Ruger MK I,II og III er noe alle bør ha med seg :lol:

Selv om disse stort sett bare går og går så funker de enda bedre med litt stell! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, riktig som det blir sagt her. Har en Mk2 sjøl (ca25 år gammel). Og de er litt utsatt for at kruttslam/blyrester samler seg nedi deler av avtrekksmekanismen. Om en vil gjøre det lettvint, tar en bare av toppen, sprayer nedi WD40 e.l. og blåser reint med trykkluft. Men ei skikkelig systematisk reingjøring skader heller ikke denne evighetsmaskinen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...