Jump to content

ladedata 6,5x55


hunter boy

Recommended Posts

Testet et par ladninger i dag og ble litt forbauset over hastigheten jeg fikk. 140 gr accubond med 45gr vv n 550 ga 913 m/s. Etter min mening så er jeg godt og vel på nivå med en 6,5-284 eller 6,5-06? Prøvde også en lading med 120 gr Norma fmj 43 gr n-150 spm gav 890 m/s.

 

Jeg trodde ikke kronografen var helt i form så jeg hentet en patron jeg hadde ladet tidligere i sommer med 140 swift med 43 eller 44gr n-150 som gav 840.

 

Så jeg lurer da på om det er noen som har QL som kan sjekke hva den sier om disse ladningene? Rifla er en sauer 202 classic XT med 60 cm løp

Link to comment
Share on other sites

jeg ville tenkt meg om mange ganger før jeg skjøt patronene dine.

forresten, jeg hadde ikke skutt de etter å ha tenkt heller.

 

hvor har du de ladedataene fra?

 

på min QL har jeg ikke de kulene du operer med, men

140 grs A max, 45 grs N550, V0 873 msek, og 4400 BAR trykk

140 grs A max, 43 grs N150, V0 847 msek, og 4600 BAR trykk

120 grs nosler bal tip, 43 grs N150, V0 867 msek og 3714 BAR trykk

 

MAX trykk i følge QL er 3800 BAR.....

 

å jeg går ut fra at jaktkulene du nevner gir mer trykk enn A-max gjør.

Link to comment
Share on other sites

Først, kronografer kan måle feil, men:

 

Du er oppe på 6.5-284/div. magnum makstrykk + nivå om du virkelig får 913m/s. Eller virkelig har 45grs N550? Ca 64kPsi eller 450Mpa eller deromkring.

Ladninger som enkelte liker å bruke som argument for at 6.5x55 er "like bra" som alskens magnumpatroner, for de funker oftest greit selvom de er skyhøyt over CIP trykknormen for 6.5x55.

 

2 ting:

- 45grains? hvordan i all verden fant du på å putte 45grs N550 bak 140gr Accubond? Det er jo 3-5grs over Vithavuoris maksladning for 139 Scenar!

- Du får litt lavere trykk nå om vinteren enn om sommeren, ikke skyt denne i 32°C

 

Og: hvordan ser hylsa ut? Har du målt hylsehodet, eller prøvd å sette ei ny tennhette?

 

 

 

I ei god rifle, S&LM97, Sauer 200STR, tight BR rifle eller noe, så er dette sikkert en "OK" ladning en og en. I virkeligheten er jo trykket fordelt rundt et gjennomsnitt og om dette IKKE er en av de høyeste i det snittet, så kan du få problemer. eller om noen putter den i ei annen rifle.

Noen rifler gir ikke åpenbare trykktegn før det er VELDIG mye for høyt trykk, eks. hetter som faller ut osv.. Det er jo også grunnen til at mange tror 6.5x55 gir hvilken hastighet som helst...

Det er grunnen til at en MÅ måle hylsene sine med mikrometer og vite hva en driver med om en skal utenfor "sikre" tabeller.

 

 

Fra det du skriver virker det som du er godt fornøyd med denne ladningen og hastigheten du oppnår? Stemmer det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Godt fornøyd er jeg ikke da jeg plutselig fikk så enorm hastighet. Dette er den eneste ladingen jeg har skutt med den ladninga og kommer nok ikke til å gjøre det igjen. Det har nok vært en stor feil fra min side :oops: jeg kan ikke se at det er noe galt med hylsene, men har ikke målt dem da jeg ikke har annet en et vanlig skyvelær.

 

Det som forundrer meg mest er at jeg fikk så høy hastighet på 120 gr norma fmj. Det er jo 3,5 gr under maksladning som henholdsvis er 903 med norma urp og med et krutt som brenner senere ville jeg trodd hastigheten skulle bli lavere en den ble?

Link to comment
Share on other sites

Det som forundrer meg mest er at jeg fikk så høy hastighet på 120 gr norma fmj. Det er jo 3,5 gr under maksladning som henholdsvis er 903 med norma urp og med et krutt som brenner senere ville jeg trodd hastigheten skulle bli lavere en den ble?

 

er N150 senere enn URP? hvor har du det fra?

 

maxladning for 120 grs kuler og N150 vil jeg tro er lavere enn 43 grs....

Link to comment
Share on other sites

Feilen jeg har gjort er at jeg har sammenlignet brennhastigheten på kruttet og brukt andre sine ladedata. Noe jeg egentlig vet at man ikke skal gjøre, men det ble likevel gjort. Og av det har jeg lært at det ikke skal gjøres igjen og at man må sjekke at det er trygge ladninger man har før man skyter.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er forresten ikke at N550 er tregere enn URP.

 

Uansett:

Om du driver å sammenligner ladedata for å finne ladedata må du ALDRI BEGYNNE PÅ MAX LADNING!

Man begynner lavt å jobber seg oppover.

 

det er ladedata for N150 og N550 og 9 grams kuler i 6,5X55 på lapua sine sider.

 

max 42,1 grs N550 for 140 grs sierra MK(max 39,1 grs N150)

max 40,3 grs N550 for 139 grs scenar (max 38,4 grs N150)

max 41,8 grs N550 for 139 grs Norma HPBT.(max 39,4 grs N150)

 

ingen av disse er særlig stive kuler, alle er myke matchkuler. så 45 grs N550 bak en stiv jaktkule? eller 43/44 grs N150 bak samme? BRRRR.

Link to comment
Share on other sites

beklager,men føler trang til og"låne"tråden litt :oops: brukte en ladning til min 6,5/55(sako varmint)som gikk så æi stråle. det var 140grns MK,med 44grns N19 bak. ser ingen trykktegn,men nå i sommer,brukte dama denne rifla/ladningen på jaktfelt. lå da ved 2anledninger vedsiden av en kompis som skjøt med en sako trg42 i 300Wm og rekylbrems. denne komboen smeller jo nogså høyt,MEN,det var jo faktisk dama mi vi hørte best,og som alle klagde mest på :lol: tenkte jo WTF selv også,men vi/jeg hadde jo skutt hundrevis av skudd med den ladninga uten noe prakk,hvorfor slutte liksom? har noen en forklaring på hvorfor det smalt såå jævlig? er det slik det blir med det kruttet lr? har byttet kule til 139grns scenar til denne rifla nå,men fortsatt med 44grns N19. joda,det smeller mere normalt,og merkbart mindre rekyl :lol: lettere kule gir jo mindre rekyl,men. noen som har en mening ang dette? hva hastighet angår,vet jeg ikke.jeg har aldrig hatt kronograf,men vurderer seriøs og kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hører og kjenner forskjell på 44 grs N19 og 139 vs 140gr kule så er du bra god. Smell er uansett subjektivt, det er alt jeg kan si.

Normalt er N19 et av de kruttene som gir lavest munningstrykk uten å gå ned (mye) i hastighet fra "Bismarck"-ladninger med MRP og N15. Oftest gir det og god presisjon.

 

44 grs N19 bak ei 140/139grs kule er ei "normal" 6.5x55 ladning som pleier å gi 820-850m/s i skytterlagsløp. Der ER 6.5x55, storviltkaliber, det er klart det smeller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg hører/kjenner forskjell? vi er nokså mange med den oppfatningen,men uansett,poenget var uansett at sakoen min smalt mye mere og kastet/blåste vekk mye mere sand og kvister rundt standplass enn den TRG`n gjorde. derfor kunne det jo virke som om ladningen var en tanke hard.. hadde jo selv en steyr SSG04 i 300Wm med munningsbremse,og den parkerte jo 6,5`n min altid mtp smell etc.dessverre ble den solgt før jeg begynte med den 44grns ladninga.

Link to comment
Share on other sites

tok en rask runde med QL.

 

 

44 grs N19 og 140grs A-max kuler i 6,5X55 skal i teorien gi 633bar munningstrykk i en 67 cm pipe. mens 48 grs N15 (som gir omtrent samme hastighet) i teorien gir 718bar munningstrykk.

 

mens 140grs sierra MK gir 647 og 728bar med samme forutsetninger.

 

så mellom 140 grs sierra MK og 140 grs hornady A-max var det 10-15 bar forskjell i munningstrykk. dette gjør at jeg mener at om du kjenner forskjell i munningstrykk/smell mellom 139 grs scenar og 142grs sierra MK med samme ladning, så er du god.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Okej Høggern: Skal plage deg en siste gang:

På ladetabellen på pakken her (RA10) så står det til Mauser/Sauer: Sierra 9,1g: 41,5gr krutt. Ikke noe min/max.. Er dette et minstemål, eller er det sånn midt på treet?

 

Dette skal gi 800m/s, men sikkert noe tregere i min pga kappet pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Drar opp en gammel tråd, med et par spørsmål.

Skal lade til blaseren min.

 

Har følgene kuler, 140gr accubond og 140gr nosler cc.

Og vv560 krutt.

 

Sitter å leser i Vihtavuori sitt hefte.

Det eg lurer på er ka kuler skal eg ta utgangspunkt fra? 140 HPBT Sierra eller 139 Scenar Lapua?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...