Jump to content

Prosjekt Sotpipe.


dreagle

Recommended Posts

Har funnet ut hva vinteren i verkstedet skal brukes til. Skal bygge ei munnladnings perkusjonsrifle fortrinnsvis i et grovt kaliber.

Trearbeid går greit, og sidelås fra 1800-tallet ligger bare og venter. Trenger noen tegninger for å få noen ideer, og ei pipe som kan benyttes. Eventuelt om noen har en link hvor halvfabrikata stokk kan bestilles er jeg glad.

Bilder postes underveis, men har kun kommet til tenkeboksen.

Om noen skulle sitte på ei .45 pipe eller tilsvarende med riflestigning som passer forventet hastighet la meg høre.

Dreagle

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er stokk underveis fra USA. Siden jeg ikke er altfor flink med tre ble det halvfabrikat. Ser for meg timer med sandpapir fremover.

Til dere som foreslo Remingtonpipe: Aner dere riflestigningen her? For rundkuler bør vel den ligge på ca 1.60 når hullet er 12,17.

Å dreie innvendige gjenger og å lage en kammerplugg er jo en enkel sak, Nesten litt av moroa det i forhold til å kjøpe alt ferdig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Begynner å dra seg til her nå. Bilder underveis har det ikke akkurat vært flust av.

Nå trenger jeg noen skruer som jeg ikke finner noe sted.

De må være i messing, M4, forsenket og med rett spor. Sånne som brukes til dørhåndtak osv er perfekte, men finner kun med torx og stjernespor. Et par hundre års feilmargin der gitt..Hvem kan ha sånt på lager??? Hjelp kammerater!!

Link to comment
Share on other sites

Dæven, det var service :D Takker så mye!

Noe som ikke var fullt så gøy oppdaget jeg nå i sted. Bikkjefaen hadde fått tak i ladestokken og redusert den til fyrstikker :evil:

En telefon til den lokale byggevaresjappe reddet dagen. De hadde rundstokk i riktig diameter og lengde. Ergerlig, men ingen stor skade skjedd.

Link to comment
Share on other sites

Da kom det en konvolutt fra "Spretterten" med skruer. Fikk lurt meg en tur i verkstedet og montert perkusjonslåsen.

Måtte bare spenne dem i dreibenken og justere litt på forsenkningen, samt å gjenge om to av dem til m4. Må ha vært gjenger i UNF e.l.

Da får jeg atter si takk for hjelpen. "Kammerater" er gode å ha.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten tanke.

Jeg ble opphengt i messingskruer på Kentucky rifla mi og tenkte å bytte siden jeg hadde en større service på stokken.

etter å ha surfet litt rundt hadde de aller fleste originale riflene Svarte stålskruer,

Fordelen med en replika er at du har kunstnerisk frihet og får det som du vil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...