Jump to content

Ompresse 30-06 hylser til 8x57JS


S.O.N

Recommended Posts

Guest graahund

Kan det være verd bryderiet dette da ? Hvis du går på en skytebane vil du finne engangsskutte hylser i bøtter og spann. Måtte vel være enklere det ?

Link to comment
Share on other sites

jeg har gjort det.-

kutta 30-06 messingen til 58-59mm. så pressa den i 8x57 die. så trimma hylsa til 57mm.

problemet er at hylsehalsen blir for tykk desom du skal sette kuler dypt. altså må den delen av hylsehalsen som er "tykkere" enn resten av hylsehalsen dreies ned.

dette er litt arbeid. vurder det opp mot en pris på 4-5 kr pr hylse i ferdige hylser.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg at det blir en lang og kronglete vei å gå da...

Hylsene bør nok kappes til en passende lengde før du presser dem, for å finne denne "passende" lengden blir det litt prøving og feiling.

Årsaken er at hylsene kan strekke seg litt i forhold til det målet du kappet dem på.

 

Etterpå kan du belage deg på å brotsje ut av hylsehalsen fordi godset som regel blir for tykt der...

Mye jobb med andre ord.

 

En annen ulempe med dette er at det vil stå .30-06 på bunnstempelet, altså er det en konstant fare for at noen i et uoppmerksomt øyeblikk dytter patronene i et gevær kamret for .30-06 og det kan være katastrofalt, ihvertfall for geværet, antagelig også for eventuelle tilskuere og muligens også for skytter. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel sett for meg det som høggeren sier.

Man tar et javs av lengden før man presser, og så fintrimmer man til slutt.

 

Var ikke sikker på om det gjekk å ta hele lengden i 8x57 dien, og så bare ta

kutt/trim tilslutt. Men det er jo ikke verre en å bare prøve vist man ikke ødelegger dien.

 

Blir litt spennede det med godstykkelen i hylsehalsen. Vi får bare prøve og se.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig morsomt å eksprimentere, og "selvgjort er velgjort", men - :

 

8x57 IS er et noenlunde vanlig kaliber - med litt velvillg samarbeid med etpar nærliggende skytterlag, vil nok en gjennomroting av skrot-tønnene deres frambringe noe brukbar messing i det kaliberet.

 

Og kaliberet finnes i rimelige fabrikkpatroner, som Norma Jaktmatch og Parizan/Selleri & Gulrot med tradisjonelle blykuler, prisene på disse ferdigpatronene er omtrent som på nye tomhylser. Jeg ville kjøpt inn dugelig med noe slik ammo, og brukt tida til å skaffe meg tomgods ved å treningsskyte med disse, i stedet for å fikle med ompressing.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan vere at det ender ut slik. Det blir ikke aktuelt å legge noe penger i det.

Enten funker det, eller så gjør det ikke det.

 

Det er dem kulene fra original ammo (60 år gammelt) som jeg hadde tenkt å dra ut og bruke til trening, og

skulle hatt en bøtte med 8x57 hylser.....eller kanskje jeg bare tar på bliller og skyter

dem slik dem er.

Link to comment
Share on other sites

jeg har gjort det.-

........problemet er at hylsehalsen blir for tykk desom du skal sette kuler dypt. altså må den delen av hylsehalsen som er "tykkere" enn resten av hylsehalsen dreies ned.

 

Fikk noen hylser i original størelse, så jeg er brukbart stilt inntil videre, så jeg takker for det bidraget.

 

Tok likevel for moro skyld og såg hvordan det gjekk og presse en slik 30-06. Tok ikke mere en 1-2 min, så var hylsa der, presset og trimmet til riktig lengde. Men jeg så det du sier at halsen er for tykk litt nede mot skulderen.

 

Spørsmåler mitt er: Vist man får satt kule og kamret patronen, vil man formskyte bort dette problemet med

første skudd ?..........antar da at halsen vil forlenge seg og må trimmes igjen (en eller annen plass må jo materialet gå)

Link to comment
Share on other sites

OM du får kamra patronen, med for tykk hals, vil det kunne gi overtrykk når du skyter siden halsen ikke vil kunne utvide seg nok til å "slippe kula normalt".

Du bør nok frese halsen på et eller annet vis.

 

1-2 minutt på å kutte, presse og frese og avgrade en hylse? Det må jeg si var kjapt. Sikker på at du ikke overdriver bittelitt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg presset hylsa i 8x57 dien, satte den så i en sånn holder til LEE CASE TRIMMER og i drillen.

Satte kutteren med en slik case lenght gauge fast i skrustikka og så bare var det 15 sekunder så var den svivlet ned til riktig lengde.

 

Det jeg trøblet litt med var at hylsa ikke sentrerte noe godt på akkurat den LEE løsningen der, men nå

har jeg bestilt en slik chuck med case spinner stud, så da skulle det ikke forunder meg om man gjør dette

ned mot et minutt vist man anstrenger seg for det. Enda enklere hadde det vært om man dreiet ned halsen på den kutteren, slik at man kunne sette den i chuck'n på drillen og bare holde hylsa i ro kanskje.

 

Skulle heller ikke forundre meg om jeg lar hylsa rotere på drillen og bruker en fil på den litt store diameteren på

halsen, så har man ordnet problemet med litt stor diameter inntil man gjør første formskyting.

 

Er alt dette fornuftigt og verdt bryet ?...........nei kanskje ikke, men litt morsomt likevel.

Link to comment
Share on other sites

Tja.......det behøver jo ikke vere noe maraton arbeid heller :-)...det skal da vere litt kos med det vist man gidder.

 

Men at det er muligt er det nok vist alt er laget til hendigt rundt en. Må ha den chuck'n på plass slik at hylsa går rimeligt beint rundt, og da skal det gå rimelig fort vist der blir noe suksess og sette fila på halsen og ta ned diameteren litt.

 

Man kan vel si det litt anderledes, at har man 500 stk 30-06 hylser som man vil omforme, så er det vel ikke umuligt å ta 50-100 stk på en lang kveld. Napper man ut kuler fra gammel ammo til trening, så er jo kostnaden bare tilslutt krutt og tennhette så har man mye billig treningsammo.

 

Er litt usikker på om det gamle kruttet er noe å samle på..........fristende og bare fylle det rett over i en ny hylse, men jeg vet ikke om kruttet er korrosivt eller om det bare er den gamle tennhetta som er så full av kvikksølv at det ikke er bra å bruke.

 

Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

at du kan lage 50 på en kveld er fint mulig.

 

om du allerede har gammel ammo kan du jo bare skyte den som den er og pusse orntlig etterpå?

 

hadde ikke gidda ladde ammo bare for å "bytte hylser". det har jeg gjort en gang og det var mye arbeid for lite nytte. om du derimot er usikker på kruttet, å kun vil bruke kulene så er det vel bare å trekke ut kulene og destruere resten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter kun den kraut ammoen i den gamle Mauseren for der er løpet gåent likevel, men vist jeg vil ha meg et løp til den andre børsa, så vil jeg ikke bruke den gamle ammoen i den. Det er derfor jeg vil forske ut dette så jeg vet om jeg skal spandere på meg et løp i dette kaliberet. Har jo da relativ gratis ammo i 4-5 år til jaktfelt f.eks.

 

Får tenke og se hva man gidder og styre med. Trenger bare 500 hylser som man relader en 4-5 ganger, så det er ikke verre en at man kan kjøpe noen enganskutte til 400-500 kroner heller om man

ikke får plukket det man trenger.

Link to comment
Share on other sites

ville kansje beholdt gammelammoen som den er å skutt den i gammelmausern med slitt løp. så har man jo skudd til den så lenge man gidder skyte.

men ja, jeg hadde endel etterkrigs 30-06 jeg bytta hylser på for å slippe å pusse så nøye som man må med korrosive hetter. men det var mye arbeid. kansje mer arbeid enn det hadde vært å pusse orntlig ;)

Link to comment
Share on other sites

Nappet ut 10 kuler av den 1940 ammoen i går. Var forøvrigt 42.5 grain med krutt i hylsene....ganske så

jevnt med noen få som som var litt mindre og noen som var litt mere.

 

Med 730 m/s som spec og 42.5 grain, så havner jeg nært på tilsvarende moderne N135 krutt i ytelse med samme kruttvekt, men kruttet var jo store flak, så det var jo anderledes. N140, N150 og N550 vil nok kanskje vere et like bra valg med noe høyere kruttvekt.

 

Det intressanne var at når jeg satte desse kulene i en original 8x57 hylse, så fikk jeg dårlig hold. Må faktisk bruke krympedie vist man ikke skal snurre kula med fingrene....dog må man ta i litt.

 

Satte den så i en ompresset 30-06, og det satt helt fantastisk nydeligt. Dem stikker ikke så dypt i hylsa desse kraut spissene. Kamret så patronen uten noe problemer.

 

Blir vel en tur i helga og prøve både litt og se hvordan dem går.

Link to comment
Share on other sites

Har du tysk ammo fra før eller under WW2 ville jeg ikke brukt de kulene i en ny pipe jeg er gla i. De har ofte enten stålmantel eller stålkjerne eller beggedeler.

 

Forresten er du nå på et av de "hvite feltene i kartet" som det kalles for i ladeboken. Kruttet i patronene vet du ingenting annet om en at det er 42,5 grs av det, det er fra 1940, det er firkantet å det er definitivt ikke N135. Kruttet heter sannsynligvis Balistit. å hvordan egenskaper det har i forhold til moderne krutt er vanskelig forutsi.

 

forresten, mener du seriøst at du skal ut å skyte 30-06 hylser du ikke har frest halsen på etter at de er ompresset til 8X57?

Har du veid både de hylsene du pressa om og de gamle hylsene, har du vurdert innvendig volum i nyhylsene forhold til de hylsene du tok krutt og kule fra? Forresten, å veie hylsene er heller ikke nødvendigvis noen god løsning for å finne innvendig volum. Tyske hylser var ofte av belagt stål som sikkert har en annen egenvekt enn messing.

 

jeg ville tenkt med om flere ganger før jeg skjøt de patronene der.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal finne en magnet og sjekke hva som skjer.......kanskje dele en kule også.

Står vel et årstall fra 48-49 på noen av pakkene tror jeg. Man ser iallefall bly i baken på kula.

 

Jeg er ikke noe glad i den mauser pipa, så der kan jeg nok bruke det meste, men

viser det seg at kulene ikke er gode for en skikkelig pipe, så skrinlegger jeg dette prosjectet.

 

Intressant er det likevel. En hobby skal man ha :-)

Link to comment
Share on other sites

............jeg ville tenkt med om flere ganger før jeg skjøt de patronene der.

 

Det er ikke aktuelt å skyte noe som er ladet etter hva jeg finner i dem gamle hylsene og dra konklusjoner fra det :-)..........Det var bare en observasjon til fundering.

 

Når det gjelder hysehalsen er jeg mere usikker på om det egentlig vil gi noe konsekvens. Så lenge patronen kamrer lett, så skulle det ikke bli noe knip. Om den tetter eller soter er vel mere intressant. Men alle gode erfaringer tas med.

Link to comment
Share on other sites

Rådene jeg gir er ikke noe du trenger følge for min del.

 

Ang hylsehals som kan være for tykk: Poenget er ikke om den kamrer lett. Poenget er om det er "plass nok til at hylsehalsen kan utvide seg normalt under avfyring", noe det kansje ikke er om hylsehalsen er for tykk i godset å om kula er satt såpass dypt at den er nede på den "tykke delen av hylsehalsen". Om det er for tykt gods vil det bli en annen trykkoppbygning enn normalt. Det kan bli overtrykk. Eller det kan gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Joda...hører på alt du sier og tar det til etterretning. Sjekker ting hver gang. Veldigt nyttigt.

 

Det er svært lang BT på desse kulene, og jeg tipper det er bare 1-1.5mm som er nede i det tykke området.

Det skal jeg faktisk ta og gjøre noen målinger på.

 

Jeg tror at en jaktkule som kanskje må sitte dypere i desse hylsene ville være utenkeligt uten å dreie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...