Jump to content

223, tips til kulevalg


martinJ

Recommended Posts

Skal begynne å lade litt 223 ganske snart, har hovedsaklig tenkt til å lade treningsammo, men regner med å lade noe jaktammo også, hvilke helmantel kuler til en rimelig penge er å anbefale (tenker da på presisjon) ?

Ammoen skal skytes i en steyr scout, lurer også litt på hvor tunge kuler jeg kan bruke med godt resultat/presisjon med tanke på eventuell rådyrjakt.

 

Mvh Martin

Link to comment
Share on other sites

Jeg får veldig gode resultater med både 69gr Lapua HPBT og 80gr Hornady Amax. Scouten stabiliserer helt sikkert 69Lapua, og om den er 1:8" så skulle 80Amax også funke.

Får 850m/s i 55cm løp med Amax og 890 med 69Lapua, kan nok øke det om jeg gidder. Samlinger på det jevne med begge kuler er rundt 20-25mm - 200m/ 5 skudd. Amax er best. Bruker VV N550.

 

90gr Sierra gir foreløpig samlinger rundt 20mm @100m, men den vil neppe Scouten ha noe av.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har Federal sine 55 grain FMJ. Må tåle +/- 0,25mm på sette dybden på

grunn av varierende toleranse på selve kula. Dette er liksom Nato kula som dem

kaller det.

 

Ellers så er det kuler fra Armscor og Partizan som er billige også. Det svinger litt

hva som er rimeligest til enhver tid, men jeg tror jeg betalte ned mot 0,80 kr kula.

 

Presisjon...tja, du treffer alle innefor 10'rn på 100m. Det med presisjon kan ha like mye

med ladningene som med selve kula å gjøre...........og hva børse du har.

 

Jeg har kun prøvd Federal sine, så jeg vet ikke hvordan dem andre går.

 

Kjenner ikke riflestigningen på steyr, men på 223 så begynner du å komme i gråsonen

ved 60 grain kuler og 1:12 i stigning. Har du bedre stigning en 1:12, så kan du øke kulevekta.

 

60 grain Nosler Partition er en kule som er svært effektiv. Kan gi endel skader...bare så det

er sagt, men den kan også gi et fint slakt.

 

Skal du høyere en 60 grain, ville jeg sett på Winchester 64 grain PP, og tilslutt

Swift Scirocco på 75 grain. Men da bør du ha 1:8 i stigning.

Link to comment
Share on other sites

201 og 202 er vel helt kurant til lette og midelstunge kuler.

Sjøl bruker jeg alt fra N-120 til Norma 11 i 223, men styrer konsekvent unna Norma sit vanlige krutt pga. pris.

Kuler.

Til trening har jeg kode erfaringer med Hornady 68 og 75 gr BTHP Match og Sierra 75 gr BTHP Match, bruker for tiden Sierraen pga. får de til en kurant pris gjennom skytterlaget.

 

Jakt.

50 gr V-max går veldigt bra i mit våpen, kan anbefales.

 

Det er en veldig bra tråd her på forumet om lading i 223 den anbefales

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...