Jump to content

10 valper blei det !!!


brevind

Recommended Posts

Gullet mitt, jämttispa på 3 år, hadde en stri tørn i går kveld ! Fødselen starta ved 1800 tida og varte til 2230 omtrent. Det ville liksom ingen ende ta med valper. :roll: Men alt gikk rolig og fint.

Jeg må si en blir imponert over instinktene som heldigvis er bevart i mange hunderaser :!: jeg har sett at avl har ødelagt mye hos mange slags dyr, bare vi mennesker har fått tukla lenge nok med dem! Men hunder altså, ihvert fall jämt :wink: klarer seg! Hun bare sleika og tok i mot, la valpene og seg selv til rette etterhvert, gjorde seg liksom klar med en og en hvalp. Det tok slik i gjennomsnitt en halvtime før neste kom. . . Herregud , - er det rart en nesten griner ? Til slutt var det altså 10 som leita og kravla på likt. Utpå natta var jeg oppe for å sjekke og da var alt nesten stille. Og i dag ,- ja i dag lar hun jammen halvparten ligge inntil og suge og deretter om et par timer snur hun seg så neste pulje kommer til! Men etter en stund er det som en stabel med svarte kropper ved magen hennes.Jeg veit ikke hvor mange ganger jeg har stryki henne over hodet det siste døgnet og sagt at du er flink du, Sonja !!

Detta er en opplevelse jeg unner alle ! :D

 

Puhh , - - godt å få skrivi av seg litt og få fortalt til flere!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valpekull :mrgreen:

 

Flott opplevelse og være med på sikkert. Fint skrevet også....så det for meg på en måte.

Og fint høre du beskriver hvor fint det og at det rører ved en....

 

Lykke med de små og store....

Link to comment
Share on other sites

Misunnelig.

Den tida fremover nå er ekstremt slitsom men utrolig givende.

Er ikke før du begynner å skal finne hvalpekjøpere og blande folk borti dette det begynner å bli utrivelig.

Dersom jeg kunne beholdt alle hvalpene selv så skulle jeg hatt et kull om året.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for hyggelige hilsener her da! Mye god faglig fundert omsorg her ! :D

Fullt fokus på valper og mor har det vært disse 3 døgna siden de kom. Føler at øra mine kanskje er i ferd med å komme til syne over skuldrene igjen nå. . . :roll:

Har vært litt småbekymra for tispa , men hittil uten grunn. Hun har litt mørk utflod, men det er visst normalt som en rensing sier dyrlegen. Hun har stabil kroppstemperatur, 38,4 grader hver dag og voldsom apetitt. Tispa er jo krumtappen her så, mye og god mat som Buster påpeker, betyr alt. Jeg bruker et anerkjent valpefor som hun får 3 måltider av om dagen allerede. Jeg ser at når de virkelig begynner å tappe henne , om kanskje en uke eller to, kan det bli spennende om jeg klarer å få i henne nok næring. Veit noen om det er noe slags ekstra tillegg hun bør ha utover valpeforet?

Jeg bor i "gråhundland" så det er få av kjentfolk som har erfaring med så store kull . . . :wink:

Hittil har alt gått veldig bra. Hun tar seg veldig godt av dem. Jeg har begynt , morgen og kveld , å gi litt tillegg til en 3-4 som jeg ser kan komme litt baki køen ved suging, hun har 9 spener, men alikevel . . . Er jo trangt om plassen og noen skaffer seg selvfølgelig litt ekstra plass ! Disse "noen" ,faktisk to tisper, :wink: er allerede synlig rundere enn de minste.

Tror det er lurt å spe på litt ekstra framover for å hjelpe til litt. Når de først er kommet til verden , må vi jo satse på at de en dag skal dra ut med peiler på seg!

 

Åsså var det selvfølgelig bilder da! Jeg har lagt de inn på photobucket og jeg prøver å legge inn. Ett eller annet gjør jeg feil. Kan noen hjelpe? :oops: Kan jeg f.eks. maile bildene til en omsorgsfull sjel som så legger dem inn? Jaktlykke , du har jo gjort det før . . :wink::)

Link to comment
Share on other sites

10 valper i ett kull ER mye faktisk....

 

Mor til Mira(BBDG'n vi hadde før) fikk to kull og begge kullene var på 10 valper.... :shock:

Hvis mor ikke blir behandlet som en toppidrettsutøver føre, under og en tid etter kan tispa får problemerer.

For det er uten tvil en påkjenning for de, å hjelpe tispe og ikke så glupske valper med å gi de tillegg er nesten alfaomega. Men det er sef. en ekstra jobb for eier/oppdretter, men det er jo for en kort periode og ikke permanent :wink:

Og gleden over resultatet etterpå er vel drivkraften :D

 

Nok en gang ønsker tispa, valpene, deg og din familie lykke til, hold oss oppdatert da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg har ei jemt tispe på 3 år nå og hun var fra ett kull på 10. Der brukte oppdretter geitemelk både til mora og til valpene da de greide og ta til seg for selv. Jeg fortsatte med dett her hjemme noen uker og det var veldig bra for hvalpen. Snakket med vetrinær om dette og han hadde bare positivt og si om dette. Grattis med valpene foresten :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vi har hatt det litt travelt her på gården ei stund med lamming i tillegg til hundestell!

 

Valpene er nå godt 4 uker allerede, de er fortsatt jevne og friske, får nå 3 små måltider daglig i tillegg til suginga. Klørne er klippet en gang og står for tur igjen. De vokser nesten så en ser det. Det er viktig å klippe jevnlig ellers blir det for vondt for mora. De står for det meste og suger nå. Mora renser fortsatt opp etter dem men hun foretrekker en tilbaketrukket vileplass for seg selv. Ikke så rart ! Hun har holdt fint synes jeg, men er selvfølgelig tynnere nå. Hun har fått veldig bra med foring og mosjon hele tida.

 

Det har vært ei fantastisk utvikling der en har sett endringer fra dag til dag. Jeg begynner å se små forskjeller i væremåte hos noen av dem, de er mere individuelle på en måte nå enn den første uka. Vi har begynt å "pøse på" med sosialisering nå, - valpekjøpere med familier , - venner og naboer, - det er bra med mye besøk når 10 valper skal koses med!

Ja, en ting til; læringsevna er det ingen ting å si på, jeg plystrer lavt når de skal få mat, - etter første gang satt det som et skudd! Full reaksjon momentant! :)

Skal se om jeg får organisert noen bilder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå nærmer tida seg når en etter en av våre små skal reise til sin nye flokk . . . :( Det blir nok temmelig tomt og stille her da. Men alle skal til "gode hjem" så da går det vel bra!

Det har vært ei fantastsk artig og lærerik tid, men disse snart 8 ukene har gått fryktelig fort ! Alle valpene har hele tida vært sunne og friske og vokser nå så en nesten ser det fra dag til dag.

Jeg vil som avslutning av tråden takke for alle gode råd og hyggelige innspill som har kommet ,- og så håper jeg Jamt legger ut noen bilder slik at man kan se "resultatet" så langt. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Dæven for noen flotte valper !!! hadde nesten ønsket at jeg var noen år yngre og kunne ha tatt på meg ansvaret for en valp til. Dissa var nyyyyydelige. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Ja, T3X4CO, det er en seljekvist. Stort sett alt som går an å bite i ,- og det viser seg å være det meste, er interessant. :) Gamle sko, kvister, vedtre, elgbein, - alt blir "behandlet". Å sitte ved valpene nå, er virkelig underholdning!

Tron ; ja jeg synes også at alle bidragene her har gjort dette til en koselig tråd. :D

Men så er det jo også et fint tema å ha tråd om da :!:

 

Du Graahund; Vi er ikke en dag eldre enn vi kjenner oss sjøl veit du :!: Det er jo først og fremst pågangsmot , tid og tålmodighet som skal til for å gå i gang med en valp igjen, og disse egenskapene ser det da ut til at du har! (Kfr. annen jakttråd du har her inne!)

Åsså veit du at skaffer du deg en jämt av rette "ståndhundslinjer", så står elgen som fjettra i uttaket , og da trenger du ikke gå milevis :!::wink: - Åsså kommer han tilbake til "husse" når dagen er omme,- og det er det ikke alle graahunder som gjør :!::wink::wink:

(det var dagens forsøk på hyggelig dult i sida !)

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå maser jentene hver dag om ikke jeg snart kan reise å hente frøkna. I går ble det valgt navn til henne også. Det ble visst Adina hun skulle hete. Og det var det jentene som fant ut av.

 

Så spørs det hvordan de to andre tar i mot den lille krabaten. Gamle far(dachs på 7) blir vel sliten av denne herjinga, mens jemt tispa på 3 blir nok overlykkelig og ha ei hun kan passe på, og bryne seg litt på.

 

Blir tur oppover neste fredag, og eldste jenta på 10 skal med :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...