Jump to content

Reduserte ladningar i 45-70 til Springfield Trapdoor


magnumlars

Recommended Posts

Ei ladning som gir ein gitt hastighet med ei gitt kule skal vel i teorien operere med samme trykk uansett om krutet er svart eller ikkje?

 

No kan ein vel strengt tatt skyte det meste av fabrikkammo i 45-70 i desse børsene. Er vel nettopp med hensyn til Trapdoor og Rolling-Block at ladningane er holdt på eit moderat nivå i fabrikkammoen.

 

Børsa var ikkje konstruert for å skyte røykfritt krutt, men det er ikkje det samme som å sei at den ikkje tåler det. Eit anna eksempel er jo både dansk Krag og Rolling-Block i 8x58. Når patronen og våpena vart konstruert var det med svartkruttladningar som bakgrunn. Eit par år seinare kom det røyksvake krutet i bruk og vart brukt i dei samme børsene heilt til den dag i dag. Og ladningane med røyksvakt som er oppgitt i ladeboka til 8x58RD er vel langt frå noko reduserte ladningar, faktisk bere eit ørlite hakk under 8x57!

 

Eg er heilt med på sjarmen med svartkrut, men det blir slikt eit griseri :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig forskjellig trykk bølger og effekter på stålet. Har lit med "gs cutting" blant annet å gjøre.

Boken med teorien er lånt bort og jeg husker ikke til hvem....

8 X 58 ble utviklet for røksvakt, (Muligens brunkrutt) men det kom vel ladninger med svart i begynnelsen slik som med 30-30

 

Utganghastighet er ike nødvnedigvis lik trykk... se på ladetabbeler med forskjellig krutt.

 

Griseri?

Er det?

ladingen eller pussinngen?

Link to comment
Share on other sites

Ei ladning som gir ein gitt hastighet med ei gitt kule skal vel i teorien operere med samme trykk uansett om krutet er svart eller ikkje?

 

NEI!

 

Merk deg at eg sa i teorien. Dei fysiske lover skulle tilsei dette, men slik er det ikkje i praksis. Eg såg i ei gamal ladebok eingang der det var oppgitt kammertrykk med dei ulike ladningane som var oppgitt. Her var det oppgitt trykk med svartkrutt og samtidig trykk med ulike reduserte røyksvake ladningar. Meinar å hukse at kammertrykka som var oppgitt her var temmelig like om det var svartkrutt eller røyksvakt når utgangshastigheten var lik. Huksar det var mange ladningar med blykule og 10-15 grs av ein gitt kruttype som gav kammertrykk i størrelseorden 1000-1300 bar, som jo er temmelig slakke greier for ein riflepatron.

 

Hadde eg bere huksa kva bok det var! Meina den var amerikansk...

Link to comment
Share on other sites

Lymans ladebøker har også trapdoor ladninger.

Forskjellen ligger i hvordan kruttet oppfører seg, og det er en del forskjell mellom svartkrutt og røksvakt.

Min påstand er desuten at frykten for søl og griseri er meget overdrevet. Med såpe og vann, går det meste ann!

:lol:

 

Men klart, tenker du på å smelle igjennom en 20 skudd, så er det nok ikke et problem. Men er det til langvarig bruk blir det noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Og husk nå for all del på at du ikke må skyte mantlede kuler i så gamle løp. Helst ikke røyksvakt krutt heller, men definitivt ikke mantlede kuler.

 

Ved overgangen til røyksvakt og mantel oppdaget flere våpenfabrikanter at det gammeldagse pipestålet ikke holdt mål. Riflingen ble erodert bort på noen få hundre skudd med slike ladninger selv om trykket ikke var for høyt. Dette i piper som normalt holdt tusenvis av skudd med svartkrutt og bly uten å miste presisjonen.

 

Hvis du bare skyter noen få skudd for moro skyld, så rekker du ikke å oppdage at du sliter voldsomt på riflingen. Men all unødig slitasje på slike klenodier er en uting, hvis neste eier også skyter noen skudd for moro skyld osv så blir våpenet ødelagt etter hvert. Med svartkrutt og blykuler, og riktig puss, holder det derimot nesten evig.

Link to comment
Share on other sites

45-55-405 er den originale US kavaleri ladningen

.45 kaliber kule, 55 grein svartkrutt og 405 graiins kule

Burde være brillefin med 3F i ei rifle. Regner med du husker å etterfylle med et eler annet om det blir luft mellom kule og krutt.

Eventuelt kan du øke kruttmengden noe. Beregn også å holde lavt i målet da original siktene gjerne er skutt inn på 200 yards.

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje skote so mykje med svartkrutt, men har inntrykk frå enkelte hold at ein må belage seg på å nærast demontere heile våpenet å vaske det i varmt grønsåpevatn kvar gang det vert brukt.

 

Held det å ta varmtvatn/oljeprosedyren med kun løpet og tørke/ olje det ein kjem til på mekanismen?

Link to comment
Share on other sites

På min originale trapdoor bruker jeg jeg vannkokeren og skyller løpet med kokende vann. Teorien er at stålet da skal bli så varmt at eventuell vanndråper fordamper. Det er lit møkk i selve mekanismen på en enkeltskuddbørse, så der er det wd40 på sprayboks som teller med litt avtøriking og innoljing av elt etteerpå. Bruker også boresnake for å få ut det værste. Innimellom pusser jeg med lapp og olje, men mest for å sørge for at det er olje i løpet en noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...