Jump to content

9mm "krater" tendenser i hetta


Mjøllner

Recommended Posts

Har ladet litt 9mm i det siste (det første jeg har ladet). Ladet 4,7grain N-340 bak ei berrys 124 grain kule. Hyls var litt forskjellige, men alle var trimmet til 19mm, og total lenge var 29mm. Dette skal jo egentlig være greie ladninger? Allikevel får jeg litt kravetendenser i hettene (tegn på for høyt trykk eller?) Presisjonen var god nok for meg. Noen som kan hjelpe meg her? Har ikke kommet så langt som å gå ned i kruttmengde. Av hyls kan for øvrig nevnes Forsvarets, GECO, CBC og S&B

Link to comment
Share on other sites

Hehe, 460 er en helt annen sak. Mangler fortsatt 110 krutt, så jeg har ikke kommet i gang der ennå. Det er winchester hetter (ganske myke tror jeg) OAL er 29mm

 

For øvrig skutt i en FN Browning 1935 Hi Power fra ca 1939.

 

Hassel, hva var det egentlig som var "interessant", og hva mente du med ""?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg legger ut dette er fordi jeg ønsker å finne grunnen til kratringen. Det kan jo ikke være trykket, med tanke på den svake ladningen. Men siden jeg er helt fersk så kan jeg ikke bare la det gå som sikkert dere veteraner der ute hadde gjort. Og i dette tilfelle føler jeg ikke det hjelper å kikke i ladeboka (som jeg har lest, side opp og side ned:)) der står det bare at uansett hva som er grunnen så må det lades svakere, men det kan jeg ikke skjønne skal være nødvendig. Er sikkert våpenet som gjør det..

Link to comment
Share on other sites

trykktegn på tennhetter er i utgangspunktet gambling i de beste omstendigheter. Kan være en kombo av rom tennnål kanal og myke hetter. Du skriver til og med "tendenser" hva betyr egentlig det? hadde det vært mulig å gå bilder? Tror du er på riktig side trykkmessig, nærmest litt slapt.

Link to comment
Share on other sites

har fått "kratring" med diverse ladninger som er langt unna "trykktaket" i 9mm, og det ser ut til å være en kobinasjon av våpenet og tennhetta.

som andre har nevnt, er slappt anslag og underdimensjonerte tennstifter mulig årsak.

det å vurdere trykk utifra hetta er i beste fall.. samme hette brukes i 32s&w og i 357 magnum, to patroner som ligger i hver sin ende av trykkskalaen, det er noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det smeller hver gang og jeg er godt under nevnte trykktak så kommer jeg ikke til å bry meg mer med dette. Patronene kamrer godt, men det er klart at gamle pangen er slitt. De skal jo være det :) Blir nok nye fjærer etterhvert, men dette er en kosepistol, og så lenge det ikke er funskjoneringsfeil eller fare for meg eller våpenet så ser jeg ikke problemet. Takk for gode svar:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...