Jump to content

Bruke servietter for briller til og tørke av kikkertsikte.


villmannen

Recommended Posts

Hei :)

 

Mye mulig at spriten tar knekken på o-ringa det kan jeg ikke svara på, men mange som trur det bare er å vaske når kikkerten er møkkete. Fint å gni støvkorn og anna skit nere glasset.. hehe Så pass på å blås flaten fri for sånt først! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har en skikelig kikkert som koster noen tusen bør du ta en tur til fotobutikken, der kjøper du en blåsekost som fjerner rusk og støv, og så kjøper du papir og rensespray for fotolinser som du bruker etterpå.

Moderne optikk har gjerne et avanser coating på linsene, ikke ødlegg det.

Link to comment
Share on other sites

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=9634

 

Dette bruker jeg, det består av en linsepenn, rensevæske og linsekluter.

 

Linsepenn har en langbustet kost for å forsiktig børste bort støv og annen dritt. Til dette formålet mente en kompis som jobber med kameralinser at jeg burde bruke trykkluft for å unngå at disse partiklene ble "skrapet mot linsene)

 

Ellers funker dette helt fint.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på å bruke dette "i felt" eller hjemme på kjøkkenbenken? Hvis du er hjemme, kan jeg anbefale to dråper Zalo og passe mengder rennende vann. Det tar støv meget skånsomt og fett og annen dritt på kjøpet. For kikkertsiktet er vanntett, ja?

 

Funker forøvrig glimrende på briller og fotografiske filtre også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...