Jump to content

Tidligere rusmisbrukere bygger skytebane.


Fourten

Recommended Posts

IKKE la en eventuell debatt dreie seg om kriminelle og våpen, men diskuter heller hvordan jeger- og skytterorganisiasjoner kan inkludere alle uansett bakgrunn.

 

http://www.bt.no/nyheter/Bygger-nytt-liv-957115.html

 

Min personlige mening er at dette er et tveegget sverd. Det er så mange hensyn å ta at jeg er usikker på om organisiasjonene kan tjene på dette, men at det utvilsomt kan hjelpe evt tidligere rusmisbrukere å komme seg vekk fra betong, asfalt og det normerte hjelpeapparatet.

Link to comment
Share on other sites

For de som er avhengige av rusgifter, er det visstnok ikke noe stort problem å slutte, det er jo ikke alltid de får tak i "stoff" i rett tid, så "abstinenser" er de vant med. Verste stoff å slutte med, i følge de med allsidig erfaring, er tobakk, deretter følger alkohol. De aller fleste har kortere eller lengre perioder der de er giftfrie (kanskje unntatt for tobakk, da).

 

Problemet for dem, i perioder der de prøver å være noenlunde giftfrie, er at de ikke har andre sosiale nettverk enn andre rusgiftavhengige og kriminelle. Og at de føler "sosial angst" uten rusgifta si, og kvier seg for å ta kontakt med "utenforstående". Dermed ender de opp i de samme miljøet igjen, og er snart "på kjøret".

 

Vil vi bekjempe rusgiftproblemene i samfunnet, må vi være villige til å ta kontakt også med de som har store problemer med giftstoffene, og inkludere dem i et rusgiftfritt miljø. Det betyr bl.a. at vi også må være villige til å avstå fra å ta med rusgifter som øl og sprit i sammenhenger der tidligere rusgiftmisbrukere er med.

Link to comment
Share on other sites

helt rett Jegermeistern. jeg er enig i innlegget ditt, så å si hver eneste bokstav.

 

gutta prøver komme seg på rett kjøl. om de kommer seg på rett kjøl er det fint bra og flott. om de sprekker... vel livet er hardt men urettferdig. de har iallefall prøvd, å noen har prøvd hjelpe dem.

 

jeg klarer ikke se at det skal være noe problem med at de bygger skytebane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...