Jump to content

Merkel 147E


Nemo

Recommended Posts

Jeg er ingen ekspert på disse haglene, men så vidt jeg vet har de kun enkeltvirkende sikring. Dvs at sikringen sperrer avtrekkerne, men det er ingen fangsikring for hanene. Dette er etter min mening en sikkerhetsmangel. Moderne hagler har dobbeltvirkende sikring.

 

Disse haglene har en Anson&Deleylås der avtrekksmekanismen er nesten bombesikker så lenge den er i stand... Fangsikring for hanene er således ikke noe must, og jeg anser dem som like sikre som moderne konstruksjoner....

 

7000,- virker som en ok. pris for denne hvis den er i ok. stand...

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å dra tråden litt tilbake i opprinnelig retning - typebetegnelser og hva de innebærer, så besto serien så vidt jeg husker av:

 

Model 8 - Flammeherdet baskyl uten gravyre og ejektor

Model 47E - Flammeherdet baskyl uten gravyre, med ejektor

Model 147E - "Grunn" gravyre og ejektor, den peneste versjonen etter min smak

Model 347E - Dyp gravyre og ejektor

Model 447S - Dyp gravyre, sidelås og ejektor

 

Med forbehold om feil og utelatelser, det er over 15 år siden jeg var i bransjen... :roll:

 

Dette er meget gode og gjennomprøvde hagler. Kvaliteten sammenlignet med Beretta ? Nokså lik vil jeg si. Smak og behag, selv foretrekker jeg Beretta, synes den har bedre balanse, men du bør prøve dem ved siden av hverandre for å avgjøre hvilken du liker best.

 

Hvis haglen er fra rundt 1980 vil jeg tro den er merket som Sauer & Sohn, ikke Merkel. Det er forøvrig samme våpen bygget på samme fabrikk. Samme gjelder Simson. Tilbake på tidlig 70-tall og før den tid ble disse haglene også bygget med løp av Krupp-stål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har slått til på en Merkel 147 E fra 1955 i dag, den var helt 100% strøken og var angivelig ikke skutt med i det hele tatt!

Pipene ser ut for meg som de har full trangboring begge to, men er usiker på dette.

Skulle selges forde eier ikke ville kjøpe våpenskap!

Jeg fikk den for 2000kr. :D

Er veldig glad og fornøyd i dag :lol:

Til og med kona syntes det var greit med våpenkjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...