Jump to content

Er mauser brukandes?


JohnUlv

Recommended Posts

Her en kveld jeg satt og følte meg litt rik, fikk jeg lyst til å investere i ny jaktbørse. Jeg har i lang tid siklet etter mauser, men jeg synes ikke de tekniske spesifikasjonene jeg har funnet er gode nok. Kort og godt lurer jeg på om noen vet riflestigningen i en mauser M03 i 30-06 sprg?

Dernest: Er det noen velfundamenterte grunner blant folket der ute om bruk/ikke bruk av Mauser. Er den grei nok eller superduper? Den skal brukes til elg evt. hjort og villrein hvis jeg noen gang får innpass i lag og terreng.

 

Nhoj

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber jo midt oppe i sånne ting og har tuklet på litt av hver, og har etter å ha sett på flere løpsbyttesystemer falt ned på nettopp 03.

Solid system, niks skrangling som andre.

Enkelt å bytte løp, sluttstykkehode og kikkert.

God tyngde.

Solide låsbare magasiner m/normal kapasitet.

Smidig bolt bevegelse.

Enkel å spenneopp/sikre.

 

Riflestigning 1:10 i 30-06 , så vidt jeg vet.

 

30-06 kan brukes til det meste, ellers er det jo mulig å starte med et løp i 270w og fortsette med et i 9,3x62 om elg kommer på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke en regel som sier at dyre ting nødvendigvis er bra,

men jeg vil tippe på at noe som koster mellom 20-30 høvdinger ikke kan vere helt borte.

Holder man noe slikt mellom hendene, så kjenner man at dette ligger det noe arbeid bak.

 

Enten det heter Mauser, Sauer, Blaser, Merkel eller noe annet, så er dette ting som selges og brukes i

bøtter og spann rundt omkring. Det har en viss popularitet man betaler for som ikke nødvendigvis

gir en reell bedre kvalitet en mange andre. Men enkelte merker har et vist (oppskrytt eller reelt) renome og er priset deretter.

 

Men den dagen pengene ikke styrer valget, så skulle jeg mere en gjerne kjøpt en M03 eller for den del en Blaser. En Sauer ser jeg ingen grunn til å betale 10 lapper for mere en det jeg kan få i en Schults & Larsen f.eks.

 

Finnene slår seg på knærne og ler seg ihjel av alle desse plast bekymringene som spinner av til uante fasjonable høyder på Tikka, men faktum er at desse børsene går like bra som kanskje Mauser og Blaser og som koster 3 ganger mere, og dem har "kanskje" større salgstall en noen andre merker uten at jeg vet noe om det.

 

Velvel...det var bare en refleksjon. Har ikke prøvd en slik Mauser M03, men jeg tror det er like trygt og kjøpe teknisk som noe annet og vel så det. Slike valg går på hva eiefølelse man legger i en slik børse og hva man er villig til å betale for, mere en at dem ikke holder mål teknisk.

 

Det er sikkert mange eiere av M03 som kan gi litt tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Noen av oss er ikke så overbegeistret for "ingeniørbørser" (enda, iallefall). Argumentet for løpsskifte er jo i tilfelle den nye "våpengarderoben", men hvis en ikke tror en overskrider PODs grense, kan en jo like gjerne kjøpe brukbare våpen som Tikka, Lakelander og Brno, siden de ikke koster mer enn ei pipe til et systemvåpen (og vilkåret for 0 treffpunktavvik på Blaser er at du har et kikkertsikte til hver pipe).

 

Ellers finner du omtale av mange "systemvåpen" i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en god gammel mauser fra hinne hårde dager? Enkel jobb for en børsemaker å bygge den om til det kaliberet(innenfor visse fornuftige kalibervalg selvsagt) du måtte ønske?

1000 kr for mauseren, 2200(Finnes billigere varianter) for en "ragnar Hansen sikring", 2000 for en kraftig stokk, 3-4 tusen for et godt lothar Walter løp, 750 kr for et nytt jakt-avtrekk...osv. Mulighetene er mange og du kommer laaangt før du når 1/2 av prisen på en ny Mauser03......Selvsagt har jeg også lyst på en 03. Lekkert og solid våpen med mulighet for kaliberbytte. Gjør det du har penger å LYST til. Gøy å få bygget seg "sin egen" børse da.

Sukk....."heldige" de som bare har ei børse...de kan nemelig glede seg til neste :P

Link to comment
Share on other sites

Har ikke studert Ruger noe videre, men har vel oppfattet at den kanskje er den som er nærmest Mauser 98 i oppbygging både på bolten og låskassa og i funskjon.

 

Vist man da ville ha en 'moderne versjon' av en Gammel Mauser 98 mekansme, vil det da ikke vere naturligt å se på en Ruger ?

 

(Det er muligt jeg er på jordet nå, men det var en tanke som slo meg. Man kan ikke motstride at M98 mekanismen fungerer iallafall).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jeg har selv en M03 Lux som jeg er kjempefornøyd med. Har ett løp i 243.win., og et i .338 win.mag. Jeg studerte de fleste alternativene med løpsbytte før jeg kjøpte denne pga. helheten. For det første har det en "vanlig" boltmekanisme som gir et svært "tight" våpen som ikke skrangler og som ser klassisk ut (i motsetning til Blaser :wink: ), det har et løpsbyttesystem som ikke krever innskyting igjen etter å ha tatt ut løpet (i motsetning til Sauer og Schultz & Larsen), og det har oppspenningsfunksjon som gjør det til et sikkert våpen. I tillegg får du følelsen av "kvalitet" når du bruker det. Samme følelsen som om du kommer kjørende i en Toyota og setter deg inn i en Audi.... :P Jeg sier ikke at kvaliteten nødvendigvis er bedre, men kvalitets-følelsen er bedre.Har kontrollert treffpunktet etter utallige løpsbytter, og det er alltid tilbake til det samme. Det er vel nesten det som er hovedpoenget med et enkelt løpsbytte synes jeg, at man ikke skal måtte på skytebanen for å skyte inn igjen etter å ha byttet løp. Det samme gjelder også ved bytte av kikkertsikter. jeg har også to av de. Eneste som kan være et minus er tyngden, men det kan også være et pluss, avhengig av hva du skal bruke det til. Så mitt råd er: løp og kjøp! Jeg er sikker på at du vil bli fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...