Jump to content

Erfaringer m. Tyristubben-stokk?


riflejakt

Recommended Posts

Har du stokk i svartor eller laminat? eg har bestilt den i svartor for vekta sin del.men syns egentlig at laminatstokkane er råflotte :P

 

:) har tyrestubben stokk på en howa jeg bruker til jaktfelt,og har nå sendt den andre remington 6br til tyrestubben for stokk montering,jeg synes det er en veldig god stokk,med bratt pistol grepp og godt fortre.prisen er og grei synes jeg
Link to comment
Share on other sites

Har du lagt noe farge på stokken? svartor er jo egentlig veldig lys i treverket i utgangspunktet,men eg blei tipsa om å ikkje olje stokken for mykje,for den trakk olje som en svamp :oops: men det må jo gå å gi den litt farge.

Har vert å kjøpt meg en sauer 200str kasse og ei pipe som skal dreiast ned,så håper eg på å komme under 4,5 kg med kikkert og tyristuben stokken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har hatt en T. stokk i svartor og har nå en T. stokk i laminat. Bare godord og si om de stokkene der. Bruker stokkene til jaktfelt og løpende elg. Omegas utsagn om "kolbeheis" vet jeg rett og slett ikke hva er ? Skulle vært artig og visst. graahund

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
"kolbeheis" kan det være kinnstøtte montro.... :roll:

 

Synes det er kjekt med kinnstøtte jeg da, både på banen og på jakt....får bedre kinnkontakt, kan ikke kønne at det skal være en ufordel.... :shock:

 

Helt enig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har vert å kjøpt meg en sauer 200str kasse og ei pipe som skal dreiast ned,så håper eg på å komme under 4,5 kg med kikkert og tyristuben stokken :wink:

 

Litt OT kanskje, men en bekjent jakter med 200 STR og 15mm Schultz Larsen pipe og han klarer vektkravet med en S&B 4-16x50.

Om du går for tyngre pipe og lettere kikkert er jo det å foretrekke i jegerklassen..

 

Mitt inntrykk av Tyristubben er at de er bra til banebruk, men ikke av den mest solide sorten til jaktbruk.

Myke i veden, men gode å holde i, og angående olje så kan vel en ikke godt mettet stokk være å forakte? ? :roll:

Tvert i mot, jeg har sett flere av disse stokkene som ser ut som en bilmekaniker har tafset på..

Gørr møkkete i veden pga driten som setter seg fast om ikke finishen er god nok.

 

De laminerte og nyere typene har jeg ikke fått klådd på, men noen limsjikt og litt blåved skulle vel gjøre dem hakket bedre enn de første som kom på markedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er da ikke motstander av regulerbart kinnstykke, kan dere skjønne!

 

Jeg ser imidlertid at noen er litt usikker på hva kolbeheis er for noe. Kolbeheis er en vanlig betegnelse på en spesiell teknisk løsning for vertikal regulering av et geværkolbes kinnstykke. Den omtalte Tyristubben-stokken har altså et regulerbart kinnstykke av kolbeheis-typen:

 

tyri-kolbeheis.jpg

 

(Fargene i bildet er endret av meg for illustrering.) Kolbeheisen er en løsning som i mange miljøer regnes som utdatert og overgått av andre løsninger. I beste fall er den suboptimal for feltbruk: Dens åpne og kantete konfigurasjon er en åpen invitasjon til greiner, busk og kvast, bikkjebånd, ryggsekkreimer og fandens oldemor til å hekte seg fast i mekanismen. Jeg vil derfor på grunnlag av egen, og for så vidt også et par kompisers, erfaring gå så langt som å positivt fraråde Tyristubben-skjeftet til bruk i skogen. Men på banen fungerer det sikkert greit.

 

Andre skjefteprodusenter, f.eks. amerikanske McMillan og H-S Precision og norske KKC (bildene), har derfor valgt en annen løsning, nemlig et kinnstykke som folder seg over kolberyggen:

 

kkc-just.jpgkkc-just2.jpg

 

Dette er for øvrig en løsning som er langt mer stabil enn den mer tradisjonelle kolbeheisen. Men noen liker jo tradisjon, smaken er som baken, og vi bor i et fritt land osv. Det betyr ikke så mye for meg hva andre foretrekker. Jeg bare vet hva jeg foretrekker. :)

Link to comment
Share on other sites

Et lite kremt angående McMillan.. De leverer fortsatt "kolbeheis" på mange modeller av taktisk utseende.

Jeg har hvertfall en 1 år gammel A-5 med slik kolbejustering, og den leveres forsatt slik om man ønsker det.

 

Skal ikke krangle på dine personlige preferanser omega, men jeg enda etter 6 år tilgode å sette rifla fast i kvist og kvas i skauen pga kolbeheis... ;)

 

Ellers er det jo litt estetikk inne i bildet også..

En hel kolbe ser bedre ut enn en som er hakket i med sag og baufil, men praktisk nytte

kommer foran estetikk i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

8) stokk til og bruke i skogen ,så ville jeg nok valgt en stokk med mer solid utforming.tyrestubben er mer en bane stokk.skal en ha ei som tåler mye så ta en ganske ordiner stokk,som er tykk i tunga.har selv en shr970 alpin i 9,3-62.den veier 3kg med kikkert og har plast stokk.virke som f.men jeg er ingen tilhenger av plastik bare for og ha sagt det.men lettvint :roll:
Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
8) stokk til og bruke i skogen ,så ville jeg nok valgt en stokk med mer solid utforming.tyrestubben er mer en bane stokk.skal en ha ei som tåler mye så ta en ganske ordiner stokk,som er tykk i tunga.har selv en shr970 alpin i 9,3-62.den veier 3kg med kikkert og har plast stokk.virke som f.men jeg er ingen tilhenger av plastik bare for og ha sagt det.men lettvint :roll:

 

Bare til oplysning så lager Tyristubben også reine jaktstokker. :roll:

Nb. du får dem uten "kolbeheis" som er et så vanlig utrykk i skyttermiljø at jeg aldri har hørt om den, tross 45 års aktiv skyting :?

Link to comment
Share on other sites

Et lite kremt angående McMillan.. De leverer fortsatt "kolbeheis" på mange modeller av taktisk utseende.

Jeg har hvertfall en 1 år gammel A-5 med slik kolbejustering, og den leveres forsatt slik om man ønsker det.

Det er jeg selvfølgelig klar over. McMillan hadde, så vidt jeg kan huske, kolbeheis på alle sine justerbare modeller før de gikk over til andre løsninger som "standard" for mange av (de fleste?) modellene, herunder A4 og A5. Men de leverer altså kolbeheis som option på enkelte modeller, og på andre er modeller er kolbeheisen til og med standard. Jeg tipper årsaken er slik du antyder, at de vil tilby stokker til kunder med ulike preferanser.

 

Skal ikke krangle på dine personlige preferanser omega, men jeg enda etter 6 år tilgode å sette rifla fast i kvist og kvas i skauen pga kolbeheis... ;)

Du vil nok heller aldri få meg til å "krangle" rundt personlige preferanser. :) Jeg nøyer meg å konstatere at min erfaring er en helt annen enn din. Når det gjelder estetikk og design, er det min filosofi at form bør følge funksjon. Etter min klare oppfatning er Tyristubben overgått av mange konkurrenter på dette punktet.

 

 

 

_____________

EDIT: to skrivefeil

Link to comment
Share on other sites

Må jeg få fortsette litt OT. Trådstarter må gjerne si ifra om det blir for langt vekk fra tema..

 

Jeg er da ikke motstander av regulerbart kinnstykke, kan dere skjønne!

 

Men hvor mye regulering har du i den bjørkerota på toppen av KKC stokken da? Jeg kjenner ikke den detaljen på KKC'n, men har sett noen andre liknende løsninger hvor man har en bestemt høyde, og det er det.

I enkelte tilfeller, for eksempel Kombi med ekstra pipesett. Det er faktisk svært vanlig for min del at jeg Starter dagen her.131220071043PevhnE6NGkNw7m7anQ.JPG

med kombipipa og sikte, og så går en tur opp i høyden med denne løsninga131220071046P2QEHAOydDq4XidEi2.JPG og haglepipa. Jeg har også ved denne løsninga funnet ut at for min del gir en slik løsning en mulighet til tilpassninger etter varierende mengder klær ect.

 

Omega:

Dens åpne og kantete konfigurasjon er en åpen invitasjon til greiner, busk og kvast, bikkjebånd, ryggsekkreimer og fandens oldemor til å hekte seg fast i mekanismen.

Ja, akkurat sånn som kikkertsikte mener du? Ser problemet ut i fra en teoretisk vinkel, men jeg har bært denne løsninga rundt i skauen ganske mye, og har aldri hatt fandens oldemor hengende fast i den.

For min del er tradisjon noe folk driver med i jula, og jeg våger påstå at jeg ikke kan beskyldes for å besudle mine børser med slikt. Alikevel liker jeg kolbeheis. Forstå det den som kan. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvor mye regulering har du i den bjørkerota på toppen av KKC stokken da?

Tja, vanskelig å kvantifisere, siden jeg aldri har målt med skyvelæret. Men det er i hvert fall mer enn nok.

 

I enkelte tilfeller, for eksempel Kombi med ekstra pipesett. Det er faktisk svært vanlig for min del at jeg Starter dagen her. [snip] med kombipipa og sikte, og så går en tur opp i høyden med denne løsninga [snip] og haglepipa. Jeg har også ved denne løsninga funnet ut at for min del gir en slik løsning en mulighet til tilpassninger etter varierende mengder klær ect.

Det høres jo både koselig og greit ut. :)

 

Ja, akkurat sånn som kikkertsikte mener du? Ser problemet ut i fra en teoretisk vinkel, men jeg har bært denne løsninga rundt i skauen ganske mye, og har aldri hatt fandens oldemor hengende fast i den.

Ja, siden du nevner det. Sammenligningen var nemlig ganske god: Som et kikkertsikte i en høy og vaklevoren montasje.

 

For min del er tradisjon noe folk driver med i jula, og jeg våger påstå at jeg ikke kan beskyldes for å besudle mine børser med slikt. Alikevel liker jeg kolbeheis. Forstå det den som kan. :wink:

Kjære deg, det er da ikke noe galt å like tradisjoner! Jeg befatter meg med, og lever godt med, tradisjoner hele tida, jeg. Ikke bare i jula. :) Jeg rammes i tilfelle av min egen "beskyldning", men jeg kan ikke se at dette rokker ved mine erfaringer med denne løsningen.

 

Nok en gang: Det er IKKE viktig for meg at alle foretrekker det samme som jeg. Jeg bare dristet meg til å komme med en brukerfaring - og tom. et råd! Kan ikke se at det er grunn til å gå ballistisk pga. dét.

 

Her er min bestemte oppfatning: Kolbeheis er upraktisk bl.a. i skauen. Det er min personlige og ærlige mening, basert på egne erfaringer. Mine lett angripelige argumenter har jeg framført med tydelighet. Jeg har altså kritisert en teknisk løsning.

 

Kolbeheisens fryktløse paladinere står selvfølgelig fritt til å kontakte moderatorer - og kanskje pusse Per Danielsen på meg fordi jeg har ærekrenket noen, hvem vet, jeg venter spent - men inntil videre velger jeg, i motsetning til mine meningsmotstandere, å forholde meg rolig. Det er over grensen til komikk hvis noen virkelig prøver å tillegge meg meninger om mennesker oppi dette.

 

Kanskje dere heller burde skrive til McMillan og H-S Precision for å få dem til å innse at deres nye løsninger bare er noe tull i forhold til den gamle, gode kolbeheisen? Gutta på McMillan var nemlig av en helt annen oppfatning enn dere da jeg pratet med dem på Shot Show. Kanskje dere tilhengere av kolbeheis rett og slett har noe å lære dem?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg bruker Tyristubben forde den passer MEG utmerket. Bruker den kun til konkuranser og har andre våpen med andre stokker til jakt. Selv om du kaller en kolbedel for "kolbeheis" og jeg "justerbart kinnstykke" kunne det ikke falle meg inn og pusse hverken andre moderatorer på deg eller advokat Per Danieldsen om jeg hadde hatt muligheten. Dette er et diskusjonsforum og da må alle få ha sin mening, selv om vi ikke altid bruker samme ord på ting. Syns du som moderator bør moderere deg selv litt. Det er vel ingen som snakker om adv. ol. La oss diskutere på et fornuftig nivå og spare oss for slike komentarer.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
har ikke sett noe ang jakt stokker på siden til tyrestubben.men det er intresangt,skal muligens bytte en jakt stokk på en rem 700 lang.tenkte på boberg,men da har dem kansje noe som faller i smak på stomperud gård :wink:

 

Når jeg var der og fikk lagd stokk til min jaktmatch spurte jeg om jaktstokk, og det var ikkeno problem. Snakket både med Johan Artur og Magne. Så da er det vel bare og dra innom så får du det du ønsker så hvidt jeg vet. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne tråden litt jeg ;)

 

Ser at dere konkluderer med at tyristubben passer best på bane (hvis man ikke bestiller "jaktstokk")

Ser de har en "hundeførerstokk" som de kaller "Lakelender" som har "kolbeheis".. Den er jo ganske lik de andre stokkene.. Hvordan blir det med en slik stokk på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Har stokk fra han på t3 min, svart laminat.

Den har fungert kjempefint i jakta for meg. 30 dager med regn, ikke blitt mange merker i den. ikke har den trekt spes med vann heller som alle sier den gjør...

Alt i alt veldig fornøyd med den.

 

Ang svartor, så sier han jo dette selv at dem er for myke i treverket til å brukes til aktiv jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...