Jump to content

Montering av kikkert (hvilken montasje)


kimjorgen

Recommended Posts

Hvilken montasje kan brukes om jeg skal montere f.eks en Meopta Artemis 3-12x50 på en Howa 1500 lightning synth stainless? Finnes det en oversikt eller side der man kan se hvilke som passer til hva? Rimelig blank på dette feltet jeg, så hadde vært greit å vite hva som må til om jeg f.eks kjøper en kikkert uten montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Opp til 50mm objektiv, så er det ofte konflikt mellom hevearmen og objektivet største problemet. Lengden på kikkerten avgjør også en del, da en lengre kikkert får objektivet lengre framover løpet, der det normalt er tynnere enn inne ved kammeret. Korte kikkerter på lang låskasse kan kreve en fremre ring som bygger bakover, evt klemmer på objektivet i stedet for mellomrøret. Mange ting som må taes i betraktning!

Han kompisen jeg plukka montasje til har god klaring framme, men nesten på det berømte f...håret med hevearmen. Det på en Brno med XXL-Zeiss.

 

Om en tenker Leupold montasjer, så vil mest sannsynlig medium være høye nok for å ta sikre klaring mellom objektiv og løp. (selv om lightningen har tykkere løp enn standard?)

Men jeg stiller absolutt ingen garantier for hvordan det er med hevearmen, for jeg kjenner hverken børsa eller kikkerten personlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha leupold std. baser/ringer, er jeg ganske sikker på at det holder med medium ringer til den kikkerten.

 

Edit: Mine erfaringer handler om kikkerter med 1" rør... Veit ikke om det blir stor forskjell med en 30mm.

Link to comment
Share on other sites

hei..

 

ble ny kikkert på meg på fredag, en meopta meostar 3-12x56. veldig fornøyd etter å ha testet denne i helga.

jeg monterte medium ringer på en Howa 1500, usikker på hvilket merke det ble på ringene. var så mye frem og tilbake.

 

jeg ville ha ringer slik att jeg skulle slippe å se en eventuell lyddemper i kikkerten..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...