Jump to content

Klikk på første skudd, winchester 1200


win-chester

Recommended Posts

Som overskriften tilsier, så sliter jeg litt med klikk på hagla mi, men først en litt trist historie (du kan hoppe over den om du ikke er så glad i lesing av lange innlegg, og hoppe rett til slutten av innlegget):

 

Hadde min første jakttur sammen med noen kompiser i dag, og etter bare 20 minutter med gåing oppover lia, så hører vi et drønn, og 2 ryper som flakser avgårde. "Typisk" sier han jeg går med, "her går tullingen på ryper med en gang, og så bommer han!" (dette var da broren til han som skjøt). Vi følger rypene og legger merke til hvor de lander, og tenker at de skal vi hilse på igjen om litt. Går de andre to i møte, for å finne ut at det opprinnelig var tre ryper som satt og koste seg, men at den ene nå lå i sekken til han som skjøt. Rivaliserende som de to brødrene er, så ble ikke han jeg gikk med noe særlig happy, og vi bestemte oss derfor for å finne de to siste rypene. Trasker bortover, og i det vi nærmer oss, splitter oss opp og går med 30 meters mellomrom ca. Nervene i høgspent på dette tidspunktet, da jeg aldri har vert på jakt før, og knapt skutt med hagle engang. Etter en stund letter den ene 2 meter framfor meg, jeg somler opp med våpene, avsikrer, og da rypa er ca 15-20 meter unna, har jeg fått unnagjort alt forarbeidet (går ikke unna når man er nybegynner nei), klemmer av avtrekkeren, og hører ingenting, annet en et lite klikk.

 

Hadde det ikke vært for at kompisen min sto 30 meter unna, hadde jeg nok brutt sammen i tårer og blitt liggende der enda, men jeg mannet meg opp, og fikk stotret fram "jeg fikk klikk (hikst)". Det som gjorde det virkelig surt var jo at det var min første jakttur, min første rype, og jeg hadde den rett i siktet, på greit hold. Hadde jeg vært litt mer rutinert hadde jeg nok sikkert rukket å pumpet en gang, og fyrt av et skudd, men sånn gikk det altså ikke. Kom til slutt fram til at jeg måtte ha fått klikk fordi jeg ikke pumpet så hardt når jeg ladet hagla, siden jeg skulle se om patron som skulle opp i kammeret ikke kilte seg (selger sa den en skjelden gang gjorde det). Så jeg må nok ha bare ført pumpa rolig fram igjen, og den ikke ble ladd skikkelig.

 

Men vi gikk videre, og jeg tenkte at jeg kom kanskje til å møte på flere sjanser. Etter en time og to hadde vi gått opp på en topp, og når vi var på vei nedover igjen, løper det plutselig en hare en meter foran beina mine. Han hadde visst en viktig avtale eller noe på toppen, for den hadde virkelig hastverk, og jeg slenger meg rundt, sikter, klemmer av, og igjen KLIKK. Denne gangen pumper jeg, og fyrer av et skudd, men bommer på haren som nå sikkert var 30+ meter unna og med en vill fart. Ergelig, men langt fra så kjipt som med rypen. Men denne gangen var jeg HELT sikker på at jeg hadde pumpet skikkelig, gjør tross alt ikke den feilen flere ganger. Jakten fortsetter, møter noen fugler som letter i det fjerne, men ingen på skuddhold. På vei ned til bilen finner vi ut at vi skal prøve noen skudd til, og som de to forrige gangene, første skudd klikker, andre går fint, putter så i det første skuddet igjen, denne gangen rett i kammeret og ikke innom magasinet, og det fyrer fint.

 

Så det jeg da lurer på, er om det er andre som har hatt samme problem, kanskje vet noe om hva som forårsaker at første skuddet som jeg putter i magasinet og pumper opp i kammeret har en tendens til å klikke? Kan forresten legge til at jeg prøvde hagla (som er kjøpt brukt) på leirduer for noen uker siden, og da skjøt jeg ca 100 skudd uten problemer i det hele tatt, funket supert.

 

Edit: Ja, jeg er ikke så voldsomt oppfinnsom når det gjelder alias på forum, "win-chester" er et dårlig ordspill som innvolverer at jeg har winchester-hagle og kanskje at jeg er en vinner (er jo tydeligvis ikke det da!), men om noen har omtrent likt alias, så bare gi beskjed, så skal jeg gå i tenkeboksen og finne på noe virkelig originalt noe!

Link to comment
Share on other sites

Tja, her i i alle fall manualen:

http://www.scribd.com/doc/8374581/Winchester-Model-1200-Riot-Shotgun-Manual

Eneste som slår meg at du kan ha glemt disconnectoren i farten?

 

Har en Winchester 1400, men det er ikke helt det samme, så vi får håpe andre her har tilsvarende pumpeverk.

 

Disconnectoren? Er det dumt å spørre om hva det er for noe? Takk for link til manual forresten!

 

 

 

Kan det være ammunisjonen? Hadde et klikk pga dette en gang, skjekka du patronen etterpå? Så kan du tydelig se om nåla har slått..

 

Mistenkte at det var ammunisjonen ja, gammel sådan, men prøvde med ny (billigammo), og samme resultat.

 

 

Sett flere klikke med winchester dersom koppen på magasin enden har skrudd seg ut. Halv omdreining, løpet sklir frem noen mm og tennstiften når ikke frem til tennhetta.

 

 

-L-

 

Skal sjekke dette, hadde av forskjeftet i går, så kan jo hende den skrua (for det er vel samme skrua?) ikke har blitt skikkelig skrudd til igjen.

 

 

Selger har forresten tilbydd seg at jeg sender den til børsemaker for hans rekning, men håper dette ikke blir nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke om det det er samme problemet men det høres litt likt ut. Jeg hadde en lamber o/u, hvor jeg mistenker at tennstiften som ikke gikk langt nok ut. Noen skudd gikk bra, andre klikka. heldig vis ble flertallet avfyrt uten problemer, men frustrasjonen var stor hver gang det ikke fungerte. :evil: (hagla ble bytta ut med en halvauto nå i høst)

Link to comment
Share on other sites

"Disconnector" en slags knapp bak avtrekker som spiller en rolle når du lader. Kjenner ikke børsa, men manualer er nyttig.

 

liptor har ett godt tips - samme greia på min hagle, men der blir det fort avslørt av at forskjeftet blir løst.

 

Aha, den "knappen" som man trykker for å frigi pumpa, når man tømmer hagla? Men hva mener du med at jeg har "glemt" den? Kan hende di børse er annerledes, men på min er den bare slik at jeg trykker knappen når jeg skal pumpe uten å ha avfyrt, så det er bare en trykk-knapp på en måte, ikke noe å velge på. Får ta en kikk på manualen senere!

 

Takk for all hjelp folkens, fint å få rask respons når man gjerne skal ha en ny dag i morgen!

 

Har kjent etter på forskjeftet og løpet, samt den skrua som fester alt, og alt sitter som det skal, ikke noe slark i det hele tatt. Kan hende den hadde en blåmandag rett og slett, håper det er noe forbigående!

Link to comment
Share on other sites

Har en likens hagle som du, men aldri hatt problemer av den sorten. Det du kan være oppmerksom på er at alle halvauto/ pumpevåpen er avhengig av en puss av avtrekkermekanismen en gang iblant. Trykk ut bolten som holder avtrekkermekanismen ( sitter bak avtrekerbøylen) og dra avtrekkerbøylen ned, da får du ut denne delen, og kan se om den er full av dritt. Hvis den er det, så er det bare å begyne å plukke sund. Ikke noe problem å få det til, men ta det med ro, og se godt etter hvor delene skal. Plukk også ut sluttstykket og demonter dette for puss en gang iblant:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...