Jump to content

Riflestigning - 260 Remington


naf

Recommended Posts

Har et 6.5kal som sender kula mye saktre enn 260`n. Denne stabiliserer 156g kuler med et standard sauer løp som er broshet om.

Har også brukt Lilja walher og sako løp med 1-8 i stigning.

Hvorfor 1-9 løp? med de hastighetene 260`n klarer vil jeg gjette at LW løpet klarer 5000 skudd + i 1-8 stigning

Har hatt et LW løp med 1-8 i 6mm br. Det har passert 6000 skudd. Litt mere hastighet der.

Min trege kaliber er 6,5 grendel. Sender 9gram kule ut i ca 715 m/s.

Jeg ville valgt 1-8. Mest pga bedre sammenlagt erfaring med denne stigningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako TRG med en 70cm lang kongsberg pipe, kamret i 260, denne tror jeg er 1-8,5 stigning. Den går godt (nok) med allt av kuler, utenom 130gr Norma Golden Target kule. Da åpner samlingene opp, til å såvidt holde 9eren. Med Lapuas sine Scenar kuler, både 8 og 9 gram holder den lett innertier.

Har fundert endel på dette, og funnet ut at norma kula er ca 3mm lengre enn 9 gram Lapua, så jeg har konkludert med at Normakula kanskje er marginalt stabelisert. Denne kula pleier jo å gå svingodt i feks Sauer, og også i en S&L jaktrifle jeg hadde, disse har normalt 1-8 stigning.

 

Jeg hadde ikke valgt 1-9 stigning, selv om Remington (tror jeg) bruker dette som sin standard for kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

@ Sir, det har du muligens helt rett i, derfor skrev jeg tror. Men, har du mulighet til å måle lengden på A-Max for meg??? Jeg sitter 3000 km borte fra børsa mi, og skal bestille meg noen kuler før jeg reiser hjem. Tenkte å sammenlikne med Norma på lengde først.

Er du fornøyd med A-Maxen?

Har du prøvd Norma i din, og hva resultat fikk du evventuelt. Vi har jo samme pipe, og børse.

Link to comment
Share on other sites

har du mulighet til å måle lengden på A-Max for meg

Er du fornøyd med A-Maxen?

 

Siden det står tre bøtter med disse i ladebua tok jeg og målte noen for deg.

Snittlengde av 5 kuler: 34,8mm.

Åja, disse kulene går som pokker i både 6,5x55 og 6,5x284 fart hos meg iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Ser sako lever sin finnligth i 1:8.

Men den leverers med 51 cm løp, i 6,5x55 leveres den med 57 cm.

Hvordan er dette med løpslengde og 260 rem? håper det er ok jeg bruker tråden din naf til å spørre om dette :P

 

Synes jo 51 cm er mer hendig med demper, og som allround kaliber passer 260 rem veldig godt til stort sett det jeg jakter eller kommer til å jakte så er litt fasinert av kalibret.

Link to comment
Share on other sites

I følge min erfaring, så skiller det svært lite på 260 og 55ien, når det gjelder feks annbefalt løpslengde.

Det er ørlite mere plass i 55ien, men 260 takler noe høyere trykk. De liker stort sett samme krutttype, og er nok begge i magnumklassen når det gjelder hvilken løpslengde som gir fornuftig hastighet.

Man må ikke tenke 308 lengde, bare fordi 260 er basert på denne hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...