Jump to content

potesokker til hund


///prince

Recommended Posts

Jeg har god erfaring med fleece. Men har ikke brukt de på barfjell.

Opplever ofte at det ikke er underlaget som er den største slitasjen, men klørne.

At klørne spiser seg igjennom stoffet innenfra. Er utrolig billig hvis du greier og slå på symaskinen og sy rettsøm. Er alt som skal til.

Link to comment
Share on other sites

Matrialet bør ikke være for stivt. Jemten min startet jakta med rift i den ene tåputa, vi plastret og brukte potesokk, sokken fikk også en omgang med sølvtape under. Siden hunden ikke enser noen ting med elg i nesa, ble det ganske mange km, sokken klarte seg fint men hunden fikk gnagsår som hemmet den mer enn den opprinnelige skaden.

Link to comment
Share on other sites

Nevnte sokker er testa, og holder ikke mål. De er også ganske trange, så poten bærer ikke like godt...

Det beste resultatet jeg har funnet er hjemmesydde fleecesokker. Utrolig billig: Man får et fleeceteppe til 30-40 kroner, og varer til sokker for en sesong...

Da får man sokkene så store man vil ha dem, og tykkelsen og kvaliteten på fleecestoffet avgjør man selv.

 

Fester med sportstape. Fester også litt under poten og rundt poten (ikke for hardt, men at den sitter). Resultatet her, med vanlig tynt fleecepledd, er at tapen holder poten beskyttet, men samtidig kommer klørne igjennom, slik at hunden får utnyttet seg av den fordelen :-)

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mange typer jeg og... Er underlaget "tøft" nok er det ikke mye som holder. Tykk cordura på litt isete skføre er slitt i filler på to timer. Fleece sokker til 100 kr stk det samme. Men hadde en positiv opplevelse med å kline inn fleccesokker med tekstillim på den nedre delen. Det økte slitestyrken betraktelig...Bare litt kjipt når bikkja har løpt i 10 min. og to sokker er borte... Hjemmesydd OG tekstillim kan nok være en god mulighet for å få de til å vare lenger... Og ikke minst blir det litt rimeligere...

Link to comment
Share on other sites

Lurer på en ting når jeg leser gjennom tråden her , for dere som bruker sokker på hundene deres er det fordi de ikke skal blir sårføtt eller har de en skade fra før ?

 

Ser noen nemner stein og lyng , det er vel ikke noen som trenger å bruke sokker på nemte underlag såfremt hunden ikke har en skade fra før ?

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt potesokker MYE. Etter en skade to timer etter første slipp på vår første hund i Sollia, har vi lært på den tøffe måten. Vi slet lenge med å få potesokker til å sitte. Kjøpte og prøvde alle mulige varianter, som regel dyre sådanne.

 

Ringte tilslutt til seleverkstedet (http://www.seleverkstedet.no), og har der fått glimrende service. Cordurasokker på barmark, fleece på vinteren. Fleece trekker vann og blir tunge. Da kastes de rett og slett av poten. Når det er barmark eller såpass vått at sokken blir våt, er det cordura som gjelder. Litt glattere på snø, derfor bruk av fleece når det er kaldt nok.

 

Seleverkstedet syr også cordura som er ekstra sterke. De er beregnet for politihunder som skal kunne gå på glasskår og sprøytespisser. Vi har kjøpt disse nå, da vi jakter litt i Sollia. Skifersteinen over Ringebu og Sollia kan være som kniver som står opp fra reinmosen. De originale cordurasokkene hadde ifjor masse rifter etter en halv dag. Sokkene vi har nå har vi ikke rifter i idet hele tatt. Helt tydelig at de er mer solide.

Vi har også etterspurt bredere borrelås, da vi sliter borrelåsen mer enn sokken. Dette har de sydd inn for oss, og det fungerer bra.

 

Vi bruker ikke tape, kun borrelås. Drar til det vi klarer. Så lenge hunden er i bevegelse, er det ingen fare for blodomløp etc. Ved pauser på 5 minutter eller mer, tar vi av sokkene.

Iår har vi mistet totalt 4-6 sokker, og vi har brukt potesokker nesten hele sesongen så langt.

Seleverkstedet er noe dyrere enn sokkene i linken over. Men vi er kjempefornøyd.

 

Vi bruker sokker i begge henseende. På fjellet der det er skiferstein, bruker vi sokker av forebyggende årsaker. Ellers, bruker vi det ved skader, eller ved snø. Gidder ikke å klippe hårene mellom tredeputer så ofte og nøye, så vi setter på sokker istedet.

Vår erfaring er også at klørne stikker hull innenfra. Der ryker de fleste sokkene våre. Det kan avhjelpes noe med å holde klør korte, men er helt klart største slitefaktor.

 

Er enig i at man nok kan spare mye på å sy de selv. Men, jeg ser for meg at fleece fra billige tepper vil slites fort? Og hva koster cordura om man kjøper det i løpemeter? Borrelås? Må innrømme at jeg ikke har undersøkt.

Jeg gidder ikke å sy selv. Jeg kjøper.

 

Mvh Dagl

 

Edit: lagt inn link

Link to comment
Share on other sites

Dagl : Blir hundene dine sårføtt på lyng og stein ?

 

Jeg har aldri pr dags dato brukt potesokker på neon av mine hunder. Jeg vurderte det for en tid tilbake grunnet langvarig skare , men brukte det ikke. Jeg jakter i bratt , steinete og veldig forskellig terreng alt fra havet til fjellet på samme dag. Jeg har aldri hatt sårføtte hunder , tror mye kan forebygges med rett trening og rett underlag i hundegård.

Link to comment
Share on other sites

Reiste på jakt i år. Kjørte 115 mil. Slapp ut hundene etter mange timer i bilen. Den ene bikkja grisefløy opp og ned steinurder og fram å tilbake over ei sementert båtrampe som var lagd ru for å gi godt feste for biler... resulterte i to såre framlabber... Skulle være der ei uke, og da var det ok å ha med noen sokkepar... :wink:

Ellers kommer det jo litt an på åssen bikkja løper da. Noen tar det litt "piano" og holder seg hele, andre er helt "idiot" og er mer utsatt for skader... jeg har begge deler... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er helt riktig i følge min erfaring at det har mye å si hvordan hundene beveger seg i terrenget. Derfor begynner jeg med mine hunder allerede som valp , at de skal bli vant med å bevege seg i alle typer terreng. Det har man igjen for når alvoret begynner med hunder som holder lengre på marginalt føre og høy belastning.

Link to comment
Share on other sites

Den billigste fleecen holder ikke så lenge nei. De sokkene har jeg sydd til engangsbruk. Billigere å kaste dem enn å vaske dem. Bruker de på støverne i vanlig myr og lyng-terreng. De blir ikke så tunge av vann. Taper med sportstape oppunder nederste leddet, og en gang rundt selve poten, og da forsterkes sokkene betraktelig. Potene beskyttes, klørne kommer til. Med tykkere fleece vil jo kvaliteten øke.

 

Jeg synes det er likest å sy selv - da får jeg dem i akkurat passe størrelse til hunden, og i den kvaliteten jeg selv ønsker, til en liten del av det kjøpesokker koster.

 

Fikk også et tips om barnesokker med antiskli. Dette holder ikke mål. Støveren kom tilbake med utslitte sokker etter 20 min...

En annen ting som jeg har tro på, men ikke testa enda, er ullfrotésokker i barnestørrelse.:-)

 

Jeg bruker sokker pga dårlig potekvalitet på ene dyret. Bakgrunnen er nok mye skader som har gitt mer tid inne enn ute.

I høst fikk jeg problemer på alle hundene. Grunnen var at det var for bløtt i marka, så hundene fikk oppbløta poter, nærmest som svømmehud - og alle vet jo hvor ømfintelig huden er da...

Link to comment
Share on other sites

Dagl : Blir hundene dine sårføtt på lyng og stein ?

Har du noengang vært på Ringebufjellet eller i Sollia?

Skiferstein som er brutt ned til små spisser er som en knivsegg, eller en pilespiss om du vil. Disse kan stå rett opp, støttet opp av reinmose rundt. Tro meg - poter kan skjæres opp av mindre! Veterinæren som sydde vår eldste, fortalte at det var en relativt vanlig skade både på jakthunder og familiehunder i traktene.

 

Forebygging er selvsagt viktig. Vi sykler på grus, og har gårdsplassen dekket med grov grus av den grunn.

 

Jeg bruker sokker forebyggende på fjell med skiferstein. Og på vinteren fordi jeg ikke gidder å finklippe hår mellom tredeputene.

Ellers, er potesokker normalt sett kun i bruk ved skader.

Iår fikk vi en skade tidlig på en av hundene. For å være sikker på at det ikke skjedde fler skader brukte vi iår sokker fram til vi var over den første jaktuka.

 

Vi har hatt en skade på hver hund. Den første i Sollia, den andre i skogsterreng. Vet ikke om hun trådde på noe glass eller lignende. Eller rett og slett en spiss kvist. Mulig hun har dårlige poter, men det er første gang vi har merket noe på potene hennes i det hele tatt. Tror det var ett uheldig sammentreff.

 

HyprJinta:

Jeg er litt skeptisk til å tape rundt selve poten. Vi gjorde det for å holde såret tett på vår eldste som skadet seg. Når vi kom til dyrlegen, fikk vi klar beskjed om at stramming rundt poten måtte unngås. Poten får ikke utvidet seg tilstrekkelig, og det kan bli belastningsskader eller gnagsår. Samtidig vil andre deler av poten utvide seg mer enn vanlig, og området med tape blir en "flaskehals". Nå vet jeg ikke hvor hardt du taper rundt poten, så dette er bare ment til opplysning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

HyprJinta:

Jeg er litt skeptisk til å tape rundt selve poten. Vi gjorde det for å holde såret tett på vår eldste som skadet seg. Når vi kom til dyrlegen, fikk vi klar beskjed om at stramming rundt poten måtte unngås. Poten får ikke utvidet seg tilstrekkelig, og det kan bli belastningsskader eller gnagsår. Samtidig vil andre deler av poten utvide seg mer enn vanlig, og området med tape blir en "flaskehals". Nå vet jeg ikke hvor hardt du taper rundt poten, så dette er bare ment til opplysning.

 

Kan nok forsikre deg om at jeg ikke taper hardt der. Ene støveren brøt av tåa og fikk gipsskinne - og denne vred seg og skapte for stram bandasje.. Så jeg har sett skadene etter den stramme bandasjen, og det er ikke bra. Måtte dra akutt til Lillehammer en søndagskveld (helligdag mandag). Benet væska, og mista hår. Detta er virkelig skummelt!!

Så tapinga rundt poten er kun for å forsterke sokken i seg selv. Jeg bruker mest tynne fleecesokker pga mye bløtt terreng, så da blir ikke sokkene tunge - samtidig som klørne kommer ut.. Men da holder de rundt selve poten litt lenger :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukbare erfaringer med babysokker med anti-skli såle, som tapes rundt rett over poten og øverst. Kjøper på Europris for rundt 25 kroner pr. par. Fungerer veldig bra i snø, brukbart på ikke altfor krevende barmark. Brukte disse på setteren min i vinter, og klarte ikke å slite ut noen. På bart fjell må man nok skifte en og annen sokk i løpet av dagen.

Link to comment
Share on other sites

Har brukbare erfaringer med babysokker med anti-skli såle, som tapes rundt rett over poten og øverst. Kjøper på Europris for rundt 25 kroner pr. par. Fungerer veldig bra i snø, brukbart på ikke altfor krevende barmark. Brukte disse på setteren min i vinter, og klarte ikke å slite ut noen. På bart fjell må man nok skifte en og annen sokk i løpet av dagen.

Må nok si jeg har motsatte erfaringer. Prøvd noen par, men det ble fillebiter med en gang... Men ullfrottesokker, f.eks. Det er bedre :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker Muttluks når bikkjene skal løpe på stekende het asfalt eller grus/sand eller hoppe oppå planet på en pick-up truck som har stått i stekende Texas sol i timesvis:

 

pPETS-3758273dt.jpg

 

Prisen er ikke helt snill ($50), men med tykt lær fremme, rundt tær og klør, og i sålen holder de lenge. Toppen er av tykt stoffmateriale som puster og jeg har enda ikke sett dem falle av, selv med borrelåsen festet slik at det fremdeles er god blodsirkulasjon. Når bikkjene har vent seg til dem så er bevegeligheten nesten som uten sokker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...